Praha – Plošné testy dětí v 5. a 9. třídách budou používány k hodnocení škol a kontrole minimálních standardů, které mají všichni žáci zvládat. Neměly by ale sloužit k selekci žáků pro jejich další studium na středních školách. Podle vlády, která dnes schválila koncepci priorit školství do roku 2015, by to bylo příliš riskantní. Děti se tak nakonec zřejmě nebudou dělit na budoucí učně a studenty.
Žáci se na učně a studenty nakonec dělit nebudou
„Hodnocení primárně směřuje ke škole jako zpětná vazba, k rodiči, učiteli a je to informace o tom, zda daná třída, dané dítě dosáhlo minimálního standardu, pokud se tak nestane, úkolem školy bude dotáhnout ho do minimálního standardu,“ uvedl ministr. Později řekl, že „zjišťování výsledků“ nemá rozhodně sloužit k selekci žáků, nýbrž naopak vyrovnávat rozdíly mezi nimi tím, že školy budou nuceny napravovat svá případná opomenutí.
Josef Dobeš: „V 5. a 9. třídě je třeba nastavit minimální standard, co musí každé dítě v České republice umět z těch tří klíčových předmětů.“
Dobeš chce nicméně ještě jednat o tom, že by testy mohly nějakou formou pomáhat při hodnocení dětí v okamžiku, kdy přecházejí ze základních škol do středních a učilišť. „Jsou to ještě dva roky,“ konstatoval. S nápadem použít testy při přijímačkách na střední školy přišla Asociace aktivních škol, za kterou vystupuje ministrův poradce a ředitel pražského gymnázia Václav Klaus mladší. Dobeš tehdy uvedl, že mu nápad přijde zajímavý a bere ho jako podnět pro další diskusi. Následovala ale celá řada negativních reakcí.
Testy by měly být jen elektronické
Plošné testování na počítačích je na základních školách novinkou. Ministerstvo kvůli tomu vytvořilo standardy, tedy seznamy základního učiva z matematiky, českého a cizího jazyka. První zkoušky proběhnou na vybrané skupině škol už za měsíc, celostátní generálku úřad plánuje na příští rok. Naostro se projekt rozběhne v květnu 2014.