Jako o souhře katastrof mluví předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer o pandemii a nedostatku čipů, která například v říjnu zastavila výrobu v automobilce na čtrnáct dnů. Schäfer, který je také vrcholným manažerem v koncernu Volkswagen, pod který Škoda patří, ale věří, že se situace brzy zlepší. Uvedl to v pořadu Byznys ČT24.
Dodavatelé už opět fungují, podnik krizi překoná, říká šéf Škody Auto
Škoda Auto má podle Schäfera v současnosti hodně objednávek na nové vozy, na často poptávaný model Škoda Octavia zákazníci ale dnes čekají minimálně tři měsíce. Celkově letos automobilka kvůli chybějícím čipům nevyrobí téměř 250 tisíc aut. To má dopad na její finanční výsledky – třetí čtvrtletí Škody Auto skončilo v negativních číslech, protože v podstatě nevyráběla. Od začátku covidové doby automobilka pracuje na snižování nákladů a podle Schäfera už ušetřili 500 milionů eur.
Tradiční zákazníci Škody Auto jsou nízkopříjmoví lidé a střední třída, na které covidová krize finančně obzvlášť dopadla. Schäfer si ale nemyslí, že by se kvůli tomu poptávka po jejich autech propadla. „Nedostatek čipů je problém celého odvětví. Netýká se to jen Škody Auto, ale i mnohých dalších.“ Ohledně dalšího vývoje je optimistický. „Doufáme, že se to v krátkodobém horizontu vyrovná. Už teď vidíme, že v listopadu a prosinci můžeme vyrábět skoro jako normálně, a doufám, že v prvním čtvrtletí příštího roku se vrátíme k normálu.“
Nedostatek čipů byla shoda mnoha vlivů
V neděli Škoda Auto po čtrnáctidenním výpadku znovu začala s výrobou aut. Podobné výpadky už Schäfer v brzké budoucnosti neočekává. „To, co jsme zažili, zejména v posledních dvou měsících, byla shoda mnoha špatných vlivů po celém světě. Velká zima v Texasu na několik týdnů zavřela továrnu na čipy, měli jsme požár u dodavatele v Japonsku a nejhorší bylo vypuknutí epidemie v Malajsii. Tam se to všechno sešlo, protože to narušilo dodavatelský řetězec. To už skončilo a také jsme našli způsoby, jak se s tím vypořádat.“ Dodavatelé podle něj opět fungují.
Zaměstnanci Škody Auto se podle Schäfera nemají bát o práci. Situaci svých subdodavatelů automobilka sleduje, každý ale musí hlídat sám, jestli má rezervu na horší časy. „Musíte mít pořádný úsporný program, abyste kvůli přežití nemuseli snižovat své fixní náklady,“ zdůrazňuje.
Čipů v nových autech přibývá o sedm až osm procent ročně. Například v modelu Enyaq je hodně přes tisíc čipů. Mnohé státy teď podle Schäfera vidí tuto oblast jako strategickou investici, je to ale dlouhodobá a nákladná záležitost. Vlastní čipy na úrovni koncernu Volkswagen ale automobilka vyrábět neplánuje.
Princip just-in-time navzdory problémům způsobeným náhlým výpadkem stále Schäfer vidí pro automobilový průmysl jako správný. Není možné skladovat větší množství součástek, protože brzy zastarají. „Lekce, kterou jsme se naučili, je, že máme koordinační tým pro čipy.“ Klíčové je sledovat vývoj, jestli by mohlo dojít v dodavatelském řetězci k výpadku, jestli jsou případně k dispozici náhradní cesty.
Nejdřív lockdown, pak čipy
S prvním lockdownem si prý neuměl představit, že přijdou ještě složitější problémy. „Když jsem přijel loni v srpnu do Česka, bylo všechno dobré. Pak jsme sklouzli do jedné vlny za druhou a myslel jsem si, že je to to nejhorší, co se může stát. Koronavirus jsme docela zvládli, česká vláda nás podporovala tím, že nás nezavřela, a když jsme zavedli adekvátní opatření, mohli jsme pokračovat ve výrobě. A pak přišly čipy.“
Ohledně budoucnosti je ale optimistický. „Je to krize, ale zvládneme ji velmi dobře. Ano, vyrobili jsme méně aut, ale ušetřili jsme peníze a jsme připraveni na budoucnost. Dobrá strategie, nové výrobky, elektrická auta, to je něco, na co se můžeme těšit.“
Nejvíce frustrující pro něj v posledním roce bylo, že se neuskutečnily velké automobilové výstavy. „Mluvit celý den přes obrazovky je únavné, potřebujete navázat kontakt s lidmi a nadchnout je pro budoucnost.“
Budoucnost v podobě elektroaut
Auta se spalovacími motory podle Schäfera zmizí v druhé polovině této dekády. „Už teď vidíme růst cen v návaznosti na emisní regulace EU. (…) Ve chvíli, kdy budou elektrická auta levnější než auta se spalovacími motory, už nebude návratu.“ Česko podle něj za tímto vývojem nebude zaostávat. „Nedávno jsme podepsali memorandum s vládou a cílem je postavit v Česku opravdu hodně nabijecích stanic. (…) Je to trochu jako bankomaty v osmdesátých letech. Když je zaváděli, lidé panikařili, kde je nejbližší bankomat, kde by si mohli vybrat peníze.“
Česká republika se potřebuje zapojit do dodavatelského řetězce v elektromobilitě, míní Schäfer. Motory nebo převodovky podle něj Česko vyrábí velmi dobře, v budoucnu ale budou potřeba jiné součástky. „Musíme pozorně sledovat, jak se svět vyvíjí,“ zdůrazňuje. Volkswagen plánuje stavbu šesti továren na výrobu elektrobaterií a Škoda se podle Schäfera zasazuje o to, aby aspoň jedna z nich byla v Česku.