V České republice se od roku 2004 téměř zdvojnásobil počet mostů ve špatném až havarijním stavu na silnicích druhé a třetí třídy. Je jich 2862 z celkových 12 596. Novinářům to na brněnském sympoziu o mostech řekl odborník na problematiku z ČVUT Tomáš Rotter. Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) jde z rozpočtu ministerstva dopravy na opravy mostů šest miliard korun ročně, částka by se měla zdvojnásobit. Resort chce zřídit expertní pozici pro dohled na všechny mosty na silnicích i železnicích v České republice.
Počet mostů ve špatném stavu se od roku 2004 zdvojnásobil. Nyní jich jsou skoro tři tisíce
Na silnicích druhé třídy je 4525 mostů, z toho 18 procent je v nevyhovujícím stavebním stavu, to znamená ve špatném, velmi špatném nebo havarijním. Na silnicích třetí třídy je 8071 mostů, z nichž čtvrtina je v nevyhovujícím stavu.
„V České republice existuje dlouhodobě systém péče o mosty. Je propracovaný, ale není důsledně dodržovaný. Je to z toho důvodu, že nebyl dlouhodobě dostatek finančních prostředků na údržbu a opravy a za druhé nebyla důsledná zákonná povinnost vlastníků mostů, což je vést evidenci a zajišťovat prohlídky. Tato povinnost nebyla a není vyřešena dodnes,“ uvedl Rotter.
Připomněl, že o železniční mosty, kterých je asi 6700, se stará Správa železnic. Část mostů v počtu přes pět tisíc leží na silnicích první třídy, o které pečuje Ředitelství silnic a dálnic ČR, mosty na komunikacích druhé a třetí třídy v počtu kolem 12 500 patří do správy krajů.
Havlíček slibuje investice
„Do oprav mostů dáváme ročně řádově šest miliard korun a je to málo. Plánujeme to zdvojnásobit. Musíme ale řešit nejen zdroje, ale umět to rozložit na jednotlivé organizace. Na ministerstvu vytváříme nový tým, který povede člověk specializovaný na mosty. Bude se tomu věnovat naplno, bude spolupracovat se Správou železnic, ŘSD i kraji,“ řekl Havlíček.
Nejhorší stav mostů na silnicích druhé třídy je ve Středočeském kraji, kde je 28 procent mostů v nevyhovujícím stavu. Na silnicích třetí třídy je dlouhodobě nejhorší stav v Jihomoravském kraji, kde je 39 procent mostů v nevyhovujícím stavu. Odhad nákladů na opravu všech mostů v nevyhovujícím stavu na silnicích nižších tříd v ČR činí 22 miliard korun. Středočeský kraj by potřeboval na opravy mostů druhé třídy 3,2 miliardy korun, Jihomoravský kraj na mosty třetí třídy asi 1,6 miliardy korun.