Nápad zavést povinné směny v nemocnicích, který rozčílil lékaře, jde k ledu

Poslanci stáhli svůj pozměňovací návrh, který měl zavést povinné stáže ambulantních lékařů v nemocnicích. Ačkoli autoři úpravu zdůvodňovali snahou poskytnout lékařům další vzdělávání, sklidili za návrh širokou kritiku. Sami praktičtí lékaři přirovnávali povinné směny v nemocnicích k robotě a hrozili protestními akcemi.

Pokud projde Poslaneckou sněmovnou novela zákona o vzdělávání lékařů, povinné nemocniční směny pro ambulantní lékaře v ní nebudou. „Vzhledem k tomu, že času je málo, nechtěl jsem ohrozit zbytek zákona, proto jsme se i s ostatními předkladateli domluvili, že tento sporný paragraf v této chvíli vypustíme,“ uvedl jeden z předkladatelů pozměňovacího návrhu David Kasal (ANO).

Proti návrhu se postavila sdružení, která zastřešují praktické lékaře či pediatry, i Česká lékařská komora. Předsedkyně Purkyňovy odborné společnosti praktických dětských lékařů Alena Šebková se obávala, že by povinné směny znamenaly, že by lékaři nebyli běžně k dispozici v ordinacích. „Mohlo by se tak snadno stát, že budete-li potřebovat dětského lékaře, v ordinaci ho nezastihnete,“ varovala. Pediatry ostatně podpořila i petice s podpisy 105 tisíc rodičů.

Sdružení praktických lékařů potom ohlásilo protestní akce, které by mohly vést i ke „stávce“, tedy protestnímu uzavření ordinací. Návrh na zavedení povinných stáží v nemocnicích ale byl jen jedním z důvodů. Praktici také chtějí, aby jim pojišťovny platily více za jejich práci.

Autoři návrhu kritiku odmítali. Podle Davida Kasala by přesný obsah stáží závisel na dohodě ministerstva zdravotnictví s odbornými společnostmi a případně i s lékařskou komorou. Připustil však, že návrh „možná nebyl dostatečně komunikovaný“.

Novela o vzdělávání lékařů má například snížit počet oborů specializačního vzdělávání, ve kterých lékaři pokračují po promoci na lékařské fakultě. Konkrétní počet určí poslanci v závěrečném čtení, zdravotnický výbor podpořil variantu, podle které by měl klesnout z dosavadních 96 na 43. Novela by měla systém vzdělávání lékařů stabilizovat a zkvalitnit.

Vydáno pod