Krajům už dodatečné peníze na opravy silnic nejspíše nepřijdou. Politici je chtějí na dálnice a vysokorychlostní tratě

Kraje se v příštích letech již nebudou moci spolehnout na to, že dostanou od státu miliardy navíc na opravy silnic. Většina kandidátů se v předvolební debatě České televize na téma Doprava a dopravní infrastruktura shodla, že šlo o mimořádný příspěvek, ze kterého se ale nemůže stát pravidlo. Peníze chtějí dát spíše na stavby nových komunikací – nejenom silnic, ale také železnic.

Loni dostaly kraje na opravy silnic II. a III. třídy přes tři miliardy korun a letos další tři. To však nejspíše bude vše, jak vyplynulo z předvolební debaty České televize. „Stát, kraje i města jsou na tom všichni stejně. Všichni máme podfinancované silnice. Je to věc krajů,“ řekl nynější ministr dopravy a karlovarský krajský lídr hnutí ANO Dan Ťok. Připomněl přitom, že v prvé řadě zbyly peníze na opravy silnic pro kraje proto, že se podařilo některé stavby na poslední chvíli zařadit do evropského operačního fondu. To se však již nejspíše nebude opakovat.

Ministr se tak shodl s ústeckým volebním lídrem opoziční TOP 09 Michalem Kučerou. Podle něj nejsou nárazově rozdělované příspěvky pro kraje vhodné ani z pohledu jejich dlouhodobého plánování. „Kraj musí dlouhodobě plánovat, a ne spoléhat na to, že zrovna zbudou peníze státní,“ poznamenal.

Jihočeský lídr STAN Jiří Švec, který je zároveň krajským radním pro dopravu, však poukázal, že krajům bez dodatečného příspěvku peníze na údržbu zkrátka chybí. „Jak by to kraje měly udělat, když nemají systémové prostředky?“ podotkl. Jak ale upozornil královéhradecký krajský lídr ODS Ivan Adamec, kraje již dostaly přidáno z rozpočtového určení daní. Podle ministra Ťoka „problém v minulosti byl, že kraj dal peníze jinam než do oprav“.

Co s železnicí? Vysokorychlostní tratě ano, liberalizaci přiměřeně

Politici by po volbách raději použili peníze na dopravní stavby. Většina stran klade důraz na dostavbu dálniční sítě, ale také výstavbu vysokorychlostních železničních tratí. „Je potřeba nastavit podmínky a alespoň projekční práce, aby se začala řešit vysokorychlostní železnice,“ zdůraznil Ivan Fencl, který kandiduje do sněmovny za SPD v Moravskoslezském kraji.

Priority při investicích do dopravy
Zdroj: ČT24/Median pro ČT

Přípravu vysokorychlostních tratí má ve svém programu většina stran, ovšem podle kandidáta KDU-ČSL v Libereckém kraji Miloše Krčmáře je důležité také zlepšit současný stav konvenčních železničních tratí. „Nabízíme sto let staré budovy, jednokolejné železnice, tzn. načítající se zpoždění. Investice do železniční dopravy jsou žalostné,“ míní.

Kandidát Zelených v Pardubickém kraji Jakub Kutílek zdůraznil potřebu vytvořit na tratích prostor i pro nákladní dopravu. Jednou z cest by mohly být úpravy stávajících tratí. „Když jsme schopni řídit provoz na dálku, stačí přidávat výhybny, nemusíme přidávat třetí kolej,“ řekl. 

119 minut
Předvolební debata ČT24 - Doprava a dopravní infrastruktura
Zdroj: ČT24

Jak ale podotkl kandidát KSČM v Plzeňském kraji Karel Šidlo, jedno s druhým souvisí. „Budování vysokorychlostních tratí, kdy se na nové tratě vyvede dálková doprava, je přínosem pro ČR. Začne se nám vracet železniční nákladní doprava a lepší regionální železniční doprava,“ míní.

Varoval však před unáhlenou liberalizací železnice. Poukázal, že jsou přetížené tratě, protože po nich chce jezdit takřka každý. „Liberalizace není řešení. Liberalizovaná trať neřeší dopravní problémy občanů,“ prohlásil komunistický kandidát.

Zástupce občanských demokratů ovšem poukázal, že liberalizovaná železnice nemusí se rovnat státní trati, po které jezdí vlaky různých dopravců jeden za druhým a všichni si navzájem stěžují, že je ten druhý zdržuje. „Mně se líbí nejvíce švýcarský model. Doprava je rozdělena do čtyř oblastí a tam se soutěží na všechno. To znamená, tam jsou ti, kteří provozují vlaky, zároveň se starají o koleje, nádraží, o všechno,“ poukázal Ivan Adamec.

