Opravu vlaku Pendolino, která je nutná po červencové srážce s kamionem, nezaplatí v plné výši pojišťovna. Podle zjištění České televize bylo pojistné krytí příliš nízké – 35milionové. Odhadovaná škoda přitom činí 150 milionů korun. Opravu, kterou bude muset projít takřka celý čelní vůz pendolina, tak budou muset alespoň prozatím uhradit České dráhy ze svého.
Pojistka na opravu pendolina nestačí. Dráhy zatím opravu zaplatí ze svého
Že pojišťovny zaplatí za způsobenou škodu z povinného ručení až 35 milionů korun, stanoví zákon. „Pokud jsou v zahraničí nastavené na nižší úroveň a vozidlo bylo pojištěné na nižší limity, pak platí české limity,“ upřesnil Aleš Povr z České kanceláře pojistitelů. Na silnici by měla taková částka stačit na cokoli – i ferrari stojí jen zlomek této částky. Na opravu zničeného vlaku je ale 35 milionů málo.
Odhad škody na vlaku činí 150 milionů, asi osm milionů potom jsou další škody, které se při nehodě staly. O situaci s nízkou pojistkou bude představenstvo Českých drah jednat příští týden. Musí rozhodnout, jestli bude zbylé peníze vymáhat po majiteli kamionu. Není však jisté, že by dráhy uspěly.
Mluvčí ČD Radek Joklík ale ujistil, že nízká pojistka se nijak nedotkne obětí nehody a neohrozí jejich odškodnění. „Poslední schůzku s pojišťovnou jsme měli minulý týden, tam jsme se ujistili, že veškeré nároky pozůstalých a poškozených jsou hrazeny pojistkou. Mohou být v klidu,“ uvedl mluvčí. Havárii, kdy navzdory svítícím výstražným světlům vjel na přejezd ve Studénce kamion, nepřežili tři lidé, sedmnáct dalších utrpělo zranění.
Po prohlídce havarovaného čelního vozu Pendolina číslo 003 vyšlo najevo, že bude nutné znovu postavit vozovou skříň. Podle informací ČT připadá v úvahu buď novostavba, která by ovšem musela odpovídat již nevyráběné druhé generaci pendolina, nebo odkoupení obdobně poškozeného vlaku z Itálie a využití dílů z něj. Konkrétní návrh ale budou mít České dráhy až v září.