Asi půldruhého milionu cestujících navíc odbaví letos ruzyňské letiště. V posledních letech ale nepřibývá jen cestujících, roste také počet dálkových linek, na kterých létají velká letadla, která bývala ještě nedávno v Praze vzácností. S tím také vzrostla potřeba rychle je odbavovat. Letiště proto upravilo nástupní mosty tak, aby k těm největším strojům mohlo připojit až tři naráz.
Ruzyňské letiště láká i ta největší letadla. Naučilo se je rychle odbavit, dříve to trvalo i hodinu
Letiště Václava Havla v Praze trápí dva velké neduhy – špatné dopravní spojení s centrem Prahy a letitý boj o novou ranvej. I když lze oboje považovat za překážku dalšího růstu letiště, to rozhodně nestagnuje. Loni sice přišlo o pomyslný titul největšího letiště visegrádských zemí, když v počtu odbavených cestujících těsně zaostalo za varšavským Chopinovým letištěm, letos ale očekává další výrazný růst – z loňských 15,4 milionu na necelých 17 milionů.
Ruzyňské letiště zažívá prudký rozvoj nejen co do počtu cestujících, ale také linek. Přibývají i ty dálkové, na kterých do Prahy nalétávají velké stroje s širokým trupem včetně úplně největších osobních dopravních letadel: Z Dubaje létá Airbus A380 a Boeing 777-300, z Koreje přes léto zase Boeing 747-8. Dálková letadla s širokým trupem létají do Prahy také z Kataru, Číny a v létě i ze Spojených států a Kanady.
Odbavení urychluje rekonstruované stání
Když se ještě před pár lety v Praze otočila sotva dvě velká letadla denně, tak nevadilo, že jen nástup cestujících trval i hodinu – s využitím jediného nástupního mostu to rychleji nešlo. Na prudký růst počtu dálkových linek však letiště reagovalo a upravilo stání tak, aby se odbavení urychlilo. Nově je možné k jednomu letadlu připojit až tři nástupní mosty, takže se doba nástupu zkracuje zhruba na dvacet minut. K užitku jsou i tehdy, když zrovna v Ruzyni žádné širokotrupé letadlo není.
„Umožňuje nám odbavit buď jedno velkokapacitní letadlo, nebo dvě menší letadla o rozpětí do 36 metrů,“ upozornil ředitel provozu terminálu Tomáš Vláčil.
Že do Prahy létá více dálkových letů než v minulosti, ukazují i čísla odbavených cestujících. „Zaznamenali jsme třicetiprocentní meziroční nárůst,“ podotkl mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň. Řečí čísel na mezikontinentálních letech odbavilo Letiště Václava Havla letos v září 981 tisíc cestujících, loni jich v témže měsíci bylo 758 tisíc.
K novinkám uplynulé letní sezony patřilo spojení American Airlines do Filadelfie, na zvýšení počtu dálkových cestujících se podílely také Emirates, které svoji linku Praha–Dubaj posílily o druhou rotaci.
Dreamliner přebírá žezlo – i v Praze
Emirates nejsou jedinou blízkovýchodní aerolinkou, která do Prahy létá, ale dosud byly jedinou, která sem posílala velká letadla. To však již neplatí. V posledním týdnu totiž zažila Ruzyně hned dvojnásobnou premiéru – ze dvou míst přilétly dosud zde takřka nevídané dreamlinery, tj. stroje Boeing 787. Jeden nově nasadily Qatar Airways na linku Dauhá–Praha namísto menšího Airbusu A320, druhý pak bude přes zimu létat místo obřího Boeingu 747 na lince Korean Air ze Soulu.
Boeing vyvinul dreamlinery v minulém desetiletí jako nástupce svého typu 767 a zároveň jako první stroj využívající ve větší míře lehké kompozitní materiály, čímž Boeing kladl důraz na spotřebu a emise. V posledních letech se objevily dreamlinery ve flotile velké části největších světových aerolinek – z evropských je mají British Airways, Air France, KLM, Norwegian a také polský LOT – do Prahy ale dosud pravidelně nelétaly.