Někteří obchodníci omezují tisk reklamních letáků a nakladatelé snižují objemy vydávaných knih. Důvodem je nedostatek papíru a jeho rostoucí cena. Problém s papírem vyeskalovala ruská agrese na Ukrajině. Jeho cena je momentálně dvojnásobná oproti minulému roku. Zatímco velké obchodní řetězce mohou své reklamní letáky umístit na internet, pro nakladatele je drahý papír mnohem větším problémem.
Kvůli válce na Ukrajině výrazně zdražil papír. Dopad to má na letáky i knihy
Problémy momentálně řeší například papírna Balsac Pepermill, která vyrábí papír už asi sto let. „Dřevo zdražilo o sto procent během roku, tím pádem se zdražila celulóza, která se ze dřeva vyrábí. To má dopad i na sběrné papíry, což jsou naše základní suroviny. Zdražily také chemikálie, a to o třicet procent během roku,“ uvedl obchodní ředitel společnosti Jan Korčák.
Surovin je na trhu málo. Dříve se část dovážela z Ruska i Běloruska. Papírny tak aktuálně zákazníkům zvedly ceny, a ti zase začínají šetřit. „Dochází ke snížení počtu letáků, které se objevují v naší distribuční síti, a to zhruba mezi 10 až 25 procenty v porovnání s plánem,“ sdělil místopředseda představenstva PNS Ondřej Vahňa.
Obchodní řetězce si poradí, vydavatelé knih ale budou muset zřejmě zdražovat
Tištěné letáky si nadále objednávají především obchody s potravinami. Jiné společnosti ale tisk výrazně omezují, nebo dokonce úplně ruší. „Omezujeme množství vydávaných akčních letáků, a to z toho důvodu, že se zvýšily náklady na tisk, také se snažíme chovat ekologicky,“ uvedla mluvčí společnosti Datart Olga Dolínková.
Výrazně začal na letácích šetřit i obchodník s nábytkem Asko. „Před třemi lety naše společnost vydávala leták dvakrát do měsíce. V loňském roce jsme tiskli pouze jedenkrát za měsíc,“ sdělila marketingová ředitelka Andrea Štěpánová. Příští měsíc dokonce společnost vydá poslední papírový leták, poté kompletně přejde na internet.
Mnohem větší problém ale momentálně zažívají vydavatelé knih. Velká spousta čtenářů totiž stále dává přednost papírové knize před elektronickou, případně audioknihou. „Například titul Energie jsme vydali v únoru, vytiskli jsme jeden kus za 48 korun, nyní jsme chtěli dělat dotisk a cena už je 103 korun,“ popsal jednatel nakladatelství Kazda Václav Kazda.
Právě toto nakladatelství kvůli vyšším cenám papíru aktuálně vydává jenom polovinu z obvyklého množství titulů. Zaznamenává ale i pokles prodejů. Jednatel nakladatelství tvrdí, že zákazníci nyní objednávají o sedmdesát procent méně knih než před válkou.