V Česku výrazně roste obliba placených streamovacích služeb. Letos přes ně filmy nebo seriály sleduje 35 procent lidí starších 16 let, což je o polovinu víc než před rokem. Chytrý telefon používá 82 procent lidí v Česku, internet 86 procent a na webu nakupuje 63 procent. Jejich podíl v těchto třech případech meziročně vzrostl jen mírně. Údaje shromážděné letos na jaře nyní na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
Víc seniorů nachází cestu k chytrým telefonům, roste obliba streamovacích služeb
Ještě před dvěma lety placené kanály jako Netflix či HBO sledovalo v Česku jen patnáct procent lidí. Podle dat z letoška se takto na filmy a seriály nejčastěji dívají mladí lidé od 16 do 24 let, následuje věková skupina 25 až 34 let. Z obou těchto skupin využívá placené streamovací služby víc než polovina. Z lidí podle vzdělání jsou jejich nejčastějšími diváky vysokoškoláci. „Z nich sledoval videa na placených platformách každý druhý člověk,“ informoval ČSÚ. V případě placené hudby vzrostl meziročně podíl předplatitelů z deseti na třináct procent.
Uživatelů chytrých telefonů a internetu přibylo proti loňsku o procentní bod, podíl nakupujících v e-shopech se zvýšil o dva procentní body. „Mobilní telefon používá 99 procent osob starších šestnácti let a toto číslo se v posledních letech již nemění. Mění se však typy používaných telefonů. V roce 2023 využívá 82 procent lidí chytrý telefon a osmnáct procent klasický tlačítkový telefon,“ zmínil ČSÚ. Mezi lidmi do 64 let má chytrý telefon 95 procent populace, ze seniorů nad 75 let si k chytrému telefonu našlo cestu zatím 24 procent. U této skupiny to přitom byla ještě před pěti lety pouhá čtyři procenta.
Nejčastěji přes telefon
Podobné je to s internetem. V případě lidí mladších 55 let jsou on-line až na výjimky všichni. Naopak mezi seniory nad 75 let používá internet třetina. Nejčastějším zařízením, na kterém se Češi připojují, je mobilní telefon. Na něm je on-line 78 procent lidí. Následuje přístup na internet přes notebook, používá ho 66 procent lidí.
Domácností je letos k internetu připojených 87 procent, což je zhruba o dva procentní body víc než před rokem. Až na výjimky mají připojení všechny domácnosti s dětmi a mladé domácnosti bez dětí. Z domácností seniorů má přístup k internetu 56 procent. „Stolní počítač nebo notebook používá 79 procent domácností a polovina domácnostní disponuje také chytrou televizí, na níž sledují obsah z internetu,“ vypíchli statistici.
Nákupy přes internet jsou nejčastější u oblečení nebo obuvi, takové zboží si on-line objednalo 39 procent lidí, výrazně víc žen než mužů. Muži naopak častěji přes internet kupovali sportovní potřeby, elektroniku nebo software.
Internetové bankovnictví využívají téměř tři čtvrtiny obyvatel Česka, mezi lidmi ve věku 25 až 44 let je to 95 procent. Takzvanou bankovní identitu, která lidem umožňuje ověřeně komunikovat s úřady, letos použilo dvaadvacet procent lidí.
Podle ČSÚ se lidé stále více zajímají o internetovou bezpečnost a o sledování svých aktivit na síti. Změnu nastavení cookies letos provedlo na webových stránkách 36 procent lidí, o tři roky dříve to bylo 22 procent. Nejvíce se o to, jaké o nich stránky sbírají informace, zajímají mladí dospělí, sdělili statistici.