TÉMA

Tisk

Ficův triumf posílí unijní potížisty, míní zahraniční média. Slovensko prý míří k Rusku
Po volebním víkendu na Slovensku je jasno. Vládu se pokusí sestavit expremiér a lídr Smeru Robert Fico. Světová média v souvislosti s výsledky hlasování tvrdí, že země se vydává směrem ke Kremlu, což odmítá Moskva i Fico sám. Podle agentury Reuters vítězství Smeru ukazuje na plíživou nespokojenost s válkou na Ukrajině v regionu střední Evropy. Experti ale výrazné změny v zahraniční politice neočekávají. Média si všímají také toho, že Fico má stále blíže k maďarskému premiéru Viktoru Orbánovi. Ani jeden z nich se nebojí kritizovat Evropskou unii.
2. 10. 2023|
Po ostré kampani na Hrad přichází pragmatik hledící na Západ, píší zahraniční média
Zahraniční média hodnotí vítězství Petra Pavla v prezidentských volbách jako přesvědčivé a akcentují jeho prozápadní postoje. Americký list The New York Times jeho zvolení označuje za významný výsledek tváří v tvář „testu stoupající vlny populismu.“ Německé deníky pak připomínají hlavně vyostřenou kampaň, ve které Andrej Babiš (ANO) varoval před rozšířením válečného konfliktu na Ukrajině do Česka. Polská média pak Pavlovo zvolení označují jako signál o pokračujícím odklonu české politiky z ruského vlivu.
28. 1. 2023|
Dobrý podcast je jako sedět s dvěma lidmi v hospodě a jen poslouchat, říká Miloš Čermák
„Podcasty jsou zajímavý fenomén, který ukázal věci, o kterých jsme netušili, že budou fungovat. Dobrý podcast je, jako když sedíte v hospodě s dvěma zajímavými lidmi a nemusíte mluvit,“ říká novinář Miloš Čermák. Sám připravuje dva podcasty, kromě toho píše komentáře a posledních osm let se věnuje i stand-up komedii. „Odměnou je, když se lidé smějí. To je potvrzení, že to děláte dobře,“ vysvětluje v nejnovějším díle podcastu Background ČT24.
24. 8. 2022|Šimon Rogner
30 let zpět: Útoky politiků na média
Šíření dezinformací a útoky politiků na média se v současnosti často odehrávají na sociálních sítích. K těmto jevům však docházelo ještě před érou internetu, a to prostřednictvím klasických médií – tisku a televize. V roce 1992 byl často kritizován federální program F1 Československé televize pro údajnou neobjektivitu. Nebylo náhodou, že k takovým slovům se politici uchylovali zejména před volbami.Vraťte se každý den na chvíli o 30 let zpět a podívejte se, jaké okamžiky přinesl rok 1992.
19. 6. 2022|Archiv ČT
Kvůli válce na Ukrajině výrazně zdražil papír. Dopad to má na letáky i knihy
Někteří obchodníci omezují tisk reklamních letáků a nakladatelé snižují objemy vydávaných knih. Důvodem je nedostatek papíru a jeho rostoucí cena. Problém s papírem vyeskalovala ruská agrese na Ukrajině. Jeho cena je momentálně dvojnásobná oproti minulému roku. Zatímco velké obchodní řetězce mohou své reklamní letáky umístit na internet, pro nakladatele je drahý papír mnohem větším problémem.
23. 5. 2022|
30 let zpět: Zatčení šéfredaktora Rudého práva
Pražský soud uvalil vazbu na šéfredaktora Rudého práva Zdeňka Porybného. Podle obžaloby měl ohrozit vydavatelství Florenc, jehož byl ředitelem, a stát připravit o 24 milionů korun. K případu se vyjádřil zástupce šéfredaktora Lubor Kazda. Ten měl celý případ za politickou záležitost. Porybný byl o dva dny později propuštěn na kauci. Později bylo stíhání zastaveno jako neodůvodněné.Vraťte se každý den na chvíli o 30 let zpět a podívejte se, jaké okamžiky přinesl rok 1992.
