Praha – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podá příští týden další čtyři žaloby u Rozhodčího soudu na zhotovitele dálnice D47 kvůli reklamovaným vadám na komunikaci. Zástupci ŘSD o tom informovali na dnešní tiskové konferenci; žaloby budou směřovat na společnosti Eurovia a Strabag, které vedly jednotlivá konsorcia zhotovitelů. Kvůli zvlněné dálnici dosud padlo osm žalob, 30. listopadu na dálnici končí záruční lhůta.
Kvůli zvlněné dálnici podá ŘSD další žaloby
„V současné době je podáno osm žalob s tím, že čtyři žaloby jsou v současné době kompletovány a budou podány v pondělí, to znamená, že budeme mít pokryty všechny stavby, které patřily do termínu definovaného do konce listopadu,“ uvedla ředitelka úseku kontroly kvality staveb ŘSD Miroslava Pošvárová.
Chystaná čtveřice žalob se týká především úseku z Hrušova do Bohumína a návazného úseku, kde ŘSD reklamuje zvlněnou vozovku a nadměrné opotřebení mostů. Smlouvy s firmami podepsalo ŘSD v roce 2004 a stavby převzalo v roce 2006. Stát začal zjištěné vady reklamovat až po nástupu současného ředitele ŘSD Davida Čermáka v květnu letošního roku.
Důvodem podání žalob je podle Čermáka blížící se konec některých termínů pro reklamační řízení. „Zhotovitel v současnosti s ŘSD komunikuje. Bohužel čas nás tlačí, a tak je nutno podat žaloby proto, aby byla zajištěna pozice státu a nemohlo dojít k újmě a hrazení jakýchkoliv výdajů z peněz daňových poplatníků. V každém případě na stole jsou obrysy dohody,“ uvedl.
Uznejte všechny vady, volá stát
Pro ukončení sporu se stavaři stát požaduje, aby zhotovitel uznal všechny reklamované vady, navrhl způsob odstranění a na vlastní náklady je odstranil. Zároveň má prodloužit záruku o deset let. Zhotovitel by měl zajišťovat finální opravy a monitorování stavu dálnice po celou dobu záruky na své náklady. Zároveň by měl stanovit technické parametry v době ukončení záruky.
Obě strany jednotlivé reklamované vady procházejí, u některých se zatím neshodly na technickém řešení odstranění závad. Část ze zhruba 1 000 závad již byla odstraněna.
Eurovia: ŘSD se chce radši draze soudit než rychle jednat
Vedení Eurovie nechtělo obsah žalob komentovat. ŘSD se podle firmy chce raději draze soudit než rychle jednat o opravě dálnice. „ŘSD má plné právo podat libovolný počet žalob. Tyto kroky však radikálně zmenšují prostor pro vyjednávání a společné hledání řešení,“ uvedla Eurovia. Ředitelství prý písemně nabídla paušální posunutí záručních lhůt o půl roku, aby se vytvořil dostatek času na nalezení technického řešení reklamovaných vad během zimního období. „Pak by také nebylo nutné uchylovat se k vleklým a drahým soudním sporům. Tento projev dobré vůle však do dnešního dne nestál ŘSD ani za odpověď,“ uvedla společnost.
Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě vypukl loni, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Podle ŘSD zhotovitel, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá. Kvůli poškozování dobrého jména společnosti podala v minulosti na ŘSD žalobu.
Příští rok chce Ředitelství silnic a dálnic začít s opravami menších silnic. Ustoupí ale od starého systému, kdy oslovovalo několik firem a ty pak soutěžily mezi sebou. Nově dá šanci všem společnostem, které uzavřou rámcovou smlouvu. Tendry na rámcové smlouvy ředitelství vypíše už v prosinci. Firmy se budou moct ucházet o zakázky na dodávky asfaltové vozovky, mikrokoberců nebo ocelových svodidel. „Tak by měla být zajištěna transparentnost, tlak na cenu a kvalita by měla být zajištěna kvalifikačními kritérii, které by v těch rámcových smlouvách byly definovány,“ uvedl ředitel ŘSD David Čermák.