CEDOP zpochybnilo posudek na nákup souprav Railjet

Praha - Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP) zpochybnilo posudek ČVUT na nákup vlaků Railjet Českými drahami. Podle odborníků z CEDOP posudek podceňuje tempo modernizace železniční infrastruktury v Česku a okolních zemích. Tuzemský výrobce lokomotiv Škoda Transportation přitom právě posudkem ČVUT argumentoval, když podával podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Antimonopolní úřad poté vydal předběžné opatření, které zakazuje Českým drahám smlouvu o nákupu 16 souprav Railjet za pět miliard korun se společností Siemens uzavřít.

Podle Martina Jacury z ČVUT České dráhy nepotřebují 16 souprav s rychlostí až 230 kilometrů v hodině. Stačilo by prý poloviční množství a zbylé prostředky je lepší investovat do vozidel s nižší konstrukční rychlostí. „Rychlost 230 kilometrů v hodině se dá u nás i v Rakousku očekávat až po roce 2030, což už je po dvacetileté životnosti této jednotky,“ uvedl. Také zpochybnil, že by nabídnutá cena za soupravy byla exkluzivní, a zároveň upozornil, že tato vozidla jsou konstrukčně pět až šest let stará. „Výběrové řízení, které proběhlo v Rakousku a o kterém se stále hovoří, je také z roku 2005. A hlavně, srovnatelné vozidlo neexistuje,“ řekl Jacura.

Ředitel CEDOP Petr Šlegr mezi hlavní vady posudku zařadil podhodnocení vývoje železniční infrastruktury v Rakousku. Klíčové investice mají být podle něj dokončeny do roku 2025, tedy v první polovině životnosti souprav Railjet. „Některé i v první třetině,“ podotkl Šlegr, podle kterého odborníci z ČVUT také špatně odhadli tempo modernizace železnice v Česku a Polsku, takže neobstojí jejich argument, že ČD by stačilo nakoupit poloviční množství rychlých souprav Railjet.

CEDOP: Railjet zkrátí jízdní dobu

Podle Šlegra posudek ČVUT odsouvá stavbu nových rychlostních tratí v Česku na roky 2040 a 2050, přitom už v roce 2025 budou některé úseky umožňovat rychlejší jízdu než nyní, takže soupravy Railjet zkrátí jízdní dobu: „Jedná se o úseky například z Prahy do Berouna nebo z Brna do Přerova a dál na Ostravu. Je to podobné jako říkat, že nemá cenu si pořídit automobil na rychlost 130 kilometrů za hodinu, když není hotová celá dálniční síť.“

Autor posudku Martin Jacura z ČVUT ale nesouhlasí: „Bohužel pro vývoj železniční infrastruktury u nás není ta kritika reálná. S ohledem na to, jak pomalu se v Česku staví koridory nebo dálnice, jsme přesvědčení, že to naše stanovisko je bližší skutečnosti.“

Dráhy mohou jeden vůz Railjet pořídit za zhruba 43 milionů korun, což je podle Šlegra o několik milionů korun méně než kolik například slovenský železniční dopravce zaplatí za vozy, které jsou konstruovány pouze na rychlost 160 či 200 kilometrů za hodinu. „Vadí nám, že někdo zpochybňuje nákup nového moderního vlaku jenom tím, že je rychlejší než české koleje. Vlak lze využít i pro vnitrostátní dopravu a to, že může jezdit rychle a ČD s ním tedy budou moci podnikat a vydělávat v zahraničí, je jenom plus,“ vysvětlil Šlegr. CEDOP své připomínky k posudku zašle vedení ČVUT. „Co si pamatuji, není to první studie, která ze strany Fakulty dopravní ČVUT neuvádí úplně přesná data,“ míní.

