Brno - Nové cyklostezky se dočkali obyvatelé Brna. Trasa spojuje jižní část města s jeho středem a vyšla na více než čtrnáct milionů korun. Někteří lidé ale upozorňují, že stezek vedoucích do centra je stále příliš málo a běžné silnice jsou pro ně kvůli bezohledným řidičům nebezpečné.
Cyklostezky jsou spíše na okraji Brna. V centru chybí
Poslední říjnový týden se otevřela nová cyklostezka v Brně. Trasa za čtrnáct a půl milionu korun vede z Horních Heršpic až k Renneské ulici. Kilometr a půl dlouhá stezka podél Svratky už vede i na opačné straně břehu řeky. „Na tuto cyklistickou stezku navazuje i stezka Kšírova-Sokolova a cyklistická stezka k nábřeží. Celkem tak má trať okolo tří kilometrů,“ uvedl starosta městské části Brno-jih Josef Haluza (ČSSD).
Kritici ale tvrdí, že jedna nová trasa Brno nezachrání. Cyklostezek je podle nich málo a většinou jsou umístěné na okraji města. „V hlavním dopravním prostoru, kde by se měli cyklisté pohybovat bezpečně a pohodlně, pořád chybí i základní infrastruktura jako cyklopruhy. Problém je v přístupu k nejslabším účastníkům provozu – cyklistům a chodcům. Při rekonstrukcích se nemyslí na ně, ale prioritně se řeší motoristé,“ kritizoval současný stav Darek Galle ze sdružení Brno na kole.
Vedení Brna ví, že centrum města mnoho cyklostezek zájemcům nenabízí. „Základní důvod je ten, že centrum Brna je koncipováno velmi složitě. Jsou zde úzké profily silnic i chodníků. Cyklostezky tak není kam umístit,“ uvedl mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára.
Navíc jsou podle Žáry nové cesty pro cyklisty finančně náročné. „Do budoucna proto město půjde spíše cestou budování cyklopruhů. Ty by se mohly dostat i do centra města,“ dodal Žára.
Nejnovější projekt plánuje propojit pomocí cyklopruhu střed Brna například s městskou částí Líšeň. Následovat by mohla i další místa. Vedení Brna chce totiž vytvořit po městě celou síť cyklopruhů. „Hodláme vytipovat vhodné chodníky a spojit pomocí cyklopruhů centrum s cyklostezkami, které jsou v okolí Brna,“ řekl Žára.
Přístup magistrátu oceňuje cyklista a olympijský vítěz z Tokia z roku 1964 Jiří Daler. Problém vidí spíše v bezohledných řidičích. „Myslím si, že vedení města se snaží. Bohužel je centrum stále málo sjízdné. Aut je hodně a pohyb cyklistů po silnicích je nebezpečný. Mě ve městě dvakrát srazili. Jednou do mě narazil řidič zezadu a podruhé mi překřížil cestu, když jsem jel z kopce. Řidiči jsou často dost bezohlední,“ postěžoval si Daler.