17. 3. 2022|Archiv ČT
Na Putina platí jen tvrdost, padá nová železná opona, píše o vývoji na Ukrajině západoevropský tisk
Na ruského prezidenta Vladimira Putina platí jednotná a tvrdá odpověď, spustila se nová železná opona, píše západoevropský tisk v reakci na vývoj kolem Ukrajiny. Nizozemský deník De Telegraaf píše, že způsob, jakým ruský prezident poukazuje na práva etnických Rusů v sousedních zemích, vyvolává znepokojivé asociace s obsazením Sudet nacistickým Německem před začátkem 2. světové války.
23. 2. 2022|
Rittig i Dvořák jsou definitivně volní. Žalobce nepodá dovolání v kauze jízdenek
Jízdenková kauza definitivně končí. Týkala se lobbisty Ivo Rittiga nebo někdejšího ředitele pražského dopravního podniku Martina Dvořáka. Nic se nezmění na tom, že jsou obžalovaní zproštěni viny, protože nejvyšší státní zástupce Igor Stříž nepodá dovolání k Nejvyššímu soudu. O podání dovolání jej žádal žalobce Adam Borgula, Stříž ale jeho návrh neakceptoval. Na dotaz ČT to uvedl mluvčí Nejvyššího státního zastupitelství Petr Malý.
10. 11. 2021|Aleš Ligas
30 let zpět: Situace v Československu očima zahraničního tisku
Pozornosti zahraničních komentátorů nemohlo koncem roku 1991 uniknout narůstající napětí mezi oběma polovinami česko-slovenské federace. Americký týdeník varoval před nástupem nacionalismu a německý Die Welt poukazoval na absurdní charakter bezvýsledných jednání o státoprávním uspořádání federace.Vraťte se každý den na chvíli o 30 let zpět a podívejte se, jaké okamžiky přinesl rok 1991.
7. 11. 2021|Archiv ČT
Mnoho afghánských novinářů přišlo o práci. Někteří se živí manuálně, jiní vyučují islám
Téměř tři čtvrtiny médií v Afghánistánu přestaly po návratu Talibanu k moci fungovat. Většina novinářů tak přišla o práci. Řada z nich se profese vzdala z obav o bezpečnost, další utekli do zahraničí. Radikální hnutí tvrdí, že média mohou v činnosti pokračovat, musí se ale řídit právem šaría.
15. 10. 2021|
Naděje pro střední Evropu, komplikace pro Turów, hodnotí české volby zahraniční média
Hnutí ANO a premiér Andrej Babiš utrpěli nečekanou porážku a jejich šance, že budou sestavovat příští českou vládu, jsou mizivé, píší média ve Francii nebo v Belgii. Německá i některá britská média ovšem píší i o hrozícím politickém patu. Evropský tisk si také všímá konce sociální demokracie a komunistů v české Poslanecké sněmovně, v obou případech po desetiletích. V komentářích polských médií se objevují obavy, že výsledek voleb zkomplikuje řešení sporu ohledně Dolu Turów. Slovenský tisk považuje situaci v Česku za naději pro střední Evropu.
9. 10. 2021Aktualizováno10. 10. 2021, 09:48|
Hospoda byl takový dnešní internet, říká o žurnalistice 90. let novinář Spurný v podcastu Background ČT24
Místo internetu používal výstřižkovou službu, vstával ve čtyři ráno a do sedmi se učil psát na stroji, aby mohl v redakci pracovat na svých textech. Dnes přitom běžně kromě počítače a internetu používá i aplikace k šifrované komunikaci. Jaroslav Spurný je jedním z mála stále píšících českých novinářů, kteří své první články vydávali ještě v samizdatu. Své novinářské začátky, vznik novodobé české žurnalistiky i její vývoj v posledních třech dekádách reportér přibližuje v premiérovém díle podcastu Background ČT24 s podtitulem Generace.
