Strany a hnutí dají letos za kampaň před volbami méně peněz. Voliče budou oslovovat osobně i na sítích

Události ČT: Strany a hnutí dají na předvolební kampaň méně peněz (zdroj: ČT24)

Řada politických stran a hnutí se chystá utratit za kampaň před podzimními senátními a komunálními volbami méně peněz než v minulosti. Rozhodování ovlivňují také rostoucí ceny propagačních materiálů a služeb. Také kvůli tomu se chtějí politici soustředit zejména na kontaktní kampaň mezi lidmi. Hlavními tématy by měly být zdražování či dostupnost bydlení.

Způsoby, jak budou politické strany a hnutí oslovovat voliče, se měnit příliš nebudou. Nadále se chtějí setkávat s voliči ve městech a obcích, budou ale také aktivní na sociálních sítích. Rozpočet kampaní nicméně bude u spousty z nich nižší. 

„My jsme ještě neměli finální hlasování na úrovni ANO, ale troufám si tvrdit, a uděláme pro to maximum, že to bude méně než před čtyřmi lety,“ uvedl k výdajům první místopředseda hnutí ANO a místopředseda sněmovny Karel Havlíček. 

Šetřit budou i sociální demokraté. „To, že musíme šetřit, musí mobilizovat naši členskou základnu a naše kandidáty k tomu, aby mnohem víc využívali svých lidských sil,“ sdělil předseda ČSSD Michal Šmarda.

Plány ovlivňuje vysoká inflace

Plánování předvolebních kampaní letos stranám a hnutím komplikuje hlavně vysoká inflace. „Kolik bude stát celková kampaň, si ještě netroufáme úplně odhadnout, protože ceny nám pořád rostou, a to i ceny všech vstupů a služeb. Takže to je taková velká proměnná,“ komentovala místopředsedkyně KDU-ČSL a předsedkyně lidoveckého senátorského klubu Šárka Jelínková.  

Lidovci zatím na předvolební kampaň vyčlenili osm milionů korun. Hnutí SPD počítá téměř s dvojnásobným rozpočtem. Například hnutí STAN plánuje utratit za senátní a komunální volby 37 milionů korun. „Padesát procent do on-line prostoru a padesát procent do tištěné reklamy, respektive do kontaktní kampaně,“ upřesnil člen předsednictva hnutí STAN a poslanec Lukáš Vlček. 

 „Ať už je to on-line reklama, venkovní reklama nebo tištěná reklama či prezentace, které budeme využívat, tak tam asi půjde většina (nákladů),“ sdělil místopředseda ODS Zdeněk Zajíček. 

Piráti chtějí největší část finančních prostředků i lidských sil vložit do kontaktní kampaně. „Pak samozřejmě část rozpočtu bude směřována do on-line sítí,“ doplnila druhá místopředsedkyně Pirátů Hana Hajnová. 

Hlavním tématem má být zdražování

Politické strany a hnutí uvádějí, že hlavními tématy letošních voleb budou rostoucí ceny potravin, energií nebo dostupnost bydlení. S masivnější kampaní počítají uskupení až začátkem září. „O prázdninách určitě bude něco také probíhat, ale nechceme otravovat lidi v té době, kdy jsou raději na dovolené nebo odpočívají,“ řekl první místopředseda TOP 09 Tomáš Czernin.  

„SPD, jak známo, je neustále v kontaktu s voliči, já říkám, že je to permanentní kampaň. My budeme v tomto pokračovat i před volbami,“ ujistil šéf hnutí Tomio Okamura.  

Třetinu členů horní komory a nové zastupitele měst a obcí budou voliči vybírat 23. a 24. září. Druhé kolo senátních voleb se uskuteční o týden později.