Poslední desítky centimetrů zeminy prorazili stavbaři v tunelu Deboreč na Benešovsku. Ražba 660 metrů dlouhého tunelu začala v prosinci 2018. Je součástí přestavby koridorové tratě Sudoměřice-Votice, díky níž se zkrátí jízdní doby expresů mezi Prahou a Táborem. Vlaky by tudy měly jezdit rychlostí 160 kilometrů v hodině a v některých úsecích ještě vyšší.
Dělníci prorazili tunel Deboreč. Je součástí přestavby, která zrychlí vlaky mezi Prahou a Táborem
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda poukázal na to, že nová trať z velké části vybočuje z dosavadní stopy, což přinese její zkrácení.
Tunel Deboreč je kratším ze dvou tunelů na trase, druhým je Mezno dlouhé 840 metrů, na němž stavbaři ještě pracují. Zatím z něj vyrazili zhruba 350 metrů, dokončení se očekává za pět měsíců.
Obě stavby jsou raženy takzvanou novou rakouskou tunelovací metodou, jež spočívá v mechanickém rozpojování horniny a jejím následném jištění primárním ostěním, kterým se aktivují základní vlastnosti horninového masivu.
Stavební práce by měly skončit zhruba za dva roky
Na dosud jednokolejném úseku kromě dvou tunelů přibude také druhá kolej, stavební práce mají skončit počátkem roku 2022. Proti původním předpokladům se zhruba o rok prodlouží, a to především kvůli zahájení výstavby tunelu Mezno pomocí trhacích prací velkého rozsahu. K jejich povolení se vztahovalo několik dalších podmínek, což způsobilo zpoždění.
Podle Svobody by se však nakonec mohlo skončit o něco dříve, aby se po nové trati jezdilo už na konci roku 2021.
Ředitel Stavební správy západ Správy železnic Petr Hofhanzl považuje za největší přínos to, že celý koridor z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic bude nově dvoukolejný a že se kromě kapacity zvýší i rychlost cestování.
„Trať byla vyprojektovaná na rychlost 160 kilometrů v hodině. Teď jsme ještě zadali přeprojektování,“ řekl Hofhanzl. Klasické soupravy na trati budou moci dosáhnout rychlosti 180 kilometrů v hodině. Naklápěcí soupravy, které mohou díky své konstrukci rychleji projíždět zatáčkami, by mohly na trati dosáhnout až 200 kilometrů v hodině.
Z centra Prahy do centra Českých Budějovic se tak podle Hofhanzla lidé v budoucnu dostanou za hodinu a půl.
Celkové náklady na rekonstrukci tratě Sudoměřice-Votice jsou 7,159 miliardy korun bez DPH. V případě schválení žádosti z Operačního programu Doprava může příspěvek EU činit až 5,152 miliardy korun.