22. 9. 2021|
Situace médií v EU se zhoršuje, řekla Jourová při příležitosti dne svobody tisku
V zemích Evropské unie se během posledních let zhoršuje situace médií kvůli ekonomickému tlaku i hrozbám pro bezpečnost novinářů. V pondělí to prohlásila místopředsedkyně Evropské komise Věra Jourová. Podle ní jsou takové hrozby viditelné prakticky ve všech unijních státech. Média jsou přitom zásadní pro fungování demokracie a EU má nástroje, kterými se může pokusit jejich situaci zlepšit, uvedla Jourová.
3. 5. 2021Aktualizováno3. 5. 2021, 22:18|
30 let zpět: Vycházejí dvoje Zemědělské noviny
K jednomu ze zvratů raných 90. let došlo v dubnu 1991, když na trhu vyšly hned dvoje Zemědělské noviny. Redaktoři tohoto deníku se osamostatnili a nově založili Česko-moravské zemědělské noviny. Tisk původní značky ministerstva zemědělství sice vycházel dál, přišel však o distribuci i čtenáře.Vraťte se každý den na chvíli o 30 let zpět a podívejte se, jaké okamžiky přinesl rok 1991.
17. 4. 2021|Archiv ČT
Soud by v kauze jízdenek pro dopravní podnik mohl připustit odposlechy, které dříve odmítl
K pražskému městskému soudu se vrátila část kauzy, která se týká zakázek pražského dopravního podniku. Mezi obžalovanými jsou bývalý ředitel podniku Martin Dvořák a také lobbista Ivo Rittig, oba trvají na své nevině, podle Rittiga jde o vyřizování účtů, ve kterém se „svezli“. Městský soud již dříve konstatoval, že skutky popisované obžalobou nejsou trestným činem, ale vrchní soud verdikt zrušil s tím, že má první instance doplnit dokazování. Soudce uznal, že by na rozdíl od prvního projednávání mohl připustit odposlechy.
11. 11. 2020|
Nečekaný verdikt i pochybnosti, píší slovenská média o rozhodnutí v případu Kuciakovy vraždy
Nečekaný verdikt, po kterém zůstává více pochybností, než by bylo zdrávo, komentoval slovenský tisk rozhodnutí soudu první instance v případu vraždy novináře Jána Kuciaka a jeho partnerky. Soud zprostil obžaloby dva ze tří zbylých stíhaných, po odvolání prokurátora se nejsledovanější soudní kauzou v novodobých dějinách země bude zabývat nejvyšší soud. Jeho rozhodnutí patrně nepadne dříve než za půl roku.
4. 9. 2020Aktualizováno4. 9. 2020, 12:02|
30 let zpět: Štěnice ve zdech
Kolik odposlouchávacích zařízení nainstalovala Státní bezpečnost do bytu šéfredaktora Lidových novin Jiřího Rumla?Vraťte se každý den na chvíli o 30 let zpět a podívejte se, jaké okamžiky přinesl rok 1990.
11. 5. 2020|
1945
Poslední lkaní propagandy: Vůdce padl
Ještě 20. dubna nacistický ministr propagandy Joseph Goebbels opěvoval Adolfa Hitlera coby nejstatečnější srdce Německa. O deset dní později spáchal vůdce třetí říše ve svém berlínském bunkru sebevraždu, zhrzený generalitou i vlastním národem. O posledních hodinách muže, který šest let týral Evropu, se ovšem veřejnost nedozvěděla víc, než že „hrdinně padl“. Poslední dubnový den od jeho smrti uplynulo třičtvrtě století. Připomínáme starší výroční text webu ČT24.
