Egypťané objevili trosky zříceného airbusu. Hledají černou skříňku

Egyptská armáda nalezla první trosky z pohřešovaného letu MS804. Co způsobilo pád stroje, se zatím neví. Spekuluje se o technické závadě nebo teroristickém útoku – k této verzi se přiklání řada expertů i ruská tajná služba. Americké ministerstvo obrany ale zatím nemá žádné informace, které by poukazovaly na výbuch na palubě egyptského letadla. Letové údaje podle televize CNN ukazují, že na palubě letadla byl krátce před zřícením detekován kouř.

Egyptská státní televize oznámila, že armáda našla úlomky letadla ve Středomoří, zhruba 290 kilometrů severně od Alexandrie. Podle egyptského ministra obrany Panose Kammenose Egypťané objevili část lidského těla a sedadla a zavazadla. Egyptský ministr pro civilní letectví pozůstalým oznámil, že neštěstí nikdo nepřežil.

Pátrací týmy nyní oblast pročesají, aby nalezly také důležité černé skříňky. Francie k jejich hledání vyslala do oblasti z přístavu Toulon loď s radarovým sonarem. Na místo dorazí nejdříve za dva až tři dny. Egypt a Řecko využily k pátrání po airbusu s 66 lidmi na palubě i své válečné lodě. 

„Hledání dalších zbytků letadla a těl bude velmi obtížné, protože v této oblasti se mořské dno pohybuje v opravdu velkých hloubkách. Bude třeba nasadit specializované týmy,“ konstatoval zpravodaj ČT Jakub Szántó.

Na hladině se udrží jen útržky, ze kterých toho vyšetřovatelé moc nezjistí. Mohou to být lidská těla, záchranné vesty a nějaké lehké věci. Významné části, jako motory, části trupu jsou na dně.
Josef Bejdák
odborník na letecké nehody

Podle společnosti EgyptAir letoun vyslal nouzový signál, který zachytila egyptská armáda zhruba dvě hodiny poté, co se stroj ztratil, Káhira to ale popírá. Stroj se při strmém pádu ostře stáčel do vývrtky, jak zaznamenaly satelity, což podle řady leteckých odborníků ukazuje na výbuch na palubě.

Egyptský ministr pro civilní letectví Šaríf Fathí už připustil, že existuje větší pravděpodobnost, že za tragédií stojí teroristický útok než technická závada. Zdůraznil však, že by nikdo neměl dělat ukvapené závěry. O možném teroristickém útoku hovořil i šéf ruské tajné služby FSB Alexandr Bortnikov.

Pentagon naopak zdůraznil, že zatím nejsou důkazy o tom, že by na palubě stroje došlo k explozi. Nejmenovaný představitel úřadu uvedl, že citlivý systém satelitů snímajících infračervené spektrum žádný výbuch v místě letu stroje nezaznamenal.

Hlídky na egyptských hranicích
Zdroj: Reuters/Ibraheem Abu Mustafa

Pouhých sedm měsíců uplynulo od chvíle, kdy radikální Islámský stát způsobil tragédii ruského airbusu, což uštědřilo ránu egyptskému cestovnímu ruchu. Egypt poté zvýšil bezpečnost na letištích. 

„Opatření na letištích (v Egyptě) jsou velmi dobrá, dokonce bych řekla dvojnásobná oproti tomu, co známe z Evropy,“ tvrdí publicistka Anna Janků. 

Už ve čtvrtek v Egyptě zasedla Národní bezpečnostní rada. Z jejího jednání vyplynulo nařízení na zvýšení bezpečnostních opatření na egyptských hranicích a vznik komise, která se bude starat o příbuzné pasažérů. Ti si po pádu letadla stěžovali na nedostatek informací.

Vyšetřování nehody egyptského letounu může podle technika letadel Martina Krupičky trvat ještě minimálně půl roku. Klíčové bude najít černé skříňky. „Je divné, že let skončil náhle. Obyčejně když se stane závada, i když vážná, tak má nějaký časový průběh,“ poznamenal technik.

Počasí bylo dobré, pilot zkušený

Pilot měl nalétáno přes šest tisíc hodin, z toho třetinu v Airbusu A320. Letadlo bylo vyrobeno v roce 2003. „Zástupci egyptských aerolinií se nechali slyšet, že letové podmínky byly v podstatě skvělé, že letadlo neletělo nad žádnou konfliktní oblastí. Oba piloti byli v zásadě zkušení,“ informoval zpravodaj ČT Petr Zavadil.

Do Káhiry v noci přiletělo několik francouzských profesionálních vyšetřovatelů. Francouzská média si kladou otázku, zda v případě teroristického útoku neselhala Francie ve svých bezpečnostních opatřeních, protože letoun na lince do Káhiry startoval z pařížského mezinárodního letiště.

Francouzské policie
Zdroj: ČTK/AP/Christophe Ena

„Bezpečnostní opatření, zejména na francouzských letištích, byla a jsou stále zpřísňována. Nečekali jsme na žádný další případ, abychom zavedli důkladnější kontroly,“ podotkl francouzský ministr zahraničí Jean-Marc Ayrault. Katastrofa tak pravděpodobně přinese další zpřísnění kontrol na letištích.

Francouzi to chtějí zejména v souvislosti s červnovým Eurem 2016. V zemi platí od listopadových atentátů výjimečný stav.

  • Let MS804 společnosti EgyptAir se ztratil z dohledu radarů 19. května kolem půl třetí v noci SELČ na trase z Paříže do Káhiry. Úřady posléze potvrdily, že došlo ke zřícení.
  • Na palubě bylo 56 cestujících různých národností a deset členů posádky. Většinu tvořili Egypťané a Francouzi. Čeští občané se v letadle nevyskytovali.
  • Kontakt s letounem typu Airbus A320 se přerušil nad Středozemním mořem krátce po opuštění řeckého vzdušného prostoru.
  • Přesná příčina neštěstí zatím není známá. Francouzské a egyptské úřady zahájily vyšetřování. První trosky se našly den po neštěstí zhruba 290 kilometrů severně od Alexandrie. Nalezeny byly už i obě černé skříňky.
  • Egyptské úřady a ruská tajná služba považují za pravděpodobný teroristický útok spíš než technickou závadu. Letečtí odborníci mluví o výbuchu na palubě, podle Pentagonu o tom ale nejsou důkazy.