České dráhy plánují koupit 16 vlaků Railjet od společnosti Siemens za téměř pět miliard korun, chtějí při tom využít opci Rakouských spolkových drah (ÖBB), které v obřím tendru koupily desítky stejných vlaků a některé z nich nebudou potřebovat. Škoda Transportation tvrdí, že je drahám schopna nabídnout levnější vlaky ve srovnatelné kvalitě. Požaduje proto, aby dráhy na nové mezinárodní vlakové soupravy vypsaly výběrové řízení. České dráhy
ale na výhodnosti nákupu Railjetů trvají, jsou podle nich vyzkoušené a u rakouských drah se osvědčily.

2 minuty
Reportáž Luboše Rosího
Zdroj: ČT24

Předběžné opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže znemožňuje drahám a Siemensu dodávku 16 railjetů podepsat od minulého týdne. Možnost nákup uskutečnit trvá jen do konce září. ČD podaly proti rozhodnutí úřadu rozklad. Spor ohledně dodávek vlaků pro ČD se ale stupňuje. Společnost Škoda Transportation minulý týden podala další stížnost na postup ČD.

Centrum pro efektivní dopravu si teď chce stěžovat na posudek u rektora ČVUT. Navíc někteří železniční zaměstnanci spustili petici, která má nákup Railjetů podpořit. Umístili ji na web s adresou www.bezkecu.cz. „Rozhodli jsme se na základě současného vozového parku ČD. Dneska jezdíme v hodně starých vlacích a teď je šance to změnit,“ myslí si strojvedoucí Petr Cejnek a dodává: „Podpisy budeme sbírat do konce srpna a potom petici odevzdáme na Úřad na ochranu hospodářské soutěže.“

Centrum pro efektivní dopravu je občanské sdružení, které vzniklo v roce 2009. Mimo jiné pořádá konference a vydává publikace s dopravní tematikou. Předsedou správní rady centra je Pavel Adámek, dlouholetý pracovník Dopravního podniku hlavního města Prahy a Českých drah, centru šéfuje Petr Šlegr, někdejší náměstek ministra dopravy a předseda řídicího výboru Českých drah.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Růst ekonomiky přinese do státní kasy jen asi deset miliard, odhaduje expert

Nová vláda chce přepracovat návrh státního rozpočtu na příští rok, v němž podle ní chybí až 96 miliard korun. Ekonomové v pořadu Otázky Václava Moravce upozornili, že případné nepokryté jednotky či nižší desítky miliard nejsou v celkovém objemu výdajů zásadním problémem. Větší rizika vidí v přesunech peněz mezi kapitolami a v omezeném přínosu hospodářského růstu pro státní kasu. Podle končícího náměstka ministra financí Tomáše Holuba je rozpočet již tak napjatý a prostor pro manévrování je velmi omezený. Debatoval s předsedou Výboru pro rozpočtové prognózy Michalem Skořepou.
před 7 hhodinami

Koalice ANO, SPD a Motoristů chce zpřísnit vymáhání výživného

Systém vymáhání výživného nebude po změně trestního zákoníku k 1. lednu 2026 podle zákonodárkyň vznikající vládní koalice ANO, SPD a Motoristů funkční. Podle senátorky Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) proto připraví novelu předpisu, který byl přijat letos v létě. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) v Otázkách Václava Moravce vyzvala nastupující koalici, aby se změnou počkala alespoň na analýzu dopadů nových paragrafů. Délka legislativního schvalování návrhu umožní podle Mračkové Vildumetzové dostatečnou diskusi nad změnou i analýzu prvních dopadů.
před 7 hhodinami

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 14 hhodinami

Fiala připravil nové vládě zprávu o stavu Česka

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) zveřejnil zprávu o stavu země, v pondělí při výměně vlády ji předá svému nástupci Andreji Babišovi (ANO). Materiál s fakty a daty připravil, aby Česko mohlo pokračovat bez chaosu, řekl ve videu na síti X natočeném ve vyklizených prostorách vlády. Česko je ve velmi dobré kondici, dodal.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
13. 12. 2025

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
13. 12. 2025

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
12. 12. 2025

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
12. 12. 2025
Načítání...