30. 4. 2020|
Prohra Fica i závazek pro Matoviče, píše slovenský tisk o volbách
Výsledky sobotních parlamentních voleb na Slovensku jsou prohrou expremiéra a předsedy nejsilnější vládní strany Smer-SD Roberta Fica, šéf vítězného hnutí Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti Igor Matovič se bude muset zhostit své nejzodpovědnější role v politice. Napsala to slovenská média v reakci na dílčí výsledky hlasování, podle kterých Smer-SD nevyhrál páté parlamentní volby v řadě.
1. 3. 2020Aktualizováno1. 3. 2020, 11:40|
Nikaragua se může stát první zemí, kde přestanou vycházet noviny. Režim zadržuje papír ve skladu
Autoritářský režim prezidenta Daniela Ortegy se snaží umlčet nikaragujská opoziční média, a tak už rok a půl zadržuje ve skladech celního úřadu desítky tun papíru a dalšího materiálu určeného dvěma velkým mediálním skupinám v zemi, informoval nejstarší deník této středoamerické země La Prensa. Podle listu hrozí, že se Nikaragua stane první zemí světa bez tištěných novin.
3. 2. 2020|
Historický omyl a iluze, která nahraje Putinovi. Evropské listy píší po rozvodu s Brity o nejistotě
Evropské deníky po brexitu varují, že Velkou Británii může potkat deziluze, protože citelné změny nastanou až po přechodném období ke konci roku. Nové uspořádání potřebuje také Evropa, píše rakouský Der Standard. Německý Die Welt varuje, že v Británii je „příliš mnoho shnilého“. Švýcarský Tages-Anzeiger zase konstatuje, že plná národní suverenita v dnešním světě není možná a brexit jen nahraje Kremlu. Titulní stránky britských sobotních deníků mezitím zaplnily radost, smutek, nejistota i očekávání.
1. 2. 2020|
Reportéři ČT
Recept, jak umlčet novináře: Orbánova vláda využívá inzerci, v Bulharsku sahají po násilí
Podle organizace Reportéři bez hranic, která každý rok sestavuje žebříček svobody tisku, se postkomunistické země v posledních letech propadají. Nejhorší je situace v Maďarsku a Bulharsku. Maďarský premiér Viktor Orbán dokázal kontrolu médií utužit tak, že jeho země skončila na 87. místě, například za Albánií a Mongolskem – a z Bulharska, které v žebříčku obsadilo 111. příčku, kritická žurnalistika prakticky vymizela. Pro pořad Reportéři ČT v Bulharsku natáčel Marek Wollner, v Maďarsku Tereza Engelová.
8. 1. 2020|
„Fantastické vítězství“ i „předvánoční noční můra“. Britský tisk komentuje výsledky voleb
Jako drtivé popisují britské listy vítězství Konzervativní strany premiéra Borise Johnsona ve čtvrtečních parlamentních volbách v Británii. Podle mnohých by to mohl být nejlepší výsledek konzervativců od voleb v roce 1987. Labouristé podle nich naopak utrpěli nejhorší porážku od roku 1935. Levicový bulvár Daily Mirror píše o „předvánoční noční můře“, podle pravicového bulvárního listu Daily Express je výsledek voleb vítězstvím „pro Borise… a pro brexit“.
13. 12. 2019Aktualizováno13. 12. 2019, 10:55|
Brexit
Odplata pro „trapný“ parlament, nebo zbytečnost? Britský tisk komentuje předčasné volby
Britští poslanci se po jistém váhání rozhodli pro rozpuštění parlamentu ve snaze prolomit patovou situaci kolem brexitu, volby 12. prosince ale budou nepředvídatelné a riskantní manévr se premiérovi Borisi Johnsonovi může vymstít. I tak komentují britské deníky úterní zlomové rozhodnutí Dolní sněmovny, které vydláždilo cestu k volbám v netradičním termínu v druhém prosincovém týdnu. Analytici opět připomínají scénář z roku 2017, kdy výsledek konzervativců výrazně zaostal za slibnými předvolebními průzkumy.
30. 10. 2019Aktualizováno30. 10. 2019, 12:37|