Na úřad Veřejného ochránce práv loni přišlo nejvíce podání v jeho historii, přes osmnáct tisíc. Víc než polovina se týkala očkovací vyhlášky, podle které měly některé skupiny obyvatel povinné očkování proti covidu-19. Ministerstvo později vydalo vyhlášku novou a povinnost zrušilo. Úřad byl úspěšný i v napravování pochybení úředníků. Mezi velkou novou agendu patřilo řešení problémů s ukrajinskými uprchlíky.
Ombudsman loni řešil rekordní počet podnětů kvůli očkovací vyhlášce
Vyhláška ministerstva zdravotnictví původně nařizovala očkovací povinnost pro lidi nad šedesát let a vybrané profese. Ombudsman se stal vedlejším účastníkem řízení u Ústavního soudu. Než to ale stihl soud uzavřít, vláda povinnost zrušila.
Úspěšnou bilanci ochránce veřejných práv uvedl při řešení podnětů, když si lidé stěžují na chybný postup úřadů. Z téměř osmi set šetření vyplynulo, že úřady rozhodly ve více než pěti stech šedesáti případech špatně a v pětadevadesáti procentech svou chybu uznaly a napravily. „Daří se nám efektivně pomáhat a v tom chceme pokračovat,“ řekl ombudsman Stanislav Křeček.
Úřad loni řešil některé z celospolečenských problémů. Šlo o připomínky k novele energetického zákona, o nedostatečný počet zaměstnanců na úřadech práce a v orgánu sociálně právní ochrany dětí či na stavebních úřadech. Kvůli tomu se výrazně protahuje vyřizování záležitostí občanů.
Srozumitelnost úředních textů
Novým tématem, kterému se úřad začal loni ve druhém pololetí navenek věnovat, je srozumitelnost úředních textů. „My se snažíme už roky s lidmi komunikovat tak, aby našim odpovědím co nejlépe rozuměli, protože píšeme laikům, ne právníkům. Máme určité know-how a rádi bychom je předávali dál úředníkům,“ řekla vedoucí právního oddělení Jana Gregorová.
Ve druhém pololetí úřad ombudsmana vydal příručku s názvem Jak psát srozumitelně úřední texty. „Text nesmí být dlouhý a komplikovaný, ale stručný a jasný, aby z něj vyplýval závěr, který čtenář pochopí. Když textům lidé nerozumí, obrací se na úřad opakovaně nebo píše na jiné úřady, které jsou pak zavalené a musejí se zabývat nějakou záležitostí opakovaně,“ uvedla Gregorová.
Hlavním úkolem ombudsmana je ochrana občanů proti byrokracii státu. Nesmí vstupovat do soukromých sporů, ale může poukazovat na pomalý postup státních institucí v nejrůznějších kauzách, vyzývat je k nápravě jejich chybných či nedostatečných rozhodnutí nebo navrhovat zákonodárcům úpravu zákonů tak, aby měla veřejnost větší právní jistoty.