Česká pobočka zkrachovalé firmy Thomas Cook míří do konkurzu

Česká pobočka zkrachovalé cestovní kanceláře Thomas Cook na sebe ve středu podala insolvenční návrh. Své předlužení navrhuje Městskému soudu v Praze vyřešit vyhlášením konkurzu, uvedl ve čtvrtek web E15.cz.

Firmě se nepodařilo najít žádného strategického partnera a reorganizace je podle ní vyloučena, mimo jiné kvůli poškozené pověsti. Britská společnost Thomas Cook, která patřila k největším cestovním kancelářím na světě, zkrachovala loni v září. V Česku působila její pobočka, jejíž podstatnou částí byla cestovní kancelář Neckermann.

Česká pobočka CK Thomas Cook fakticky ukončila činnost koncem loňského roku. Ještě počátkem letošního roku přitom byla výše jejího majetku vyšší než dluhy. Část peněz ale zůstala zablokovaná na účtu německé mateřské společnosti a závazky nespláceli ani dlužníci.

„Došli jsme do fáze, kdy víme, že všechny dluhy nezvládneme splatit. Doposud jsme doufali v to, že ukončíme svou činnost formou obyčejné likvidace, ale to už nyní není možné,“ řekl serveru E15.cz jednatel českého zastoupení Thomas Cook a někdejší cestovní kanceláře Neckermann Udo Wichert. Většina dluhů firmy jde podle něj na vrub odstupného pro bývalé zaměstnance.

V půlce února měla firma na účtech zhruba tři miliony korun. Dluhů více než měsíc po splatnosti ale bylo za téměř čtyři miliony. Možnost řešit úpadek reorganizací podle firmy nepřichází v úvahu, protože její provoz byl ve značné míře závislý na službách dalších firem ze skupiny Thomas Cook.

Značka bez šance na budoucnost

Značky Thomas Cook a Neckermann navíc podle insolvenčního návrhu neumožňují kvůli silnému mediálnímu pokrytí krachu mateřské firmy navázat nové obchodní vazby a nahradit tak ty koncernové.

„Zahraniční obchodní partneři (zejména hotely v cílových destinacích) totiž častokrát nerozlišují mezi jednotlivými společnostmi v koncernu, a dokonce odmítali plnit smluvní závazky z důvodu platební neschopnosti jiných koncernových společností, natož aby sjednávali nové obchodní vazby,“ uvádí firma v návrhu pro soud.

Tuzemská pobočka firmy Thomas Cook zahrnovala dvě základní divize. Vedle cestovní kanceláře Neckermann to byla ještě firma Global Travel Lufthansa City Center. Společnost zde v roce 2018 zaměstnávala 95 lidí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...