Brněnská magická čísla

Zdá se, že Brno je v posledních týdnech v zajetí číselné mánie. Sotva se odbyly všechny ty jedenáctkové záležitosti, vrátila se na scénu tajemná kombinace pětky a dvacítky. O dvacet procent (tedy o pětinu) totiž měly všechny příspěvkové organizace města Brna snížit v následujících dvou letech své náklady.

Poté co nejdynamičtější složky příspěvkové sféry, totiž divadelníci, vyrazily do ulici s transparenty v rukou a s písní na rtech, byla jejich šťastná úsporná čísla prohozena - mají ušetřit pouhých pět procent (tedy dvacetinu), zato po čtyřikrát dva roky. (Filharmonie
šetří 10 procent, ale to se nám sem ciferně nehodí, tak ji nechme
stranou.)

(Pro lidi bez abstraktní matematické představivosti, jako jsem třeba já: rozdíl mezi pětinou a dvacetinou je poměrně znatelný - když dostanete místo půllitru piva jenom čtyři deci, asi budete protestovat; když vrchní nedotočí dvacetinu, možná si snížení hladiny těsně pod rysku ani nevšimnete… ať jde první, druhé či osmé pivo.)

Z mediálních výstupů by se mohlo zdát, že v Brně platí (zůstaneme-li u neohrabaných matematických přirovnání) jednoznačná rovnice: příspěvková organizace = kultura = divadlo.
Připomeňme si ale, že v našem městě působí 35 příspěvkových organizací včetně domovů pro seniory, nemocnic, mateřských škol, centra sociální péče… a o jejich boji se sníženým rozpočtem kupodivu na titulkách novin tak často nečítáme - zřejmě vinou špatného PR,
slabého mediálního lobbingu a vizuální neatraktivnosti jejich oborů. Možná do věci vůbec nevidím, možná mi unikají nějaké zásadní skutečnosti, ale ráda bych se dozvěděla, na základě jakých argumentů byly příspěvkové organizace rozděleny do několika „tarifních pásem“. 

Napadá mě tedy několik různých možností, ale co já vím…: 
- Brněnské divadlo je na tak vysoké úrovni a je natolik sledováno zahraničními médii, že by jakékoli utlumení jeho produkce znamenalo mezinárodní ostudu a snížení turistického a kulturního ratingu města.
- Ředitelé divadel jsou výrazně horší manažeři než ředitelé ostatních příspěvkovek. Původně navržené drastické snížení nákladů by nezvládli, a magistrát se tedy snaží předem zabránit větším škodám, například dalším průvodům; možnost, že by s portréty politiků v rukou vyrazili do ulic klienti domovů pro seniory, je mizivá.
- Divadelní tvorba je natolik výlučná záležitost, že je jí schopna jen skupina nejvyvolenějších, která si zaslouží naši úctu a bezvýhradnou podporu. Naproti tomu porodit děcko, onemocnět nebo zestárnout umí každý, tak proč do tak banálních věcí cpát zbytečně moc peněz.
- Propouštění zaměstnanců v divadlech by bylo likvidační pro instituci, zatímco propouštění zaměstnanců například v oněch domovech pro seniory může být likvidační maximálně pro několik (beztak už starých a nemocných) jedinců. K tomu si vezměte, že propuštěných
třicet lidí z pěti set je velká skupina, zato když propustíte tři zaměstnance z patnácti, nikdo (kromě samotné instituce) si toho vůbec nevšimne.
- Objemově nižší úspory menších příspěvkovek (knihovny, galerie, mateřské školy…) jsou pro budoucnost brněnské kanalizace zásadnější než desítky ušetřených divadelních milionů.

Napadá mě ještě spousta dalších hypotéz, ale ty už jsou tak šílené, že se je skoro bojím napsat… Jako třeba že to magistrát jen tak zkouší, a kdo nejvíc křičí, tomu ustoupí, že touto selekcí vyvolává napětí a nemístný „konkurenční boj“ mezi jednotlivými příspěvkovými
organizacemi… Ne, já vím, že je to naprostá fantasmagorie, takhle hloupě se přece v Brně s čísly nezachází.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...