Školy se narychlo setkávají s budoucími prvňáky, chtějí mít představu o dodatečných odkladech i potřebě asistentů

Někteří předškoláci, kteří absolvovali zápisy kvůli pandemii jen formálně, se do školy vypraví ještě před prázdninami. Učitelé chtějí mimo jiné zjistit, co budoucím prvňákům chybí v přípravě. Plánovaná setkání potvrdila České televizi většina oslovených škol. Slibují si možnost vyváženě rozdělit žáky do tříd, vytipovat dodatečné odklady nebo odhadnout počty potřebných asistentů pedagoga.

Některé základní školy omezily kvůli pandemii zápisy jen na nezbytnou administrativu. Nyní se snaží alespoň nějaké informace o dětech předem získat během narychlo naplánovaných setkání.

„Zjistíme, jak jsou děti připraveny z mateřských škol, jaké mají znalosti, dovednosti, slovní zásobu a vady řeči,“ uvádí ředitelka základní školy v Kounově Lenka Krejcarová. „Letos, kdy ani na zápis děti nepřišly, má hodinka s paní učitelkou ve třídě obrovský význam. Chceme alespoň tohle minimum dopřát dětem ještě před začátkem prázdnin. Jde třeba o pravolevou a prostorovou orientaci, zrakové vnímání, všeobecné znalosti,“ vysvětluje ředitel 1. základní školy v Rakovníku Karel Folber.

Školy doteď neví, kolik budou potřebovat v příštím školním roce asistentů pedagoga pro děti se speciálními potřebami. „Kvůli uzavření mateřských škol a odborných pracovišť byla možnost poradit se s odborníky složitější,“ upozorňuje Folber.

Vyšší zájem o přípravné třídy

V září také může být podle ředitelů více dodatečných odkladů. Některé přípravné třídy evidují letos rekordní zájem. Pro děti, které dostanou po nástupu do školy dodatečný odklad, v nich tak nemusí už být místo. „Zaznamenáváme velký zájem a nárůst počtu žadatelů o zápis do přípravné třídy. Dohlásit se v září do naší přípravné třídy bude problém,“ informuje ředitel brněnské základní školy ve Svážné ulici Petr Punčochář.

Ředitelé se u budoucích prvňáků obávají například schopnosti udržet pozornost nebo vytvářet vztahy se spolužáky. „Bude jim chybět sluchová percepce a třeba i některé znalosti a dovednosti,“ shrnuje Krejcarová. „Obáváme se, jaký dopad mělo omezení provozu mateřských škol, případně i na posilování sebedůvěry, samostatnosti a sebevědomí dětí,“ přidává se Folber.

Odpoledne v přírodě i vzdělávací akce

Setkání plánuje každá oslovená škola podle svých možností. Některé volí zábavné odpoledne v přírodě, jiné naplánovaly vzdělávací akce. „Děti si vyzkouší práci ve třídě, do které budou chodit a zábavnou formou se seznamují s obsahem učiva,“ vysvětluje přínosy setkání ředitel 1. ZŠ Říčany Pavel Bednář.

Základní škola Jeseniova na pražském Žižkově letos zapojí i vysokoškoláky. „S dětmi budou pracovat studenti z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Při každém setkání budeme upevňovat znalosti a dovednosti předškoláků,“ uvádí ředitelka Vendula Jurášková.

Od rodičů dětí budou některé školy vyžadovat před akcí potvrzení nebo čestné prohlášení o negativním testu na covid-19, jinde stačí pouze čestné prohlášení o bezinfekčnosti. Na školních chodbách platí povinnost zakrytí dýchacích cest minimálně rouškou, setkání ve třídách má ve většině škol výjimku.