Den a půl trval přesun svodidel na dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem blíže ke středu před nadcházejícím předvánočním náporem. Během úprav se jezdilo pouze jedním pruhem, ve směru na Brno se proto vytvořila dlouhá kolona, řidiči v ní trávili až hodinu. Nebylo to tak dlouhé čekání jako po kolapsu dopravy po sněžení v minulém týdnu, kvůli kterému nyní padlo i trestní oznámení.
D1 je na chvíli bez kolon. Skončilo rozšiřování u Humpolce
Mezi 90. a 104. kilometrem D1 ve čtvrtek dopoledne pokračovalo rozšiřování vozovky, které začalo ve středu. Silničáři posunovali provizorní betonová svodidla, kvůli tomu však na auta zbyl v každém směru pouze jeden jízdní pruh. Ve směru na Brno se utvořila kolona dlouhá zhruba šest kilometrů. Opakovala se tak situace ze středy, kdy rovněž směrem na Brno stála dlouhá kolona, zatímco na Prahu vážnější komplikace nenastaly. Platilo to ale jen dopoledne. Poté práce skončily a policisté obnovili jízdu v obou pruzích.
„Práce proběhly podle harmonogramu. Naše hlídky na místě asistovaly stavebním firmám a dohlížely na plynulost provozu,“ řekla mluvčí krajské policie. Uvedla, že až na kolonu ve směru na Brno byla akce bez větších potíží.
Přesun svodidel má především lépe zpřístupnit úsek dálnice u Humpolce zimní údržbě. Zúžená byla dálnice proto, že nabrala skluz modernizace zahájená letos v březnu a nezačala včas zimní přestávka. V minulém týdnu pak po sněžení na D1 na Vysočině uvázly kamiony a vznikly kolony dlouhé desítky kilometrů.
Práce na definitivním zazimování stavby ještě neskončily. Jízdní pruhy jsou sice širší, ale chybí ten odstavný a po části jízdních pásů se nejezdí, protože asi na 600 metrech zůstaly pod dálnicí výdutě, které vznikly při práci na středovém dělicím pásu.
Než bude možné otevřít dálnici v plném rozsahu, je třeba kaverny zasypat, což by se mělo stát po Vánocích, resp. počátkem ledna. Po zimě pak modernizace nejspíše bezprostředně pokračovat nebude, protože Ředitelství silnic a dálnic vypovědělo sdružení stavebních firem TGS Joint Venture kvůli zpoždění smlouvu a bude hledat nového zhotovitele.
Kvůli kolonám trestní oznámení
Opoziční politici volali kvůli kolapsu z minulého týdne k zodpovědnosti ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) a premiér Andrej Babiš (ANO) zase Ředitelství silnic a dálnic. Silničáři ukazovali na stavební sdružení – kterému nakonec vypověděli smlouvu.
Objevil se ale i názor, že za kolapsem dopravy je ještě něco jiného. Na státní zastupitelství přišlo trestní oznámení, podle kterého za vším stáli řidiči kamionů. Autor oznámení se domnívá, že dálnici úmyslně zablokovali.
Mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze Aleš Cimbala potvrdil, že přišlo „oznámení související se situací na dálnici D1“, ale více neprozradil. „Neboť bylo adresováno zastupitelství pro Prahu 4, avšak bylo chybně doručeno zastupitelství pro Prahu 6, nelze se k němu blíže vyjadřovat,“ uvedl.
Chování řidičů kamionů v době, kdy se po sněžení vytvořily na dálnici kolony, kritizovalo i ŘSD, ministr dopravy ostatně avizoval i zákon zakazující jim vjezd do levého pruhu. Jak obtížné bylo mezi nákladními vozy projet třeba sypačem, je vidět na záběrech, které ŘSD poskytlo.
„Je to podezřelé z pohledu toho, jak se tam kdo chová. Otázka je, jestli je to záležitost lokální, to znamená nějakého naštvaného řidiče, nebo je to záležitost, která je propracovanější,“ uvedl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.
Vysypaná zelenina
S kamiony byly potíže i ve čtvrtek, ale v jiném smyslu. Dopoledne se jeden porouchal na dálnici přímo v úseku u Humpolce, kde se právě pracovalo. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla se ho podařilo odtáhnout během 40 minut.
Mnohem déle trvalo odstranění následků nehody tří kamionů, která se sice nestala na dálnici D1, ale poblíž – na silnici I/38. Jeden vůz se tam převrátil a vysypal se z něj náklad zeleniny. Další dva zůstaly na kolech, ale na silnici se dostala část nákladu barev, který bylo nutné přeložit. Nehoda se stala před pátou ráno, asi dvě hodiny byla silnice zcela uzavřená, plně zprůjezdnit se ji však podařilo až odpoledne.