Zástupci nevládních ekologických organizací v pátek ráno jednali s předsedou ANO Andrejem Babišem, který po vítězství svého hnutí ve sněmovních volbách sestavuje vládu s SPD a Motoristy. Právě předseda Motoristů Petr Macinka by mohl usednout v čele ministerstva pro životní prostředí (MŽP). Ekologové i po jednání trvají na tom, že by resort neměl připadnout Motoristům. Macinka jejich obavy odmítá. Ochrana životního prostředí je podle něj jednou z nejdůležitějších priorit strany.
Ekologové se s Babišem sešli právě kvůli svým výhradám k tomu, aby ministrem životního prostředí byl zástupce Motoristů. Straně úřad připadl podle nedávno oznámené dohody ANO, SPD a Motoristů. Program Motoristů je podle ředitelky Zeleného kruhu Petry Kolínské (Zelení) nejvíc protizelený ze všech stran a je založený na negaci kroků prospěšných životnímu prostředí. Ekologové se s Babišem dohodli na další schůzce. Termín ovšem zatím stanovený nemají. Měla by proběhnout poté, co bude jednat ANO s Motoristy.
Možnost, že by resort životního prostředí připadl Motoristům, považují organizace za zásadní chybu, která ohrožuje ochranu české přírody. Zástupci Greenpeace ČR a Hnutí Duha Jaroslav Bican a Jiří Koželouh sdělili, že jejich obavy o směřování resortu trvají i po schůzce s Babišem. Ten podle ekologů sice jejich obavy chápe, ale řekl jim, že v tuto chvíli nemůže zařídit, aby resort vedl někdo jiný.
„Naznačování, že my bychom chtěli dopustit nějaké bezuzdné ničení přírody, to je opravdu alarmismus. Alarmismus, který se nezakládá vůbec na jakékoli realitě,“ reagoval Macinka. V souvislosti s kritikou ekologických organizací a vědců hovořil o jejich mobilizaci, která podle něj naznačuje, že v resortu by se něco změnit mělo. Zmínil, že i řada občanů si myslí, že některé ekologické regulace už zašly velmi daleko a je třeba se dobrat k racionalizaci zelených politik.
Babiš páteční schůzku s ekologickými organizacemi hodnotil pozitivně. „My jsme jim vysvětlili, že resort mají Motoristé,“ sdělil a požadavky, podle nichž by ANO mělo Motoristům resort vzít, označil za „nesmyslné“. O programu se ale podle šéfa ANO bude příští týden vyjednávat. Po těchto jednáních se prý rád s ekologickými organizacemi setká znovu.
S šéfem Motoristů Macinkou se ekologové naopak podle vyjádření Kolínské scházet nechystají. „Působí na vás, že s námi chce jednat? Pro nás je teď naším partnerem předseda hnutí ANO,“ zdůraznila. Později ovšem ekologové uvedli, že se případné schůzce nebrání. Musel by ji však iniciovat sám Macinka.
Macinka zmínil také své výroky o „zelené krvi“, která by měla téct. Poznamenal, že je vyslovil v době, kdy byly jeho emoce značně rozjitřeny oběťmi a obřími materiálními škodami při loňským povodních na Moravě. „Je to také v důsledku toho, že tady jedna z ekologických iniciativ, které nyní také asi byly u pana Babiše, dlouhodobě mnoho let blokuje přehradu Nové Heřminovy. Takže pokud by tato mnohaletá blokáda nenastala, lze se domnívat, že by nemuseli v České republice při povodních umírat lidé a nemusely by být ty škody v takovém rozsahu. Proto mi možná leckdo může i odpustit, že mluvím o zelených teroristech,“ míní.
Programové rozdíly
Program Motoristů klade důraz na levnější paliva a energie. Fosilní zdroje jsou podle nich nenahraditelné a nechtějí podporovat rozvoj obnovitelných zdrojů energie. Uvádí, že současný stav resortu vnímají jako překážku pro rozvoj českého průmyslu. Chtějí také odmítnout přijetí rozšířeného systému emisních povolenek ETS 2, který by zahrnoval silniční dopravu a vytápění.
