Suezský průplav je volný. Obří loď se podařilo vyprostit

Správa Suezského průplavu oznámila, že provoz v kanálu se obnovil v obou směrech. Obří kontejnerová loď Ever Given, která ho blokovala od minulého úterý, již odplula z místa, kde uvízla. Uvolněnou loď prohlédnou v širší jezerní části průplavu, zda nepotřebuje opravy.

Obří kontejnerová loď se po osvobození vydala na další cestu
Zdroj: Reuters Autor: Suez Canal Authority

Plavidlo o velikosti mnohaposchoďového domu před téměř týdnem tuto trasu zablokovalo napříč, čímž zatarasilo cestu mnoha dalším lodím. Každý den prodlevy znamenal ve světovém obchodě ztrátu přes devět miliard dolarů (asi 200 miliard korun).

Několika remorkérům se v pondělí podařilo za pomoci vrcholícího přílivu dostat 220 tisíc tun vážící kolos z písčitého břehu průplavu. Poté loď podle záběrů místní televize za doprovodu remorkérů pomalu zamířila ke středu kanálu.

Prezident Sísí: Krize je u konce

Egyptský prezident Abdal Fattáh Sísí prohlásil, že Egyptu se podařilo ukončit krizi, kterou nehoda 400 metrů dlouhé lodi vyvolala. Suezský průplav je pro Egypt důležitým zdrojem devizových příjmů.

Šéf správy průplavu Usáma Rabía uvedl, že kanál je po uvolnění lodi splavný.

Desítky plavidel ale už předtím zvolily alternativní cestu kolem mysu Dobré naděje na jižním cípu Afriky, což jejich cestu prodlouží zhruba o dva týdny a také notně prodraží, nemluvě o zpoždění dodávek.

Na proplutí kanálem čeká nejméně 369 lodí, uvedl šéf správy průplavu Usáma Rabía. Dodal, že proplutí těchto lodí by mohlo trvat dva a půl až tři dny. Podle společnosti Maersk by se však námořní doprava mohla s negativním důsledky nehody potýkat ještě týdny či měsíce.

Vyproštění lodi Ever Given
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Uncredited
Rabía také řekl, že přepravcům zasaženým incidentem by mohly být nabídnuty slevy.

Věří však, že vyšetřování ukáže, že za zablokování cesty jednou z největších kontejnerových lodí na světě není zodpovědný provozovatel kanálu.

Modely

Kromě viditelných aktivit bagrů a tažných člunů se mnoho dělo v pozadí. Odborníci sledovali stabilitu lodě a vytvářeli počítačové modely, aby se zabránilo poškození obřího plavidla. Byl mezi nimi Nick Sloane z Jihoafrické republiky, který vedl záchranné operace parníku Costa Concordia, který v roce 2012 uvázl na italském pobřeží.

Zkoumá se také stav dna průplavu, který zřejmě Ever Given poškodila, takže to může ztížit podmínky plavby dalším lodím.