Praha - Benzin s předponou bio může být alternativou v době, kdy se ceny paliva šplhají k sedmatřiceti korunám za litr. Řidiči za něj totiž kvůli spotřební dani zaplatí až o osm korun méně. Biopaliva si postupně hledají cestu nejen do nádrží aut, pohánět mají i letadla nebo lodě amerického námořnictva.
Biopaliva si hledají cestu do aut i stíhaček
Benzin smíchaný s lihem nebo s olejem z mořských řas, případně nafta říznutá řepkou nebo živočišným tukem. To všechno si hledá cestu do nádrží dopravních prostředků. I Hummer může jezdit na biopaliva. Je sice o dvacet tisíc dražší, má trochu vyšší spotřebu, ale ve výsledku je provoz levnější. Benzin s předponou bio má být alternativou v době, kdy se ceny paliva šplhají k sedmatřiceti korunám za litr. Ve srovnání s cenami benzinu jsou totiž biopaliva výhodnější. Řidiči za ně zaplatí kvůli spotřební dani až o osm korun méně.
Levnější, ale není ho kde natankovat
Na patnácti tisících ujetých kilometrů se dá při dnešních cenách ušetřit na benzinu přibližně deset tisíc korun. Pořád ale chybí síť benzínek, na kterých se dá benzin s označením E85 natankovat. Po celém Česku jich je necelých sto šedesát. Počet pump roste především na venkově, ale zatím se jim nedaří dostat do velkých pump na hlavních tazích.
Velmocí je Brazílie
Velmocí v biopalivech je Brazílie, kde už vyvíjejí speciální palivo i pro civilní letadla nebo bojové stíhačky. Zájem má i americké námořnictvo, které nakoupilo již 1,6 milionu litrů směsi klasické nafty s živočišnými tuky pro své lodě.
V Evropě se zatím biopalivům, s výjimkou Švédska, příliš nedaří. Auta, která mohou bez obav jezdit na biometan i klasický benzin, ale na trhu existují. Zájem o ně ovšem moc není. Běžnou praxí je míchání běžného a bio benzinu. Cenově to je výhodnější, ale biopalivo může neupravené motory velmi rychle poškodit. Bezpečně upravit motor pro nový benzin vyjde přibližně na deset tisíc korun.