Terapeutickými programy budou muset od dubna povinně procházet pachatelé těžších dopravních přestupků, kteří budou chtít zpět řidičské oprávnění. Povinnost se bude týkat například těch, kdo mají zákaz řízení nejméně na rok a půl, nebo těch, kdo odmítnou dechovou zkoušku. Program terapií zpracovalo Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s výzkumnými pracovišti.
Pachatele těžkých dopravních přestupků čekají od dubna povinné terapie. Mají změnit jejich přístup k jízdě
Kurz, který někteří lidé budou muset podstoupit před navrácením řidičského oprávnění, se podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) zaměří zejména na změny přístupu rizikových řidičů k jízdě. Týkat se ale bude i řidičských dovedností. Program cílí na šoféry, na které nezabírají tresty a zákazy a je u nich velká pravděpodobnost, že nebezpečné chování za volantem budou opakovat.
Ředitel divize dopravních technologií a lidského faktoru Centra dopravního výzkumu Pavel Řezáč zdůraznil, že u těchto lidí není problém neznalost dopravních předpisů. Zásadní podle něj je naopak jejich nedodržování a neschopnost řidičů usměrnit své chování.
Podle Kupky je potřeba, aby se přístup těchto účastníků silničního provozu k řízení změnil i proto, že čtvrtinu nejzávažnějších dopravních nehod způsobí „skupina zhruba osmi procent nejrizikovějších řidičů“. Terapie je novinka, která ovšem neruší povinnost, aby řidiči se zákazem řízení na déle než osmnáct měsíců museli pro opětovné získání oprávnění po uplynutí trestu projít znovu autoškolou.
Podle psycholožky Veroniky Kurečkové z týmu odborníků, který se podílel na programu, jsou dopravní přestupky jen projevem nějakého hlubšího problému řidiče. Kurz podle ní bude skupinovou terapií zaměřenou přímo na konkrétní šoféry a jejich individuální problémy. Motoristy čeká pět setkání. Program by podle ní také mohl pomoci s návratem za volant traumatizovaným pachatelům dopravních nehod s vážnými následky.
Zájemci a řidiči se soudem přikázanou účastí v programu se zaregistrují na portálu Metodického centra. V něm si zvolí z nabídky programů a uhradí účastnický poplatek. Následně projdou dvaceti hodinami skupinové terapie pod vedením speciálně vyškolených lektorů. Po úspěšném absolvování kurzu řidič obdrží elektronický certifikát o absolvování. Cena kurzu je určena vyhláškou ministerstva dopravy na 13 310 korun, informoval Kupka. Cenu podle něj bude ministerstvo dále upravovat v závislosti na inflaci a dalších faktorech.
V testovací fázi měl program podle Řezáče více než sedmdesátiprocentní úspěch u řidičů-recidivistů. Úspěšnost zjišťovalo Centrum dopravního výzkumu přímo ze záznamů o dopravních přestupcích řidičů, kteří kurz absolvovali, řekl.
Centrum očekává přibližně patnáct tisíc účastníků kurzů ročně. Budou povinné pro řidiče se zákazem na minimálně osmnáct měsíců, pro ty, kdo odmítnou dechovou zkoušku nebo test na omamné a psychotropní látky, ale i pro přestupce, kterým absolvování programu nařídí soud.
Kurzy zatím vede zhruba stovka lektorů v celé zemi, v budoucnu by jich mělo být podle Centra dopravního výzkumu 160. Lektoři podle Řezáče vypisují kurzy v místě svého bydliště, což aktuálně kopíruje počet obyvatel v jednotlivých krajích. Případnou omezenou dostupnost kurzů bude řešit Centrum dopravního výzkumu operativním vypsáním v místech s vyšší poptávkou. Nejméně lektorů mají aktuálně Liberecký, Královéhradecký a Karlovarský kraj.