Praha - České aerolinie jsou v současné době ve druhé sezoně své restrukturalizace, která má firmu ekonomicky zachránit. Takový je pohled a cíl politiků a manažerů. Piloti se ale obávají, že restrukturalizace je jen jiné slovo pro zmenšování firmy, které už dospělo tak daleko, že to ČSA nemusí přežít. Upozornili na to svou stávkou na začátku měsíce. Důvodem bylo, že manažeři ČSA rozhodli o převodu jedenácti letadel do jiné firmy spadající spolu s ČSA pod skupinu Český aeroholding. Vedou tedy manažeři České aerolinie úspěšně k záchraně, nebo opačným směrem, jak se obávají piloti?
ČSA: Mají pravdu bouřící se piloti, nebo vedení firmy?
Piloti ochromili na začátku prosince provoz na pražském letišti v Ruzyni kvůli sporu s manažery ČSA. Ti totiž rozhodli, že jedenáct letadel převedou z ČSA do jiné firmy ve skupině Český aeroholding. Konkrétně do charterové společnosti Holidays Czech Airlines, která dopravuje turisty do letovisek. Důvodem podle manažerů je, že firma, která létá s turisty a má dost zakázek, může využít drahá letadla, pro která České aerolinie využití nemají. Podle pilotů je to naopak nebezpečné oslabení ČSA před jejich privatizací, a to také proto, že se již prodal cargo terminál, catering, budova sídla ČSA nebo mnoho letadel.
Podle mluvčího Českého sdružení dopravních pilotů ČSA (CZALPA) Filipa Gaspara se nyní piloti obávají, že po převodu jedenácti strojů do firmy, která létá s turisty, zůstane Českým aeroliniím pro pravidelnou dopravu už jen čtrnáct letadel. „Čtrnáct letadel je podkritické množství, a takový národní pravidelný dopravce nemůže fungovat a nemá šanci přežít,“ konstatuje Gaspar. Podle generálního ředitele Českého aeroholdingu Miroslava Dvořáka ale počet letadel ČSA neklesne na čtrnáct ani po zmíněném převodu jedenácti strojů. A to proto, že České aerolinie budou moci dál využívat i letadla převedená do charterové firmy, tudíž jich budou mít k dispozici ne čtrnáct, ale sedmadvacet.
Dalším příznakem nebezpečného zmenšování ČSA je podle pilotů to, jak české národní aerolinie opouštějí letiště v zahraničí. Současné vedení ČSA však tvrdí, že někdejší nákupy letadel ve velkém a otevírání nových linek, především přes Atlantik, nebyl rozvoj firmy, ale megalomanské rozhazování. Proto je současné zmenšování firmy nevyhnutelné.
Proto ČSA přestaly létat přes Atlantik do amerického New Yorku či kanadského Toronta. Nepřistávají už ale ani v Londýně, a to podle prezidenta ČSA Philippe Moreelse hlavně proto, že odtamtud nemůžou pasažéry dopravovat na další letiště ve světě. České aerolinie ale opouštějí i nejkratší linky, tedy do Brna, Bratislavy a Vídně, kde aeroliniím konkuruje doprava po silnici a železnici. Pozornost Českých aerolinií se tak obrací na východ.
Philippe Moreels, prezident ČSA
„Pro nás má smysl létat do Ruska. Východ, to jsou ty destinace, které potřebujeme a kde má ČSA co nabídnout, protože tam má ČSA dobrou značku.“
O tom, jak si ČSA vede, by mohly napovědět ekonomické výsledky letošní druhé sezony záchranného programu ČSA. Ty ale nejsou dostupné. Prezident ČSA Moreels však prozradil, že ČSA skončí v roce 2011 pravděpodobně se ztrátou řádově stovek milionů korun. Manažeři tvrdí, že většina problémů, které ČSA táhnou ke dnu, je vnějších, objektivních - jako ekonomická krize nebo drahá ropa. Piloti souhlasí, ale manažery podezírají, že v obtížné ekonomické situaci firmu navíc špatně řídí. ČSA může definitivně zachránit jedině zahraniční partner. Partner, kterému se bude hodit malá středoevropská společnost orientovaná na východ.
Za kolik peněz by se dnes České aerolinie daly prodat, však není jisté. Piloti ale naléhají na to, aby prodej, který ČSA umožní přežít, byl uzavřen už příští rok a manažeři aby do té doby už nevyváděli z firmy majetek a netrestali piloty, kteří - podle svých slov - jen upozornili na reálné problémy. „Já bych asi tu situaci, která je nyní v ČSA, neoznačil ani krachem a ani nějakou záchranou vlivem restrukturalizace. Určitě bych ji ale označil nějakými velkými problémy, které v příštím roce přijdou, protože se blíží další vlna recese a ta vyžene cestující z letadel. Bude obrovská konkurence, bude se soutěžit v cenách letenek, které budou zase klesat, takže budete mít nižší ceny letenek s prázdným letadlem, velice smrtící kombinace,“ konstatuje ekonom a člen Národní ekonomické rady vlády ČR Jan Procházka.