V současnosti probíhá liberalizace železnice v Česku dvěma způsoby. Prvním je příchod tzv. open access dopravců, kteří jezdí na vlastní náklady převážně s dálkovými vlaky (z Prahy do Ostravy, nově také do Brna), druhým soutěže na provozování linek v závazku veřejné služby. Stát v minulosti vypsal již několik tendrů na rychlíky. V úvodních zvítězily České dráhy, později ale opakovaně došlo ke zrušení soutěží. Přesto se ministerstvo dopravy v jednom případě dohodlo se soukromým dopravcem, že převezme provoz rychlíků, a to z Plzně do Mostu.

Že všechny ostatní plány zůstávají na papíře, je podle ministra dopravy hlavně důsledkem sporů o uznávání režijních jízdenek, jejichž existence ovšem je zakotvena v zákoně. „Nemůžeme soutěžit, protože režijky nepřekročíme,“ řekl Dan Ťok.

Naopak s tím, že časem vzniknou vysokorychlostní tratě, stát počítá. Časový plán je ale velmi dlouhý, něco hmatatelného se objeví v horizontu patnácti let. Ministr dopravy Dan Ťok však připomněl, že existuje způsob, jak přípravu urychlit. Jde o zákon o liniových stavbách, který by měl usnadnit přípravu dopravních staveb od EIA po výkup pozemků a vydání stavebního povolení. Potíž s tímto zákonem je, že jej sice již nynější vláda měla ve svém programovém prohlášení, ale ve skutečnosti jej nepředložila.

Zákon o liniových stavbách – hlavní dopravní téma pro většinu stran

Z vyjádření kandidátů v předvolební debatě vyplývá, že je téměř jisté, že se zákon o liniových stavbách objeví i v prohlášení příští vlády, ať už v ní usedne kdokoli. Většina stran jej totiž považuje za prioritu následujícího volebního období.

„Je třeba zákon o liniových stavbách. Na základě toho se můžeme bavit o všech druzích dopravy. Pokud nebudeme mít tento klíčový zákon, nepostoupíme dál,“ řekl královéhradecký krajský lídr ČSSD Jan Birke. I zástupce koaličních lidovců Miloš Krčmář je přesvědčen, že je zákon o liniových stavbách ze všeho nejdůležitější.

Dan Ťok s ním souhlasí. Zdůraznil však, že skutečnost, že zákon ještě není, je důsledkem toho, že „byl komplikovaný a stejně ho sněmovna nechtěla schválit“.

Podle Ivana Adamce je zákon o liniových stavbách důležitý, ale nemůže zůstat jen u něj. Chtěl by, aby vznikl zcela nový stavební zákon, všechny jeho dosavadní úpravy považuje za nedostatečné. „Ani jeden ministr mě nepřesvědčil, že zákon jde v duchu toho, že příprava stavby je jednodušší než samotná stavba,“ poznamenal.

Dalším důležitým tématem dopravní politiky by po volbách mohly být koncepční materiály. Ministr Ťok sice zdůraznil, že existují, ale moravskoslezský lídr Pirátů Lukáš Černohorský míní, že nejsou takové, aby podle nich mohli plánovat svoji budoucnost. Dlouhodobá koncepce by podle něj měla stanovit termíny, kdy se bude co stavět, a měla by vzniknout po dohodě všech stran. „Je to věc, která musí přežít ministra dopravy,“ řekl.

Do předvolebních debat jsou představitelé politických stran a hnutí zváni na základě výsledků výzkumu, který pro Českou televizi vypracují agentury Median a Kantar TNS CZ. Klíčem k účasti hostů v předvolebních debatách je jejich pořadí v rámci výzkumu celostátního volebního potenciálu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 28 mminutami

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 1 hhodinou

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka někdejšímu šéfovi investičního odboru Brna-střed Petru Liškutinovi (dříve ANO) podmíněný trest dva roky a deset měsíců. Zároveň má zaplatit 1,7 milionu korun. Soud ve stejné kauze rovněž schválil dohodu o vině a trestu u podnikatele Michala Unzeitiga. Ten dostal roční podmíněný trest a má zaplatit 250 tisíc korun.
před 1 hhodinou

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 3 hhodinami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 13 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...