Recenze: Slovenská mafie není přes čáru

Chci spojovat artovost s žánrovostí, říká slovenský režisér Peter Bebjak o svých filmech. Jeho novinka Čára byla vybrána do hlavní soutěže na festivalu v Karlových Varech. V příběhu o kriminální skupině na slovensko-ukrajinské hranici se objeví Emília Vášáryová nebo Tomáš Mašatalír. Do českých kin film vstoupí 3. srpna, na festivalu už za sebou projekci má. Má šanci uspět? Přečtěte si recenzi.

Slovensko-ukrajinský film Čára je ambiciozní a své ambice naplňuje. Příběh se odehrává na slovensko-ukrajinském pomezí těsně před rokem 2007, kdy se Slovensko chystalo na vstup do Schengenu. Tato událost ovlivní budoucnost všech lidí na obou stranách hranice, protože se z běžné hranice stane unijní, a tím pádem ostřeji sledovaná. Nová situace ohrozí život všech místních obyvatel, kteří přežívají díky pašování cigaret a lidí.

Čára přesahuje běžnou domácí produkci tím, že využívá dokonale krásu i zrádnost tamní přírody, hory, jezera a lesy snímané ve velkých celcích. Což v současném filmu nejsou úplně samozřejmé záběry. Prostor je zaplněn mnoha postavami, které zvládají své role, jako mafiánská matka v podání Emílie Vášáryové nebo její syn, otec a hlavní postava příběhu Adam Krajňák v podání Tomáše Maštalíře, či šéf zkorumpované policie Andrej Hryc.

Peter Bebjak o filmu Čára (zdroj: ČT24)

Prostředí je drsné a drsné jsou i mnohé momenty tohoto krutého dramatu, kde nefalešně fungují vášeň, láska a zrada. Správný mix toho všeho z Čáry dělá film, který může zaujmout jak festivaly, tak běžného diváka.