V létě pojedeme na D1 pomaleji - silničáři plánují rekonstrukci

Praha - Zhruba s hodinou cestování navíc budou od léta muset podle odborníků počítat řidiči na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem. Právě v létě totiž začne první fáze modernizace klíčové tuzemské dopravní tepny. Přestože silničáři tvrdí, že zdržení proti dnešku nemusí být při kázni šoférů tak výrazné, akademici a policisté mají jasno: kromě samotného zpomalení na rekonstruovaných úsecích se budou pravděpodobně tvořit kolony už několik kilometrů před uzavírkami.

Česká televize spočítala, že v ideálním matematickém případě by samotné snížení rychlosti ze 130 kilometrů v hodině na osmdesátikilometrovou rychlost příliš celkovou dobu jízdy neovlivnilo. Silničáři totiž mají v plánu rekonstruovat pět úseků, jejichž délky se pohybují mezi šesti až devíti kilometry, celkem tak v první řadě přijde na řadu omezení na čtyřiceti kilometrech dálnice. To v součtu odpovídá zhruba třinácti minutám, které by si k současné době cestování museli řidiči od léta přičíst.

„Když si představíme, že k omezení rychlosti na 80 kilometrů v hodině dojde nejdříve jen zhruba na dvaceti procentech vzdálenosti mezi Prahou a Brnem, tak si každý dovede představit, že ten vliv na dojezdový čas bude při plynulém provozu minimální,“ potvrzuje zmocněnec ministra dopravy pro opravu D1 Jiří Švorc.

Problém je ale podle dopravních expertů v tom, že v ostrém provozu nelze čekat takto ideální scénář: „Samozřejmě, že uzavírka je ve skutečnosti vždy delší, protože už dlouho před dopravním omezením nastávají zmatky, někteří řidiči reagují nepřiměřeně, vznikají kolony. Zkušenosti jsou navíc takové, že řidiči se pak snaží tu ztrátu dohnat, jenomže za prvním dopravním omezením budou na následujících úsecích dálnice další a další,“ popisuje Pavel Holejšovský z policejního dálničního oddělení Bernartice s tím, že jenom poblíž 70. kilometru D1, který mají jeho podřízení na starost, je denní průjezdnost přes 40 tisíc vozidel. „Bojím se toho, aby při dopravních omezeních nedocházelo k tzv. šachovnicovému propouštění, tedy k tomu, že zatímco pojede kamion v pravém jízdním pruhu, tak vozidlo v levém se ho na tom velmi zúženém profilu bude bát předjet. Pak pojedou na střídačku, čím by docházelo k dalšímu snížení propustnosti úseku dálnice a k tvorbě kolon.“

Oprava dálnice D1
Zdroj: ČT24

Silničáři pro rok 2012 zatím počítají, že po většinu času od počátku rekonstrukce udrží provoz na každé straně dálnice ve dvou zúžených pruzích. Zpočátku chtějí pracovat především na středovém pásu dálnice a dále na zpevnění krajnice a rozšíření komunikace po každé straně zhruba o 45 centimetrů. „Ve dnech, kdy zůstanou zachovány čtyři jízdní pruhy, tak by se doba jízdy měla prodloužit maximálně o 15 minut. Horší to bude v několika dnech, kdy budou probíhat bourací práce na mostech přes dálnici. To bude nejzávažnější komplikace, počet jízdních pruhů bude snížený. Ale k tomu dojde jen na několik málo víkendových dní,“ předpokládá Jiří Švorc.

3 minuty
Reportáž Luboše Rosího
Zdroj: ČT24

S jeho odhadem relativně malého prodloužení jízdních dob při zachování čtyř pruhů ale nesouhlasí například Pavel Přibyl z Fakulty dopravní na pražském ČVUT. Jeho lidé se na výpočet reálného zdržení zaměřili a zjistili, že problém bude větší: „Nám vycházelo ve špičkových hodnotách intenzit dopravy průměrné zpoždění kolem třinácti minut na jeden úsek. No a když to znásobíme těmi pěti úseky, tak máme celkové zdržení,“ uvádí Pavel Přibyl. Ten taky poukazuje na to, že je podle něj chybou, pokud silničáři nechtějí pro řidiče připravit žádné oficiální objízdné trasy a za každou cenu chtějí všechna auta nechat na rekonstruované dálnici. „To ideální řešení z hlediska řidiče by mělo vypadat tak, že by tam nestál tupě v koloně, ale byl by tam systém informačních tabulí, které by mu nejen navrhly alternativní trasu, ale hlavně by mu sdělily, jak dlouho mu bude trvat cesta dál po dálnici a kolik by vycházela právě po té alternativní trase,“ dodává profesor z dopravní fakulty s tím, že v takovém případě by byla ponechána volba právě na řidičích, zda například chtějí použít náročnější, ale časově o něco kratší cestu po alternativní trase, nebo zda raději zůstanou na dálnici a budou se posouvat v koloně.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 2 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 2 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 3 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 12 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 14 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 14 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami
Načítání...