Autodopravci chtějí, aby jim stát vrátil pokuty, které museli zaplatit za přetížená auta naměřená vysokorychlostní vahou na dálnici D2. Ta je nyní mimo provoz, protože kontrolní měření ukázalo, že nefunguje správně. Podobný problém je i s jednou váhou na dálnici D1. Že by bylo namístě peníze z pokut vrátit, ale Ředitelství silnic a dálnic odmítlo.
Vysokorychlostní váha na D2 měla problém při kontrole, je vypnutá. Dopravci chtějí vrátit zaplacené pokuty
Mimo provoz je po kontrolním měření vysokorychlostní váha na dálnici D2 u Židlochovic. „Udělalo se kontrolní ověření a bohužel nevyšlo. Nesplňuje parametry obecného nařízení,“ uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Váze na D2 se někteří dopravci už vyhýbali. Přicházely jim pokuty za přetížené kamiony, i když vážení vozidel přímo ve firemních areálech vycházelo dobře. Obchodní ředitel společnosti CONTI-RSC z Postřelmova Ondřej Stöhr uvedl, že přišlo šest takových pokut, proti nimž se firma ohradila. „Pět pokut bylo po odvolání zrušeno, u šesté čekáme na vyjádření,“ shrnul výsledky správních řízení.
Podle ředitele sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře by měl stát vrátit všechny pokuty, které vybral na základě měření z vysokorychlostních vah, jejichž přesnost později kontroly zpochybnily. „Když jeden den nefungují, jak by měly, den předtím by měly fungovat? Myslím, že by bylo dobré opardonovat přestupce, kteří byli zváženi před tímto datem,“ doporučil.
To ale šéf státních silničářů odmítl. „Přestupky platí. Váha v té chvíli měla platné ověření,“ zdůraznil Mátl. Podobně reagoval také židlochovický starosta Jan Vitula (Vaše Židlochovice). „Myslím, že váhy jsou v pořádku. Technologie je nějakým způsobem certifikovaná,“ podotkl.
Autodopravci nicméně dlouhodobě poukazují na rozpory ve výsledcích vážení. Podle Hromíře nejde jen o rozdíly mezi vážením ve firmách a na dálnici, ale i napříč Evropou. „Je divné, když kamion přijíždí z Maďarska, jede do Německa, všude v pořádku a pouze u nás je přetížen,“ poukázal.
ŘSD slibuje, že při kalibraci problematických vysokorychlostních vah bude velkorysejší. „Budou tam vyšší tolerance, tím pádem bychom se měli pokaždé v rámci ověření do tolerance vejít,“ avizoval Mátl.