Dělníci prorazili tunel Deboreč. Je součástí přestavby, která zrychlí vlaky mezi Prahou a Táborem

Poslední desítky centimetrů zeminy prorazili stavbaři v tunelu Deboreč na Benešovsku. Ražba 660 metrů dlouhého tunelu začala v prosinci 2018. Je součástí přestavby koridorové tratě Sudoměřice-Votice, díky níž se zkrátí jízdní doby expresů mezi Prahou a Táborem. Vlaky by tudy měly jezdit rychlostí 160 kilometrů v hodině a v některých úsecích ještě vyšší.

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda poukázal na to, že nová trať z velké části vybočuje z dosavadní stopy, což přinese její zkrácení.

Tunel Deboreč je kratším ze dvou tunelů na trase, druhým je Mezno dlouhé 840 metrů, na němž stavbaři ještě pracují. Zatím z něj vyrazili zhruba 350 metrů, dokončení se očekává za pět měsíců.

Obě stavby jsou raženy takzvanou novou rakouskou tunelovací metodou, jež spočívá v mechanickém rozpojování horniny a jejím následném jištění primárním ostěním, kterým se aktivují základní vlastnosti horninového masivu.

Stavební práce by měly skončit zhruba za dva roky

Na dosud jednokolejném úseku kromě dvou tunelů přibude také druhá kolej, stavební práce mají skončit počátkem roku 2022. Proti původním předpokladům se zhruba o rok prodlouží, a to především kvůli zahájení výstavby tunelu Mezno pomocí trhacích prací velkého rozsahu. K jejich povolení se vztahovalo několik dalších podmínek, což způsobilo zpoždění.

Podle Svobody by se však nakonec mohlo skončit o něco dříve, aby se po nové trati jezdilo už na konci roku 2021.

Ředitel Stavební správy západ Správy železnic Petr Hofhanzl považuje za největší přínos to, že celý koridor z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic bude nově dvoukolejný a že se kromě kapacity zvýší i rychlost cestování.

„Trať byla vyprojektovaná na rychlost 160 kilometrů v hodině. Teď jsme ještě zadali přeprojektování,“ řekl Hofhanzl. Klasické soupravy na trati budou moci dosáhnout rychlosti 180 kilometrů v hodině. Naklápěcí soupravy, které mohou díky své konstrukci rychleji projíždět zatáčkami, by mohly na trati dosáhnout až 200 kilometrů v hodině.

Z centra Prahy do centra Českých Budějovic se tak podle Hofhanzla lidé v budoucnu dostanou za hodinu a půl.

Celkové náklady na rekonstrukci tratě Sudoměřice-Votice jsou 7,159 miliardy korun bez DPH. V případě schválení žádosti z Operačního programu Doprava může příspěvek EU činit až 5,152 miliardy korun. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Celý svět by měl děkovat Trumpovi, míní Dostálová. Foldyna nesouhlasí

Rozhodnutí USA udeřit na íránský jaderný program bylo dobrým krokem, shodli se v Otázkách Václava Moravce zástupci vládní koalice a opozičního ANO. „Celý svět by měl poděkovat (Donaldu) Trumpovi,“ prohlásila europoslankyně Klára Dostálová (ANO). Odmítavě se k útoku postavil poslanec SPD Jaroslav Foldyna. Debatující věří, že zapojení USA povede k oslabení íránského režimu. V druhé části pořadu politici kritizovali systém emisních povolenek ETS 2.
před 2 hhodinami

Po tropech mají dorazit silné bouřky

Teploty v Česku v neděli i v pondělí vystoupají nad 31 stupňů Celsia, v pondělí pak budou od západu postupovat bouřky doprovázené silným větrem, informoval Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Vítr může podle něj v nárazech ojediněle dosáhnout rychlosti i kolem 110 kilometrů v hodině. Nejpravděpodobnější je výskyt intenzivních srážek na jihu Čech a na Vysočině.
před 5 hhodinami

Pietní akt připomněl vyhlazení osady Ležáky

Politici i veřejnost si připomněli 83. výročí vyhlazení osady Ležáky. K němu nacisté přistoupili po atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Pieta se konala bez politických projevů.
10:20Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Paliva mohou zdražit kvůli útoku USA v Íránu

Americké údery v Íránu nejspíš zintenzivní další zdražování pohonných hmot v Česku. Zapojení USA do konfliktu na Blízkém východě totiž výrazně posouvá riziko další eskalace konfliktu v regionu, na což budou reagovat i ropné trhy. Ceny paliv tak v příštích dnech vzrostou v řádu korun za litr, v krajním případě mohou překonat i čtyřicetikorunovou hranici. Růst cen navíc bude zřejmě trvat delší dobu. Vyplývá to z komentářů analytiků pro ČTK.
před 7 hhodinami

Když vyjíždí sanitka, o život pacientů už bojují first respondeři

Takzvaní first respondeři zachraňují životy v průměru o tři minuty dříve, než se na místo dostanou profesionální záchranáři. V Královéhradeckém kraji například zdravotníkům asistuje přes čtyři sta dobrovolníků, kteří jen loni pomáhali u více než sto padesáti případů. Spolupráci s veřejností si chválí i v Plzeňském kraji. V tuzemsku ale není zapojení veřejnosti plošné. Ostatní kraje spoléhají na first respondery z řad profesionálů a spolupráci s veřejností odmítají.
před 9 hhodinami

Další repatriační let dopravil do Prahy z Izraele asi osmdesát lidí

Druhý repatriační let dorazil do Prahy s více než osmdesáti osobami, které se rozhodly opustit Izrael kvůli konfliktu mezi ním a Íránem, sdělila ministryně obrany Jana Černochová (ODS). Letadlo přistálo na kbelském letišti krátce před 01:00 SELČ. Už v úterý vládní speciál evakuoval do Česka z Izraele 66 lidí. Dalších asi třicet až padesát Čechů využilo možnosti jiných letadel, třeba slovenského vládního speciálu.
08:06Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Vláda má na priority poslední měsíce, spoléhá i na mimořádné schůze

Mezi priority, které chce vláda Petra Fialy (ODS) prosadit do konce svého mandátu, patří příprava státního rozpočtu na příští rok, zavedení jednotného měsíčního hlášení pro zaměstnavatele či zpřísnění azylového zákona. Kabinet, který v uplynulém týdnu už počtvrté ustál hlasování o nedůvěře, se chce soustředit i na zákony vrácené Senátem. Ve sněmovně proto bude podle její předsedkyně Markéty Pekarové Adamové (TOP 09) spoléhat na mimořádné schůze.
před 13 hhodinami

Zóna ČT24 přiblížila přestavbu Vojenského opravárenského podniku v Šenově

Vojenský opravárenský podnik v Šenově u Nového Jičína se připravuje na rozsáhlou modernizaci. Důvodem je výroba nových bojových vozidel CV90 pro českou armádu. Úpravy areálu zasáhnou jak testovací polygon, kde budou nově zkoušena všechna vyrobená vozidla, tak hlavní tankovou halu, která se promění v moderní výrobní linku inspirovanou automobilovým průmyslem. Přibude také nový sklad. Celková investice může narůst až na osmdesát milionů korun. Podnik rovněž plánuje přijmout až dvě stě nových pracovníků. První vozidla by měla začít sjíždět z výrobní linky už na jaře příštího roku. Celý projekt má běžet do roku 2030.
před 20 hhodinami
Načítání...