Vlak na vodík odjede ze druhé koleje. Má za sebou testy v ČR, sveze i cestující?

26 minut
Události v regionech: Světový unikát se testoval na zkušební trati u Velimi
Zdroj: ČT24

Na železničním zkušebním okruhu u Velimi skončilo v týdnu testování jednotky iLint. Na první pohled obyčejný motorák, jakých jezdí v Německu či ve Francii stovky, je zcela výjimečný. Pohání ho vodík.

Vlaky moderních trakcí zatím většinou pohání buď elektřina, nebo nafta. Existují sice i alternativní pohony, před několika lety vzbudila pozornost lokomotiva na stlačený zemní plyn, ale vodíkový pohon je něco docela jiného. Není to úplně poprvé, kdy se takový vlak na kolejích objevil. Nynější experiment je však výjimečný i tím, že se do něj pustil Alstom, tedy jeden z největších výrobců železničních vozidel na světě, i tím, že vodíkový pohon použil ke konstrukci velmi rozšířené motorové jednotky Lint.

Jednotku pochopitelně nepohání vodík přímo. Jezdí na elektřinu, kterou vyrábějí vodíkové články umístěné na střeše. „V cisterně je zkapalněný vodík, který se pod vysokým tlakem žene do zásobníků,“ popsal Daniel Los z Výzkumného ústavu železničního. „Vodík použitý pro zkušební jízdy je vedlejší produk průmyslové výroby, který je znovu využit jako odpadní produkt,“ doplnil Alstom.

  • Ačkoli Alstom usiluje o to, aby jeho iLint byl prvním sériově vyrábeným vlakem s palivovými články, zatím je terpve v pokusné fázi a v ní prvenství nemá.
  • Tímto prvenstvím se chlubí Japonsko. V roce 2006 nejprve dopravce JR East informoval o vývoji motorového vozu na palivové články, o několik měsíců později potom zahájil Železniční technický výzkumný institut zkoušky takového vozidla.
  • Palivové články našly okrajové uplatnění v důlních drahách a také v tramvajových provozech. V karibické Arubě jezdí „vodíkové“ tramvaje a tramvaj s palivovými články se objevila také v Číně.

Jak vlak vypadá, ukázal výrobce již loni na berlínském veletrhu InnoTrans. Jak jezdí, zjišťuje nyní. Testy probíhají především v Německu, do Velimi poslal Alstom svoji novinku především proto, že zdejší zkušební okruh umožňuje testy i v maximální rychlosti ilintu, tj. 140 km/h. Ukázaly však i některé nedostatky nové technologie.

Mimo jiné zůstala jednotka po celou dobu pobytu ve Velimi pod širým nebem. Do haly nesměla. „Vodík je třaskavá záležitost, to znamená, musí být splněny velice přísné bezpečnostní parametry,“ vysvětlil železniční expert Jiří Mužík.

Budou-li „vodíkové“ vlaky jezdit v řádném provozu, budou potřeba také investice do infrastruktury. Na trase, kudy budou takové jednotky jezdit, musí vzniknout plnicí stanice. A s řádným provozem se počítá. Alstom se do vývoje pustil na požadavek tří německých spolkových zemí. Dolní Sasko navíc již objednalo čtrnáct „vodíkových“ jednotek.

Přes všechny výhrady věští Alstom svému vodíkovému dítku světlou budoucnost. Viceprezident strojírenského kolosu Dideer Pfleger hovoří o první „bezemisní alternativě pro železniční hromadnou dopravu“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...