Berlín - Německá metropole se připravuje na největší logistickou operaci posledních let. Obě současná berlínská letiště, Tegel a Schönefeld, se během jedné noci přestěhují na nové mezinárodní letiště Willyho Brandta, které zahájí provoz začátkem června. Už nyní proto probíhají přípravy na tuto „noc nocí“, jak termín z 2. na 3. června nazývá německý tisk.
Berlín připravuje „noc nocí“, kdy přestěhuje dvě letiště
Nové obří letiště na jižním okraji Berlína, pojmenované po bývalém kancléři Willim Brandtovi, má zahájit provoz hned 3. června ráno, na kdy jsou naplánovány první starty. Méně důležité vybavení se do nových prostor začne přesouvat již v příštích dnech, klíčové komponenty se však kvůli pokračujícímu provozu na obou dosluhujících letištích mohou přestěhovat až těsně před spuštěním nového.
„Je to poprvé, kdy se dvě letiště přes noc spojí na jednom místě,“ uvedl mluvčí nového vzdušného přístavu Leif Erichsen. K převozu vybavení je naplánováno 2 800 jízd kamionů, z toho 600 se uskuteční během rozhodující noci. Mezi posledními se do nového domova vydají tahače letadel, važící 60 tun. „Bude to obrovská logistická akce, ale pro Německo to není první akce, takže na to logisticky připraveni budou,“ myslí si Martin Kačur, generální ředitel Letiště Vodochody.
Celkem má být přepraveno 55 000 metrů krychlových vybavení, což je více, než se transportovalo v roce 1999 při stěhování německého Spolkového sněmu z Bonnu do Berlína. Pokud by vše šlo naskládat do klasických stěhovacích krabic, postavila by se z nich věž vysoká 230 kilometrů. Asi pětina tohoto objemu se na cestu vydá až poslední noc.
Němci chtějí předejít chybám, kterým čelilo letiště v Londýně
Provozovatel nového letiště, které vzniká rozšířením Schönefeldu, chce minimalizovat problémy při zahájení provozu a vyhnout se kolapsu, který postihl například londýnské Heathrow při otevření supermoderního terminálu v roce 2008, kdy naprosto přestalo fungovat zařízení na odbavování zavazadel a kvůli nefunkčním parkovacím kartám nedorazili včas ani zaměstnanci.
„Detailně jsme prostudovali, co se tam tenkrát stalo,“ uvedl Erichsen, který nicméně nepočítá, že 3. června vše proběhne zcela hladce. „Něco se určitě pokazí. Naším cílem je tyto nevypočitatelnosti minimalizovat,“ dodal. I z tohoto důvodu začal provozovatel letiště narychlo ještě před otevřením přistavovat dodatečnou odbavovací halu, která má ulehčit případnému přetížení hlavního terminálu.
Při plánování náročné logistické operace v Berlíně pomáhají experti z Mnichova, kteří mají zkušenosti se stěhováním letiště během jedné noci z roku 1992, kdy přesunuli provoz na tehdy nově otevírané mnichovské letiště Franze Josefa Strausse. „Letiště, to je takové malé město,“ tvrdí odborníci, kteří v minulosti radili i v Bangkoku, Kuala Lumpuru nebo v Dillí.
Kvůli stěhování bude v Berlíně zastaven na několik hodin provoz
Největší část vybavení se bude muset přesunout z letiště Tegel, které leží 35 kilometrů od Schönefeldu. Během noci z 2. na 3. června proto bude na několik hodin na hlavních tazích v Berlíně zastaven provoz, aby se po nich mohly přemístit letištní tahače, autobusy a nakladače. Letadla budou už předem směřována k přistání na Schönefeldu, aby nemusela přelétat.
Nové obří berlínské letiště plánuje ročně odbavit minimálně 27 milionů pasažérů. Kapacita centrálního šestipatrového terminálu má být ale postupně zvyšována až na 45 až 50 milionů cestujících za rok. Německá metropole tak chce konkurovat Frankfurtu nad Mohanem nebo Heathrow a přitáhnout cestující i ze sousedního Česka a Polska. „Bude záviset na tom, jaká spojení letecké společnosti nabídnou. Pokud budou nabídnuta dobrá spojení po světě a vzniknou dobrá spojení mezi Prahou a Berlínem, může určité množství cestujících odlákat,“ řekl Kačur.
Letiště se rozkládá na ploše asi 1 500 hektarů a má dvě nezávislé paralelní dráhy. Staví se k němu železniční napojení do centra a napojení na dálnici. Projekt za 2,5 miliardy eur (asi 62 miliard korun) však od počátku provázejí problémy, které už několikrát oddálily jeho zprovoznění. Samotná výstavba letiště probíhá od roku 2006, vládní rozhodnutí o stavbě letiště však padlo již v roce 1996.