V noci na úterý zazáří Geminidy, ideální podmínky k pozorování budou nad ránem

V noci na úterý vyvrcholí meteorický roj Geminidy. Pozorování bude letos po větší část noci rušit Měsíc, který je několik dnů před úplňkem. Lidé by tak měli meteory vyhlížet až brzy ráno, sdělil Pavel Suchan z Astronomického ústavu Akademie věd. Geminidy jsou aktivní do 17. prosince, po maximu však jejich četnost rychle klesá.

„Z večera 13. prosince bude Měsíc svítit jako 77 procent úplňku a následujícího rána zapadá až téměř ve tři hodiny. Teprve poté začne být obloha dostatečně tmavá na to, aby bylo možno zaznamenat významnější počty meteorů,“ uvedl Suchan. Za ideálních podmínek lze spatřit až sto meteorů za hodinu, při pozorování z města nebo s jasným Měsícem je to však podstatně méně.

• Meteor je světelný jev, který nastane při průletu drobného kosmického tělíska zemskou atmosférou.
  • Meteorit je drobné kosmické tělísko, jehož průlet zemskou atmosférou vyvolává světelný jev nazývaný meteor.
  • Meteoroid je jakýkoli objekt, který vyvolá meteor, bez ohledu na jeho velikost.

„Při pozorování meteorů není úplně nejdůležitější směr pohledu na oblohu. Meteory se totiž objevují po celé obloze. Při pohledu směrem k radiantu jsou krátké a pomalé. Naopak nejdelší a nejrychlejší se jeví, když se díváme 90 stupňů od radiantu,“ doporučil Suchan.

Radiant, tedy místo, odkud meteory zdánlivě vylétají, se nachází v souhvězdí Blíženců, podle jejichž latinského názvu získaly Geminidy ten svůj. Suchan poznamenal, že vedle teplého oblečení je pro pozorování třeba i trochu trpělivosti. „Lidský zrak potřebuje alespoň 15 až 20 minut na to, aby se adaptoval na tmu. Teprve poté je schopen zachytit i slabší meteory,“ zdůraznil.

Kde na obloze najít Geminidy

Suchan také připomněl, že z vědeckého hlediska jsou Geminidy velmi zajímavý meteorický roj. Mateřské těleso totiž není kometa, ale asteroid Phaeton. Původ planetky není jasný, stejně jako to, jak roj vznikl.

„Někteří vědci se domnívají, že se jedná o vyhaslou kometu a roj je ve skutečnosti, stejně jako řada dalších, kometárního původu. Proti tomu ovšem hovoří vlastnosti pozorovaných meteorů. Například data z bolidové sítě provozované Astronomickým ústavem AV ČR ukazují, že materiál meteoroidů je asteroidální,“ uzavřel Suchan.

Geminidy v roce 2018 nad Ústupkami
Zdroj: Petr Horálek

První zprávy o roji Geminidy jsou z roku 1862. Mateřskou planetku však pomocí družice IRAS objevili astronomové Simon Green a John Davies až 11. října 1983.