Přibude míst, kde budou mít kamiony zakázáno předjíždět. Na D1 by bez nich měl být levý pruh až k Brnu

3 minuty
Události: Na většině dálnice D1 mezi Prahou a Brnem bude platit zákaz předjíždění pro kamiony
Zdroj: ČT24

Ministerstvo dopravy nechá od poloviny listopadu rozmístit značky zakazující kamionům předjíždět na dalších 33 úsecích dálnic. Slibuje si od toho větší plynulost dopravy. Autodopravci naopak tvrdí, že pokud bude zákaz předjíždění na příliš dlouhém nepřetržitém úseku dálnice, plynulost a bezpečnost to spíše zhorší.

Zákaz předjíždění pro nákladní automobily budou značky nově zakazovat především na dálnici D1, ale také na některých úsecích dálnic D2, D8, D11, D35, D46 a D55. Nejvíce se ale mluví o D1, a to z několika důvodů. Především však proto, že na ní bude úsek se zákazem nejdelší.

Levý pruh bude kamionům zapovězen od 21. po 178. kilometr. „Celý úsek bude prakticky souvisle označen jako část dálnice, kde je zákaz předjíždění kamionů,“ avizoval mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Absolutně nemožné dostat se před pomalejší kolegy přesto pro řidiče nákladních vozidel nebude. V místech, kde jsou stoupací pruhy, budou moci alespoň do prostředního – do levého však ne.

Ministerstvo dopravy, které o rozšíření zákazu rozhodlo, očekává, že tím odpadnou situace, kdy se vytváří kolona osobních aut za kamionem, který levým pruhem pozvolna předjíždí jiné nákladní auto.

„Slibujeme si od toho méně nebezpečných situací a slibujeme si od toho to, že bude docházet k méně rizikovým událostem a například k menším zácpám,“ shrnul očekávání svého úřadu ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Zdůraznil, že místa, kde se postupně zákazové značky objeví, vytipovala policie a budou jen tam, kde se na tom policisté shodli s ministerstvem a Ředitelstvím silnic a dálnic.

„Vyhodnotili jsme i loňskou zimu, kdy došlo na několika místech k tomu, že kamiony vjely do levého pruhu a zablokovaly dopravu na mnoho hodin. Zároveň vyhodnocujeme aktuální situaci zejména na nejfrekventovanější české dálnici, kde kamiony často znamenají důvod rizikových situací,“ zdůvodnil, proč se zákazy soustředí hlavně na D1.

Přínos zákazu autodopravci zpochybňují, podle expertů to plynulosti pomůže

Autodopravci naopak přednesli obavu, že se za některým pomalu jedoucím kamionem vytvoří nekonečná řada dalších, které nebudou moci předjet. „Pokud by se vpravo utvořila dlouhá, souvislá kolona pomalu jedoucích kamionů za jedním pomalým, tak si myslím, že to bude pro provoz spíše nebezpečné než bezpečné,“ podotkl generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

V 90' ČT24 Hromíř upozornil, že zrovna na D1 jsou i prudká stoupání, na nichž hodně naložené kamiony nemusí udržet rychlost. „Kamion má konstrukční rychlost vyšší než 80 kilometrů, ale pokud je zatížený a stoupá třeba na Vysočině, tak může jet 60 kilometrů,“ poukázal. Domnívá se, že dlouhé kolony kamionů mohou pak vznikat právě takovým způsobem.

Autodopravci navíc apelovali spíše na to, aby se zlepšila prevence, případně i policejní dohled. Podle Vojtěcha Hromíře by stačilo, kdyby policie důsledně vymáhala to, co již právní řád stanoví, a třeba pokutovala, když předjíždění kamionu kamionem trvá příliš dlouho.

Když už se zákaz předjíždění zavede, byli by dopravci pro to, aby neplatil neomezeně. „Ať jsou značky proměnné. Ať třeba svítí od 6 hodin ráno do 18 večer. V noci pravděpodobně není důvod, aby bylo předjíždění omezováno,“ míní Hromíř. 

