Aero Vodochody sestěhovává výrobu, lidi ale bude potřebovat

Vodochody - Byla úspěšná, ale drahá. Ještě před necelým rokem hovořilo vedení Aera Vodochody o dceřiné společnosti Rotortech, která vyrábí kompozity pro letecký průmysl ve Velké Británii, jako o úspěšném projektu. Zvyšovala se tamní výroba a vlastník si od kapacit v Cambridgi, kde firma sídlí, sliboval zejména uspokojení rostoucí poptávky po lehkých kompozitových materiálech. Teď tuto pobočku zavírá. Důvodem jsou především tamní vysoké mzdové náklady. „Tady v Aeru jsme schopni provádět stejnou výrobu s nižšími náklady a samozřejmě výrazně efektivněji,“ říká k tomu prezident Aera Ladislav Šimek. Britská Rotorech Aero Composites bude uzavřena a její části rozprodány.

Výroba z britského Rotortechu ale není jediná, která se přesouvá do Vodochod. Adresu změnila také dceřiná společnost Aera Technometra Radotín, výrobce leteckých podvozků a dalších součástí a zařízení, které využívá vodochodská firma. Důvodem je podle tiskové mluvčí Aera Daniely Mayerové „optimalizace výrobních procesů“.

Prodej se zatím nechystá

8 minut
Rozhovor s Ladislavem Šimkem
Zdroj: ČT24

Technometra už je zřejmě v Aeru přestěhována, na webu už je u firmy i nová adresa. Britská výroba se převádí postupně.

„V plánu Aera je rozvoj a rozšiřování schopností… Naším cílem je vybudovat nový letecký holding zaměřený na region střední a východní Evropy…,“ dodala k současným přesunům bez dalších podrobností Mayerová. Také Martin Danko, PR manažer skupiny Penta, která Aero vlastní, potvrdil, že v současné době není prodej firmy aktuální.

Loni v říjnu tady otevřeli nové středisko, které se zabývá především výrobou kompozitních materiálů, má tedy podobnou náplň, jako měl Rotortech. Tyto kapacity by se měly dále rozšiřovat, centrum se má zaměřit i na vývoj. Zpočátku se ve Vodochodech budou dělat kompozitové části vrtulníků v rámci už stávajících programů pro firmu Sikorsky, podle prezidenta Šimka se ale jedná i o dodávkách pro další vrtulníky. Od roku 2012 by měli být v Aeru schopni uspokojit i sériovou velkoobjemovou výrobu kompozitů. Postupně bude Aero také přijímat nové zaměstnance.

Hlavně Sikorsky

Právě kooperace s firmou Sikorsky představuje dnes jeden z nosných programů Aera. Ročně se ve Vodochodech vyrobí několik desítek draků vrtulníků, do kterých se pak ve Spojených státech na základě konkrétních požadavků zákazníků montují dynamické části a interiérové prvky. V rekordním roce 2008 se v Aeru vyrobilo 56 těchto „green aircraft“, teď se kvůli nižší poptávce výroba snížila na dvacet ročně.

Kromě toho začali v Aeru pracovat také na podobných dodávkách pro společnost Sikorsky v rámci vojenského programu. „Jako jedna z velmi mála neamerických společností jsme se dostali do amerického vojenského programu. Připravujeme výrobu kokpitů pro známý Black Hawk; dodávky jsou plánovány na srpen letošního roku,“ říká Šimek a dodává, že Aero chce první dodávku posunout už na 17. červen. Zpočátku by se mělo ročně vyrábět 40 kusů kokpitů.

Jak nalákat studenty

Aero Vodochody je zapojeno i v dalších kooperacích, některé má údajně rozjednané. Na všechno bude firma potřebovat další zaměstnance, především technicky vzdělané. Těch ale může být brzy nedostatek. Nezájem studentů o studium technických oborů považuje vedení Aera v současné době za „tragický“.

Společnost před pár dny uspořádala konferenci s názvem Strategie leteckého vzdělávání v ČR a společně s Asociací leteckých výrobců, ministerstvy školství a průmyslu, univerzitami a středními školami hledala cesty, jak zájem mládeže podpořit. Všichni se shodli na tom, že klíčová je spolupráce mezi všemi zúčastněnými. Problém totiž není v tom, že by příslušné školy - ať už jakéhokoliv stupně - na trhu chyběly. Lavice ale zůstávají prázdné.

„V minulých letech se český letecký sektor utlumoval, za posledních deset let skončilo v letectví několik tisíc lidí. Dneska se ten trend obrací,“ říká šéf Aera. „Musíme přesvědčit mladé lidi, že pracovat v leteckém průmyslu je dnes atraktivní. Chystá se tady několik nových projektů a každý z nich by znamenal stovky nových pracovních míst, a to nejen v Aeru Vochochody, ale i u našich subdodavatelů.“

Vojenský program

Druhým nosným programem vedle kooperace je ve Vodochodech vojenský program. V Aeru se jednak servisují letouny, které vojáci používají, jednak se zdejší zaměstnanci starají o několik desítek letadel L159, které armáda objednala, zaplatila, ale nepotřebuje. A společně s Aerem pro ně už několik let hledají kupce.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 5 hhodinami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 16 hhodinami

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
25. 12. 2025

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
25. 12. 2025

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025
Načítání...