Kraje chtějí slíbené peníze na opravy silnic, vládní strany se o tom ještě poradí

Události: Hra o miliardy na opravy silnic (zdroj: ČT24)

Kraje tlačí na vládu, aby do konce dubna dostaly od Státního fondu dopravní infrastruktury slíbené čtyři miliardy korun na opravy silnic druhých a třetích tříd. Máme připraveny projekty oprav, ale bez těchto peněz je nebudeme moci zahájit, tvrdí Asociace krajů. ANO i ČSSD chtějí o tomto požadavku jednat v pondělí na koaliční radě. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) ale už dříve naznačila, že není připravena uvolnit celou slíbenou částku.

Mezi silnicemi, které čekají na peníze, je i ta ve Starém Hradišti u Pardubic. Má projít kompletní rekonstrukcí za necelých 21 milionů a mít i takzvaný tichý povrch. Dům u ní má i starosta obce Miroslav Čepčář (nestr.). „Můžete si k nám večer sednout při průjezdu kamionu, jak se to všechno chvěje,“ popisuje svou zkušenost.

Dodal, že silnice byla narychlo udělaná v 80. letech minulého století kvůli Závodu míru. Právě tomu odpovídá i nekvalitní podloží.  

Odkládaná oprava silnice ale komplikuje i další práce. Kromě nové vozovky má totiž zároveň proběhnout rekonstrukce inženýrských sítí – tedy kanalizace a vody. Se vším se ale zatím čeká.

Příspěvek státu krajům
Zdroj: ČT24

„Ty silnice jsou prostě veřejný majetek, který je třeba opravovat, a stát se nesmí tvářit, že se ho to vůbec netýká,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD).

Peníze krajům loni na podzim přislíbila vláda. A Státní fond dopravní infrastruktury je připraven je vyplatit, uvedlo nadřízené ministerstvo dopravy. Ministryně financí však uvedla, že je připravena vyčlenit nějakou částku z vládní rozpočtové rezervy, ale rozhodně ne celou.

Délka dálnic a silnic I. třídy
Zdroj: ČT24

Kraje už několik let volají po systémovém řešení. Nechtějí se totiž každý rok na jaře ocitnout v nejistotě, zda peníze ze státního fondu dostanou, kdy je dostanou a kolik jich bude. Bez státního příspěvku totiž nemohou provádět opravy silnic nižších tříd rychlejším tempem.

Nalézt řešení bude pravděpodobně už na novém ministrovi dopravy. Dana Ťoka (za ANO) má na ministerstvu vystřídat ke konci dubna Vladimír Kremlík. Ten pro ČT uvedl, že se bude touto věcí po nástupu do funkce detailně zabývat. „Jedná se o složitý problém, je potřeba v této věci úzce spolupracovat mj. s ministerstvem financí,“ dodal. 

Délka silnice II. a III. třídy
Zdroj: ČT24

Kraje zároveň žádají na většině úseků silnic první třídy, o které se od příštího roku rozšíří mýtný systém, nulovou sazbu mýtného. Zdarma by mělo být přes 753 kilometrů silnic první třídy. Platit by se mělo zhruba na 117 kilometrech. Celkově by se mýtný systém měl rozšířit přibližně o 870 kilometrů. Agentuře ČTK to řekla předsedkyně Asociace krajů Jana Mračková Vildumetzová.

Kraje a obce se podle Mračkové Vildumetzové obávají, že zpoplatnění všech úseků by vedlo k přesunutí velké části kamionové dopravy na menší silnice druhé a třetí třídy. „Tím by se na nich mohla zhoršit bezpečnost provozu, nadměrná doprava těžkých nákladních aut by je navíc mohla i poškodit,“ podotkla. Část silnic nižších tříd totiž vede i přes centra měst.

Nulovou sazbu bude muset ještě schválit vláda. Kraje však loni dostaly příslib, že stát bude jejich výběr respektovat. 

  • Z úseků, které budou nově zařazeny do mýtného systému, by tak podle přání krajů a obcí mělo být zpoplatněno pět.
  • Jde o úseky Mirošovice–Mezno na silnici I/3 (43,5 kilometrů), Praha–Jíloviště na silnici I/4 (5,2 kilometru), Turnov–Jičín na silnici I/35 (13,8 kilometru), Hradec Králové – Jičín na silnici I/37 (13,8 kilometru) a na středočeské části silnice I/38 mezi Poděbrady a Čáslaví (přes 37 kilometrů).
  • Na zbylých úsecích kraje žádají nulovou sazbu.
  • Zdroj: ČTK