Sázava a Přibyslav chtějí zachránit železnici

Žďár nad Sázavou - Starou železniční trať mezi Sázavou a Přibyslaví se snaží okolní obce zachránit alespoň pro turistické jízdy. Už rok tudy žádný vlak neprojel a pokud se nepodaří sehnat peníze, trať definitivně zanikne.

Kdysi významnou trať mezi Žďárem nad Sázavou a Havlíčkovým Brodem nahradila v padesátých letech nová železnice spojující Prahu s Brnem. Starou dráhu využívala armáda a v posledních letech hlavně turisté. Poslední výletní vláček tady ale zahoukal loni v dubnu. „Uvést trať znovu do provozuschopného stavu by vyžadovalo řádově desítky a desítky milionů korun,“ řekl technický ředitel SaZ Hodonín Wolfgang Macourek.

Společnost SaZ Hodonín získala trať při privatizaci železničního vojska. Na opravách kolejí a obnovení provozu se nechce podílet a železnici nabízí k prodeji. „Obce, na jejichž katastru se trať nachází, jsou většinou malé a peníze na to nemají,“ uvedl starosta obce Sázava František Ledvinka. Podle místostarosty Přibyslavi Michaela Omese je jen v železe včetně mostů hodnota téměř 10 milionů korun.

Obce peníze shánějí na kraji, na ministerstvech i v evropských fondech, potřebovaly by ale silnějšího velkého partnera, například v podobě Žďáru nad Sázavou. „Společně s Přibyslaví by mohl nějaké prostředky zajistit a má na to i aparát, který by to mohl zpracovat,“ myslí si starosta Ledvinka. „Byli bychom sami proti sobě, kdybychom takový klenot zasazený do krásného malebného údolí řeky Sázavy zrušili,“ připojuje se Omes.

Pokud se nepodaří obnovit provoz na železniční trati, chtějí starostové prosadit alespoň vybudování cyklostezky místo kolejí. Jednání k tomu svolali na 21. května do Přibyslavi.

Vydáno pod