Praha/Ostrava - Strojvedoucí z Pendolina, které se ve středu na železničním přejezdu ve Studénce střetlo s kamionem, už je při vědomí. Jeho stav se pomalu zlepšuje, bez trvalých následků ale nevyvázne. Kolegové proto začali sbírat peníze, aby mu období zotavování pomohli překonat. S vážnými zraněními zůstávají po nehodě v nemocnicích stále ještě tři lidé.
Strojvůdce Pendolina bude mít doživotní následky, kolegové pro něj založili účet
Devětapadesátiletý strojvůdce Jan Černý viděl kamion na trati až na poslední chvíli. Během tří až čtyř sekund přesto stihl udělat všechny naučené pohyby. Podle svědků stihl i křiknout na cestující, aby se kryli. Díky včasnému brzdění a rychlému varování byly následky zřejmě výrazně mírnější.
Paleta s hliníkovými plechy, které vezl kamion, dostihla strojvedoucího hned za dveřmi. Lékaři mu amputovali nohu, navíc má poraněnou páteř. Celý život přitom sportoval, hrál fotbal a jezdil na kole. „Bude to pro něj asi hrozná rána, až se všechno dozví,“ říká kamarád zraněného Luboš Hucek.
„České dráhy samozřejmě tohoto strojvedoucího odškodní, podle pracovně-právních vztahů jde o pracovní úraz,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Měl by mít nárok na plnou mzdu, podle kolegů je to ale málo. Založili proto konto, kam sami posílají příspěvky. Chtějí mu pořídit co nejlepší protézu. „Aby mohl zase jezdit na kole. Ta protéza bude muset být hodně drahá,“ tuší Hucek.
Loni přitom Jan Černý jedné nehodě na přejezdu zabránil - a dokázal zastavit i protijedoucí vlak. Když za to přebíral ocenění, prosil řidiče, aby nikdy nezůstávali na přejezdech stát.
Účet na podporu strojvedoucího Jana Černého: 4026277399/0800
Havarované Pendolino už dorazilo do Prahy, čeká ho prohlídka výrobce
Havarovaný vlak Pendolino mezitím dorazil do domovského depa v Praze. Železničáři soupravu přivezli v neděli po druhé hodině ráno. Technici ve vlaku budou hledat záznamové zařízení. Soupravu přijedou prohlédnout také zástupci italského výrobce. Teprve potom České dráhy rozhodnou o dalším postupu.
„Převoz proběhl bez komplikací,“ uvedl Štáhlavský. Dodal, že z vlaku už se dopoledne začaly vyklízet uvolněné části. V příštím týdnu pak budou pokračovat prohlídky a expertízy. Bude potřeba najít i další záznamové zařízení, zatím se našlo jen jedno.
Přesun Pendolina ze Studénky do Prahy s pomocí nehodových vlaků trval zhruba 30 hodin. Vlak byl nejdříve odstavený v depu v Bohumíně. V pátek odpoledne se otočil ve směru jízdy na obratišti v Petrovicích u Karviné a pak se přes Bohumín kolem půl osmé večer vydal 40kilometrovou rychlostí do hlavního města.
České dráhy mají k dispozici celkem sedm souprav Pendolino, jedna funguje jako náhradní, protože pro provoz je třeba šest vlaků. Po středeční nehodě je jedna souprava zničená, další je na rozsáhlé údržbě, která by měla trvat do konce srpna. Nehoda tak podle Štáhlavského sice pro ČD znamená komplikaci, ale určitě nebude nutné rušit spoje. V případě potřeby bude vlak nahrazený vlakem EuroCity.
Řidič kamionu je ve vazbě
Polského řidiče kamionu, který vjel na přejezd, přestože už svítila červená světla, novojičínský okresní soud v pátek poslal do vazby. Soudce s důvody státního zástupce pro uvalení vazby souhlasil, protože hrozí, že by se mohl obviněný vyhýbat trestnímu řízení. Padesátiletému řidiči, který svého činu litoval, hrozí za obecné ohrožení z nedbalosti tři až deset let vězení.