Dělníci prorazili tunel Deboreč. Je součástí přestavby, která zrychlí vlaky mezi Prahou a Táborem

Poslední desítky centimetrů zeminy prorazili stavbaři v tunelu Deboreč na Benešovsku. Ražba 660 metrů dlouhého tunelu začala v prosinci 2018. Je součástí přestavby koridorové tratě Sudoměřice-Votice, díky níž se zkrátí jízdní doby expresů mezi Prahou a Táborem. Vlaky by tudy měly jezdit rychlostí 160 kilometrů v hodině a v některých úsecích ještě vyšší.

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda poukázal na to, že nová trať z velké části vybočuje z dosavadní stopy, což přinese její zkrácení.

Tunel Deboreč je kratším ze dvou tunelů na trase, druhým je Mezno dlouhé 840 metrů, na němž stavbaři ještě pracují. Zatím z něj vyrazili zhruba 350 metrů, dokončení se očekává za pět měsíců.

Obě stavby jsou raženy takzvanou novou rakouskou tunelovací metodou, jež spočívá v mechanickém rozpojování horniny a jejím následném jištění primárním ostěním, kterým se aktivují základní vlastnosti horninového masivu.

Stavební práce by měly skončit zhruba za dva roky

Na dosud jednokolejném úseku kromě dvou tunelů přibude také druhá kolej, stavební práce mají skončit počátkem roku 2022. Proti původním předpokladům se zhruba o rok prodlouží, a to především kvůli zahájení výstavby tunelu Mezno pomocí trhacích prací velkého rozsahu. K jejich povolení se vztahovalo několik dalších podmínek, což způsobilo zpoždění.

Podle Svobody by se však nakonec mohlo skončit o něco dříve, aby se po nové trati jezdilo už na konci roku 2021.

Ředitel Stavební správy západ Správy železnic Petr Hofhanzl považuje za největší přínos to, že celý koridor z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic bude nově dvoukolejný a že se kromě kapacity zvýší i rychlost cestování.

„Trať byla vyprojektovaná na rychlost 160 kilometrů v hodině. Teď jsme ještě zadali přeprojektování,“ řekl Hofhanzl. Klasické soupravy na trati budou moci dosáhnout rychlosti 180 kilometrů v hodině. Naklápěcí soupravy, které mohou díky své konstrukci rychleji projíždět zatáčkami, by mohly na trati dosáhnout až 200 kilometrů v hodině.

Z centra Prahy do centra Českých Budějovic se tak podle Hofhanzla lidé v budoucnu dostanou za hodinu a půl.

Celkové náklady na rekonstrukci tratě Sudoměřice-Votice jsou 7,159 miliardy korun bez DPH. V případě schválení žádosti z Operačního programu Doprava může příspěvek EU činit až 5,152 miliardy korun. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 1 hhodinou

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 11 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...