Odebírání dětí, vyhlazovací tábory, přirovnání k nacismu. Piťhův náhled na Istanbulskou úmluvu má v církvi ohlas

168 hodin: Svatovítská apokalypsa (zdroj: ČT24)

Slova o odebírání a věznění dětí, vyhlazovacích táborech a přirovnávání k nacistické ideologii znějí v posledních týdnech od části českých katolických kněží na adresu Istanbulské úmluvy. Ta nabádá evropské státy k prevenci a potírání násilí vůči ženám a domácího násilí. Výtky části představitelů katolické církve, které zaštítil i primas český Dominik Duka, však vzbudily i silné reakce. Spor o Istanbulskou úmluvu pro 168 hodin shrnul Jan Novák.

Katalyzátorem českého sporu o Istanbulskou úmluvu se stalo svatováclavské kázání katolického kněze a bývalého ministra školství Petra Piťhy v pražské katedrále. Vůči dokumentu Rady Evropy byl nanejvýš kritický.

„Vaše rodiny budou roztrženy a rozehnány. Bude k tomu stačit, že dětem řeknete, že muž a žena nejsou totéž. Vezmou vám děti a zatají vám, kam je zašantročili, kam je prodali, kde je vězní. (…) Za každý nesouhlas budete deportováni do nápravně-výchovných pracovních táborů vyhlazovacího charakteru. Homosexuálové budou prohlášeni za nadřazenou vládnoucí třídu,“ vyčetl Petr Piťha z Istanbulské úmluvy.

Protest matky, ženy a křesťanky

Na Piťhovo kázání přišlo několik jednoznačných reakcí. K těm nejviditelnějším patři protest dvaadvacetileté křesťanky Anety Petani, ke kterému došlo rovněž během mše v pražské katedrále. V polovině října si během kázání kardinála Duky na hlavu nasadila imitaci trnové koruny, vstala z lavic, poklekla na zem, sklonila hlavu a sundala si kabát. Odhalila tak nápisy, které si napsala na tělo: „Láska k pravdě“ a „Proč jste nám nasadil korunu z trnů?“.

Je přesvědčena, že je vhodnou nositelkou protestu proti odpůrcům Istanbulské úmluvy. „Petr Piťha útočil na Istanbulskou úmluvu, která dle mého má chránit ženy a vyzývat k respektu k nim. Mám k tomu co říct a mohu to udělat právě já, protože jsem křesťan, mladá žena a jsem i matka. Tradiční rodinu, jak ji církev popisuje, mám. Přesto považuju ten útok za něco nehorázného a nepravdivého,“ vysvětlila.

Podobné výhrady k Piťhovu kázání zazněly i z dalších stran. Například religionista Ivan O. Štampach se domnívá, že konzervativní kruhy v katolické církvi mají zkrátka problém s tím, že má Istanbulská úmluva chránit ženy. „Zdůrazňuje rovnou pozici mužů a žen. To se církvi nelíbí, protože v římskokatolické církvi jsou doposud ženy na druhé koleji,“ míní.

Vládní zmocněnkyně pro lidská práva Martina Štěpánková pak častuje Piťhu slovy „fake news“. „To kázání je plné nepravd, jedná se o fake news – vědomé šíření informací, které nejsou pravdivé, anebo jsou zcela zkreslené. Jediný, kdo na to doplatí, jsou oběti domácího násilí, nikdo jiný,“ zdůraznila.

Dodala, že úmluvu ratifikovaly i státy, kde má katolická církev silnou pozici – Španělsko, Rakousko či Polsko. „Žádné věci, o kterých mluví pan Piťha, se tam rozhodně nedějí,“ upozornila Štěpánková.

Piťha není osamocen, má i Dukovu podporu

Názor Petra Piťhy – ke kterému, jak řekl ČT, již nechce nic dalšího dodat – na druhé straně zdaleka není v české katolické církvi osamocený. Podobné kázání pronesl třeba českobudějovický biskup Václav Kročil. „Co budeme říkat maminkám v porodnici, když se jim narodí děťátko? Neutron? Nebudu moci vyslovit slovo chlapeček či děvčátko. Jak si budou rodiče zvykat na to, že jim jejich dospělé dítě až v 18 slavnostně sdělí, jestli je muž, nebo žena?“ řekl.

Biskupský vikář a konzultor vatikánského Úřadu pro laiky, rodinu a život Jan Balík pak přirovnal obsah Istanbulské úmluvy k nacistické ideologii. „Je psána takovým způsobem, že to můžeme přirovnat například ke vzniku nacistické ideologie. (…) Pan profesor Piťha navazuje na to, že Istanbulskou smlouvu zřejmě některé nátlakové, genderové skupiny chtějí vykládat podle svých názorů. To může za nějakých deset patnáct let vést k tomu, co pan profesor Piťha řekl. Nacistické koncentrační tábory také nevznikly v prvním roce, co nastoupil Hitler jako kancléř,“ vysvětlil.

Petr Piťha našel zastání i u Dominika Duky, který je z titulu pražského arcibiskupa také primasem českým. „Jako předseda České biskupské konference vyjadřuji podporu monsignoru Petrovi Piťhovi v souvislosti s kázáním proneseným na svátek svatého Václava v pražské katedrále svatého Víta, Václava a Vojtěcha,“ uvedl kardinál Duka.

Halík: To už jsme mimo rozum a realitu

Ale ani v katolické církvi není kritika Istanbulské úmluvy naprostým dogmatem. I některé její osobnosti se proti konzervativnímu křídlu ohradily. Ostrá slova na Piťhovu adresu zazněla od Tomáše Halíka. „Ten dokument především hájí důstojnost ženy. (…) Nevím, kdo by tady dělal nějaké koncentrační tábory a prodával děti. To už jsme mimo rozum a realitu,“ podotkl.

Také pomocný biskup pražský Václav Malý se od slov exministra školství distancoval, i když mírněji. „Tón a styl se mi nelíbí. Jsou to neadekvátní vyjádření, zaznívá katastrofický obraz blízké budoucnosti a myslím, že v této situaci nejsme,“ uvedl.

Dodal, že kdyby skutečně bylo na pořadu dne to, o čem Petr Piťha a někteří další kněží hovoří – jako volba pohlaví – byla by to vážná záležitost. „Ale to z Istanbulské smlouvy samotné podle mého nevyvěrá,“ poznamenal Václav Malý.

Česko úmluvu neratifikovalo, výhrady měli lidovci

Istanbulská úmluva čili Úmluva Rady Evropy o prevenci a boji proti násilí na ženách a domácímu násilí má bojovat proti fyzickému a psychickému týrání, nebezpečnému pronásledování neboli stalkingu, znásilňování, sexuálnímu obtěžování, ženské obřízce a proti vynuceným sňatkům, potratům a sterilizacím.

Úmluva říká, že státy mají násilí vůči ženám považovat za trestný čin a náležitě ho trestat. Nepřijatelné mají být výmluvy na kulturu, tradiční zvyky, náboženství nebo takzvanou čest. Úřady musí reagovat na žádost o pomoc okamžitě a nebezpečné situace rychle a adekvátně zvládnout. Opatření by se měla vztahovat na všechny oběti domácího násilí, včetně mužů, dětí a starších lidí.

Česká republika dokument zatím neratifikovala, výhrady k němu v minulosti vyslovili lidovečtí politici. Podle nich úmluva není přínosná, degraduje vztah mezi mužem a ženou, staví je proti sobě a relativizuje evropské hodnoty.