Někteří předškoláci, kteří absolvovali zápisy kvůli pandemii jen formálně, se do školy vypraví ještě před prázdninami. Učitelé chtějí mimo jiné zjistit, co budoucím prvňákům chybí v přípravě. Plánovaná setkání potvrdila České televizi většina oslovených škol. Slibují si možnost vyváženě rozdělit žáky do tříd, vytipovat dodatečné odklady nebo odhadnout počty potřebných asistentů pedagoga.
Školy se narychlo setkávají s budoucími prvňáky, chtějí mít představu o dodatečných odkladech i potřebě asistentů
Některé základní školy omezily kvůli pandemii zápisy jen na nezbytnou administrativu. Nyní se snaží alespoň nějaké informace o dětech předem získat během narychlo naplánovaných setkání.
„Zjistíme, jak jsou děti připraveny z mateřských škol, jaké mají znalosti, dovednosti, slovní zásobu a vady řeči,“ uvádí ředitelka základní školy v Kounově Lenka Krejcarová. „Letos, kdy ani na zápis děti nepřišly, má hodinka s paní učitelkou ve třídě obrovský význam. Chceme alespoň tohle minimum dopřát dětem ještě před začátkem prázdnin. Jde třeba o pravolevou a prostorovou orientaci, zrakové vnímání, všeobecné znalosti,“ vysvětluje ředitel 1. základní školy v Rakovníku Karel Folber.
Školy doteď neví, kolik budou potřebovat v příštím školním roce asistentů pedagoga pro děti se speciálními potřebami. „Kvůli uzavření mateřských škol a odborných pracovišť byla možnost poradit se s odborníky složitější,“ upozorňuje Folber.
Vyšší zájem o přípravné třídy
V září také může být podle ředitelů více dodatečných odkladů. Některé přípravné třídy evidují letos rekordní zájem. Pro děti, které dostanou po nástupu do školy dodatečný odklad, v nich tak nemusí už být místo. „Zaznamenáváme velký zájem a nárůst počtu žadatelů o zápis do přípravné třídy. Dohlásit se v září do naší přípravné třídy bude problém,“ informuje ředitel brněnské základní školy ve Svážné ulici Petr Punčochář.
Ředitelé se u budoucích prvňáků obávají například schopnosti udržet pozornost nebo vytvářet vztahy se spolužáky. „Bude jim chybět sluchová percepce a třeba i některé znalosti a dovednosti,“ shrnuje Krejcarová. „Obáváme se, jaký dopad mělo omezení provozu mateřských škol, případně i na posilování sebedůvěry, samostatnosti a sebevědomí dětí,“ přidává se Folber.
Odpoledne v přírodě i vzdělávací akce
Setkání plánuje každá oslovená škola podle svých možností. Některé volí zábavné odpoledne v přírodě, jiné naplánovaly vzdělávací akce. „Děti si vyzkouší práci ve třídě, do které budou chodit a zábavnou formou se seznamují s obsahem učiva,“ vysvětluje přínosy setkání ředitel 1. ZŠ Říčany Pavel Bednář.
Základní škola Jeseniova na pražském Žižkově letos zapojí i vysokoškoláky. „S dětmi budou pracovat studenti z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Při každém setkání budeme upevňovat znalosti a dovednosti předškoláků,“ uvádí ředitelka Vendula Jurášková.
Od rodičů dětí budou některé školy vyžadovat před akcí potvrzení nebo čestné prohlášení o negativním testu na covid-19, jinde stačí pouze čestné prohlášení o bezinfekčnosti. Na školních chodbách platí povinnost zakrytí dýchacích cest minimálně rouškou, setkání ve třídách má ve většině škol výjimku.