První místo za nejlepší výukovou simulaci si z mezinárodní soutěže v americkém Madisonu odvezli tvůrci počítačové hry Československo 38-89: Atentát. Vznikla na Filozofické a Matematicko-fyzikální fakultě univerzity Karlovy a Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd. Interaktivní příběh z období protektorátu je určen nejen učitelům a žákům středních škol, ale i veřejnosti. Hráč se v ní stává vnukem či vnučkou, kteří objevují příběh svých fiktivních prarodičů.
Atentát na Heydricha jako počítačová hra: Tvůrci vyhráli cenu v Americe
Na české hře soutěžní komise ocenila nejen vynikající provedení a strhující atmosféru, ale také maximální respekt při přístupu k takto závažnému tématu. "Odvedli jste skvělou práci. Československo 38-89 ukazuje, jak se mohou učit děti v budoucnosti," uvedl na adresu českých kolegů John Romero, známý herní vývojář a jeden ze členů komise.
Počítačová simulace kombinuje prvky interaktivního komiksu a počítačových her. Hra je postavená na vyprávění pamětníků - hráč se ze současnosti dostává do minulosti a prostřednictvím vhodně volených otázek se nejen dozvídá historické souvislosti, ale také se snaží vypátrat příběh svého dědy, kterého v den atentátu na říšského protektora Reinharda Heydricha zatklo gestapo. Postavy nejsou reálné, ale byly vytvořeny na základě historických pramenů.
Přestože se výuková hra jmenuje atentát, 73 let starý čin Jana Kubiše a Jozefa Gabčíka, ani místo, kde tenkrát Reinharda Heydricha zabili, se v ní neobjeví. Je o tom, jak atentát zasáhl život řadových lidí v protektorátu. „Snažíme se dívat na velké historické události očima tehdy takzvaně běžných lidí," vysvětluje Stanislav Kokoška z Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd.
Autoři hry už chystají další díly výukových simulací, které se tentokrát budou věnovat 50. a 60. letům minulého století. První by mohly školy dostat už letos na podzim, další pak na jaře příštího roku.
- Soutěž pořádá mezinárodní organizace Games Learning Society sdružující vědce, herní vývojáře a vůdčí osobnosti průmyslu zaměřeného na výzkum a vývoj digitálních výukových her.