Postoj strany k emisním povolenkám je v souladu s programem hnutí ANO, nicméně, na což již upozorňovali i ekologové, v mnohých bodech týkajících se ochrany přírody se priority obou subjektů rozchází. Příkladem mohou být dotační programy pro domácnosti, jako je Nová zelená úsporám či kotlíkové dotace, které Motoristé chtějí zrušit. Volební program ANO naopak slibuje energetické úspory pro všechny, rozvoj obnovitelných zdrojů, ochranu národních parků a pokračování kotlíkových dotací.
„Očekáváme, že v programovém prohlášení budou ty pozitivní věci, které mělo ANO v programu, ačkoliv jsou v rozporu s Motoristy,“ podotkla Kolínská.
Brabec personální záležitosti komentovat nechtěl
Jednání se účastnil i bývalý ministr životního prostředí a nynější hejtman Ústeckého kraje Richard Brabec (ANO). Ten po setkání sdělil, že jednání o programu vlády jsou úplně na začátku. „Povedou se dál a všechny ty věci, které nyní zaznívají, se samozřejmě budou řešit,“ řekl. Každá ze stran potenciální koalice má podle něj v ekologickém programu různé názory a nyní je čas na nalezení kompromisu. ANO je otevřené tomu vyslechnout si názory ekologických organizací, dodal Brabec.
Zároveň odmítl komentovat jakékoliv personální záležitosti včetně obsazení resortu životního prostředí. „Vysvětlili jsme si i to, že některé věci, kterých se obávají, tak jsou záležitostí celé vlády nebo i sněmovny, ne žádného ministra,“ uvedl Brabec ke schůzce.
Opětovně připomněl, že jako bývalý ředitel a předseda dozorčí rady Lovochemie čelil i on sám při nástupu na ministerstvo kritice. „To se pak uklidnilo poměrně rychle,“ poznamenal Brabec, který resort vedl od ledna 2014 do prosince 2021.
K nenominování Motoristů Babiše vyzvalo přes dvacet ekologických organizací
Už před týdnem více než dvacet ekologických organizací vyzvalo Babiše, aby do čela resortu nenominoval nikoho z Motoristů. Post by podle nich měl obsadit někdo, kdo dokáže propojit ochranu životního prostředí s rozvojem moderního průmyslu, energetiky a zemědělství a opírá se o vědecké poznatky a dialog s odborníky.
Podobný otevřený dopis podepsalo a poslalo Babišovi i prezidentovi Petru Pavlovi také přes padesát profesorů a čtyři sta vědců. O několik dní později vznikl další otevřený dopis, který podepsalo více než sedm tisíc studentů. „Naším hlavním požadavkem je to, aby na MŽP neseděl člověk, který popírá vědecká fakta,“ prohlásila v pátek zástupkyně studentů Ludmila Kozlová. Na ministerstvu musí být někdo, kdo se řídí odbornými a vědeckými doporučeními, dodala.
Ekologové před pátečním jednáním řekli, že nejde konkrétně o osobu Macinky. Podle Koželouha z Hnutí Duha může šéf Motoristů řídit jiný úřad, ale strana nemůže obsadit ministerstvo životního prostředí kvůli svému střetu zájmů i programové kolizi.
Servery Deník N či Seznam Zprávy dříve upozornily, že Macinka chce zrušit nově zřízenou chráněnou krajinnou oblast (CHKO) Soutok na jihu Moravy. Proti ní bojuje i podnikatel František Fabičovic, jemuž ochranný režim komplikuje hospodaření. Zároveň patří mezi největší sponzory Motoristů, uvedly. Macinka sdělil, že je bytostně přesvědčen o tom, že způsob, jakým byla vyhlášena CHKO Soutok, nebyl zákonný. „Není to správné a lidé to tam nechtějí. A myslím, že v tomto budeme hledat i shodu s našimi koaličními partnery. Uvidíme, ale je to značně předčasné,“ doplnil.
Koželouh poukázal i na finanční podporu miliardáře Pavla Tykače, který podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ve prospěch Institutu Václava Klause (IVK). Macinka byl do zvolení poslancem mluvčím IVK. „Macinka byl de facto ještě do minulého týdne zaměstnancem Pavla Tykače, přitom bude muset jako ministr tvrdě vyjednávat o rekultivacích z dolu ČSA,“ podotkl Koželouh.







