Kraje mají dostat slíbené čtyři miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury na opravy silnic druhých a třetích tříd. Po jednání s jejich představiteli se k tomu zavázali premiér Andrej Babiš (ANO) a ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).
Kraje dostanou slíbené miliardy na opravy silnic co nejdřív, zavázali se Babiš a Schillerová
Debatu s premiérem a ministryní financí vedla předsedkyně Asociace krajů Jana Mračková Vildumetzová (ANO). Podle ní se Schillerová zavázala, že o penězích se bude jednat na zasedání kabinetu příští týden. Šéfka asociace žádala, aby peníze dorazily už na konci dubna.
„Bavili jsme se o letošním roce, už je duben. Kraje mají připravené projekty a čekají, jestli mohou opravovat. Ministryně financí slíbila, že hned příští týden předloží materiál na vládu. Bezprostředně poté by byl vypsán program Státního fondu dopravní infrastruktury, kde by mohly čerpat všechny kraje,“ věří Mračková Vildumetzová.
Dvě miliardy korun půjdou přímo ze státního rozpočtu, zbylou částku budou představovat peníze z evropských fondů. Vláda přislíbila finance krajům už před rokem. „Ty peníze jsme našli, jak jsme slíbili,“ řekl ve čtvrtek premiér.
Babiš: Kraje mají na účtech miliardy, každý za námi chodí a chce peníze
Ve Státním fondu dopravní infrastruktury stát pro letošní rok počítá s 86 miliardami. Ty jsou ale určeny na stavbu a opravy dálnic a silnic I. třídy. O peníze navíc tak musí kraje každý rok smlouvat.
„Premiér Babiš dodal, že kraje mají z rozpočtového určení daní daleko více peněz než dříve. A to díky elektronické evidenci tržeb a kontrolnímu hlášení, které do rozpočtu přinesly vyšší daně. Také připomněl, že kraje mají na svém účtu 47 miliard korun a měly by se tak podívat nejprve na své vlastní hospodaření,“ uvedla redaktorka ČT Nikola Reindlová.
Premiér po jednání prohlásil: „Za námi každý chodí a chce peníze. Ale kraje díky tomu, jak hospodaříme, dostaly letos o 20 miliard navíc. A některé kraje mají na účtu šest miliard korun a nemají dluhy. Bylo by dobré, kdyby k tomu přistupovaly objektivně.“ Přesto nevyloučil, že by kraje mohly dostat peníze na opravy silnic i příští rok.
Kraje se v celé republice starají bezmála o 50 tisíc kilometrů silnic druhých a třetích tříd a 14 tisíc mostů. V posledních třech letech na ně dostaly ze Státního fondu dopravní infrastruktury celkem 15 miliard - naposledy loni 4 miliardy. A stejnou částku požadovaly taky letos.
Jenže podle ODS dostávají kraje jen ty peníze, které není stát nezvládne investovat do silnic vyšší třídy. „Je to nesystémový přístup. Stát dosypává krajům jenom podle toho, do jaké míry není schopen využít prostředky na budování a opravu dálnic a silnic první třídy,“ myslí si ekonomický expert občanských demokratů Jan Skopeček.
V dalších letech by mohly kraje peníze dostávat i bez jednání s premiérem a ministryní financí. V legislativním procesu je už připravena poslanecká novela zákona o fondu dopravní infrastruktury. Ta by mohla zautomatizovat mechanismus, podle něhož se peníze na opravy silnic rozdělují. Autoři novely navrhují, aby stát vydával na všechny typy silnic až polovinu vybraných spotřebních daní z pohonných hmot. Zatímco Mračková Vildumetzová doufá, že se mechanismus podaří prosadit, premiér Babiš je skeptický. Podle něj by mělo být hospodaření státu a krajů oddělené.