Na tom, že by dopravní značení mohlo být proměnné, se shodl i s některými dopravními experty, ti však rozporovali některé jiné jeho argumenty. Podle mluvčího Ústředního automotoklubu Igora Siroty není důvod předpokládat, že by zákaz předjíždění pro nákladní vozidla situaci na dálnici zhoršil.

„Pokud se bude dodržovat, pokud se bude pokutovat, pokud se to bude kontrolovat, tak se D1 nebo D8, kde jsou další plánovaná omezení pro kamiony, určitě zrychlí a bude bezpečnější,“ podotkl v 90' ČT24.

Také dopravní psycholog Michal Walter se domnívá, že „pokud se budou zákazy předjíždění dodržovat, měla by se zvýšit průchodnost dálnice, mělo by ubýt nebezpečných situací a provoz by pravděpodobně mohl být plynulejší“.

Sirota ovšem připustil, že řidiči kamionů, budou-li mít zakázanou jízdu levým pruhem na některých úsecích dálnic, zaplatí i za to, co dosud nedokázal stát. Tedy za nedostatečnou dopravní infrastrukturu v podobě malého počtu šestipruhových dálničních úseků, ale i za to, že policie například nepokutuje pomalé předjíždění.

47 minut
90’ ČT24: Dálnice D1 – kamiony už jen v pravém pruhu
Zdroj: ČT24

Policie se chystá na vymáhání nových zákazů. Od příštího roku bude moci vybírat pokuty na místě

Policie se zato již chystá na zpřísněný dohled nad úseky, kde bude nově kamionům zakázáno předjíždění, respektive jízda v levém pruhu. „Používáme k tomu veškeré hlídky s dostupnou technikou: služební motocykly, osobní automobily, ale samozřejmě i leteckou službu v podobě dronů a vrtulníků,“ uvedl vedoucí oddělení dálniční policie v Velkém Beranově David Jirák.

Policisté ale připouštějí, že zatím mají omezené možnosti. Nemohou za špatné předjíždění udělit na místě pokutu, lze jen vybrat kauci a přestupek poslat do správního řízení.

Řidičům v něm hrozí pokuta pět až deset tisíc, zákaz činnosti na půl roku až rok a také sedm trestných bodů. Od začátku příštího roku, kdy začne platit novela silničního zákona měnící systém trestných bodů a pokut. Ta umožní trestat špatné předjíždění i blokovou pokutou. Nově nebude v tom případě hrozit okamžité odebrání řidičského průkazu. Jak ale upozornil Hromíř, zůstane trest v podobě šesti bodů do karty řidiče. V tom případě přijdou řidiči o oprávnění na rok, pokud zopakují přestupek dvakrát.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 4 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 5 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 6 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Putin odvolal velvyslance v Česku Zmejevského, nahradí ho Ponomarjovová

Šéf Kremlu Vladimir Putin odvolal z postu ruského velvyslance v Česku Alexandra Zmejevského, který funkci zastával od roku 2016. Novou velvyslankyní v Praze jmenoval Annu Ponomarjovovou. Vyplývá to z prezidentských dekretů s úterním datem, které zveřejnil Kreml.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Odvolací soud zrušil trest muži, který sliboval levnější elektřinu

Odvolací Krajský soud v Brně zrušil trest pro bývalého ředitele společnosti Energie pod kontrolou Davida Tejmla, který sliboval obcím, městům nebo školám výhodnější nákup elektřiny. Případem se bude muset znovu zabývat prvoinstanční soud. České televizi to sdělila mluvčí odvolacího soudu Klára Belkovová s tím, že bude třeba doplnit důkazy.
před 13 hhodinami

Macinka potvrdil, že trvá na Turkovi ve vládě

Předseda Motoristů a ministr zahraničí Petr Macinka se setká s premiérem Andrejem Babišem (ANO) a kandidátem Motoristů na ministra životního prostředí Filipem Turkem do středy 7. ledna. V tom termínu je v plánu novoroční oběd Babiše s prezidentem Petrem Pavlem, jehož výhrady k Turkovi budou tématem zmíněných jednání. Macinka to sdělil novinářům v Černínském paláci. Turek podle něj zůstává jediným kandidátem strany do čela ministerstva.
před 13 hhodinami
Načítání...