Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo část dálnice D3 Ševětín–Borek dlouhou 10,7 kilometru. Provoz je nyní už obousměrný, už od dopoledne mohli řidiči jezdit ve směru do Prahy. Stavba stála 1,6 miliardy korun, informoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Od 1. ledna 2020 bude celá jihočeská část D3 zpoplatněna, sdělil novinářům ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).
Na D3 se otevřel desetikilometrový úsek. Celá dálnice má být hotová do roku 2028
V provozu je nyní 70 kilometrů D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá dálnice D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotova do roku 2028.
Dálnice je náhradou za silnici I/3, která již nevyhovuje dopravním nárokům. Byla přetížená a vznikalo mnoho kolizí, které podle ŘSD nová dálnice minimalizuje. „Puštěný je provoz směrem na Prahu. Otevřít nový úsek obousměrně najednou neodpovídá bezpečnostním doporučením,“ řekl Rýdl.
Úsek staví firma Eurovia CS. Část Ševětín–Borek chtěl stát původně dokončit v březnu 2020. Stavba ještě není hotová, ale unese bezpečný provoz, proto ji ŘSD otevřelo už v úterý. Na úseku, který se staví od března 2017, vyvlastnil stát asi deset pozemků. Je tam 75 stavebních objektů.
Původní cena za úsek, kterou Eurovia nabídla, byla 933,2 milionu korun bez DPH. Nově je dosavadní cena prací 1,27 miliardy korun bez DPH. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl v úterý řekl, že cenu zvýšily nepředvídatelné okolnosti. „Největší problém byl z hlediska rekonstrukce a modernizace té pravé poloviny, která byla dlouhodobě v provozu. Předpokládalo se, že se bude dělat recyklace na místě, ale bohužel z důvodu nepředvídatelných podmínek se muselo veškeré podloží vyměňovat,“ řekl Mátl.
Je to čtvrtý úsek dálnice D3, který stát za poslední dva roky otevřel. „Zprovozněním části mezi Ševětínem a Borkem pomyslně uzavíráme jednu etapu, kdy jsme dokončili dálniční spojení Českých Budějovic a Tábora,“ uvedl Mátl.
Stavba obchvatu Českých Budějovic
Letos na jaře začali silničáři stavět obchvat Českých Budějovic. Bude mít dvě části: úsek Hodějovice–Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard Kč, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné – Staré Hodějovice za 5,28 miliardy. Obchvat by měl být hotový v létě 2022.
ŘSD připravuje i tři zbývající části ke státní hranici s Rakouskem. Na devítikilometrový úsek mezi Třebonínem a Kaplicemi chce v roce 2020 vypsat soutěž pro stavební firmy. „Téměř šedesátikilometrová středočeská část D3 je ve fázi územního řízení,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
- 2004: Chotoviny–Čekanice
- 2005: Čekanice–Tábor
- 2007: Mezno–Chotoviny; až v roce 2009 dokončeno dálniční napojení na starou silnici I/3 u Nové Hospody
- 2013: Tábor – Veselí nad Lužnicí (včetně rekonstrukce obchvatu Tábora do dálničních parametrů s výjimkou úseku se zrušeným stavebním povolením)
- 2017: Veselí nad Lužnicí – Bošilec
- 2017: Borek–Úsilné
- 2019: Bošilec–Ševětín
- plánováno 2020: Ševětín–Borek
- plánováno 2022: Úsilné–Třebonín
- plánováno 2023: Třebonín – Kaplice nádraží
- plánováno 2025: Kaplice nádraží – Dolní Dvořiště, státní hranice
- plánováno 2028: Praha–Mezno
Ministr Kremlík řekl, že v soutěži na úsek Třebonín–Kaplice nemůže být jediným kritériem cena. Státní fond dopravní infrastruktury má v rozpočtu na rok 2020 připraveno na stavbu dálnice D3 sumu 4,6 miliardy korun a přes 180 milionů korun na přípravné práce jako výkupy pozemků, řekl ředitel fondu Zbyněk Hořelica.