Recenze: Měsíc Jupitera levituje nad tématem uprchlictví

Syrský uprchlík je při pokusu o přechod maďarských hranic postřelen. Následky zranění jsou ale nečekané – získává schopnost levitovat. Maďarský snímek Měsíc Jupitera míchá fantaskní téma s tématem, které je v současnosti pro Evropu zásadní. Je možné je vůbec propojit? Přečtěte si recenzi. Měsíc Jupitera, který karlovarský festival uvádí v sekci Horizonty, je už od 8. června k vidění také v tuzemských kinech.

Tak jako může být na Evropě život, může Evropa život lákat. Zatímco v prvním případě jde o měsíc Jupitera, to druhé je zemský kontinent, na němž poslední roky dominuje téma migrace. Námětem se stalo i pro film maďarského režiséra Kornéla Mundruczóa, jehož domovina se k uprchlíkům staví odmítavě a kvůli balkánské migrační trase postavila plot na hranici se Srbskem a Chorvatskem.

Jeho Měsíc Jupitera není černobílý film. Sleduje sice putování syrského uprchlíka Aryana, čímž ho ukazuje jako člověka, zároveň ale zahrnuje i hrozbu – jeden z příchozích uprchlíků totiž způsobí teroristický útok. Už jen kvůli tomuto by film mohl znamenat třaskavý příspěvek do diskuse.

Jeho záměr je ale ještě vyšší:  Aryan po postřelení získává schopnost levitace, takže dílo začne klást nevyřčené otázky o zázraku a jeho prodejnosti, víře člověka i smyslu lidstva. Fantaskní prvek tak ozvláštňuje celé vyprávění s honem na potenciálního teroristu v Budapešti, navrch tvůrčímu týmu umožňuje působivě pracovat s vizuální stránkou, která zázrak levitace podává s plnou silou.

Avšak neoslabují témata spojená se zázrakem téma uprchlictví? Vzájemná kauzalita je totiž mnohem slabší než třeba ve filmu Potomci lidí (2006, režie: Alfonso Cuarón), kde ve světě, v němž se přestaly rodit děti a který upadl do chaosu s čestnou výjimkou izolované Velké Británie, otěhotní běženkyně. Měsíc Jupitera jako by výběrem témat spojoval dva filmy, což ale automaticky neznamená dvojnásobnou kvalitu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Recenze na festivalové filmy

Recenze: Menaše je proti pravidlům

Izraelský tvůrce Joshua Z Weinstein si pro svůj hraný debut vybral nelehký úkol - proniknout do komunity ultraortodoxních židů. Do jemného a hluboce lidského dramatu o otci, který navzdory pravidlům chce sám vychovávat syna, obsadil převážně chasidské neherce. Film Menaše patřil k hitům letošního festivalu Sundance. Vary snímek uvedly v sekci Jiný pohled. Jaký zanechal dojem tam, prozradí stručná recenze.
8. 7. 2017

Recenze: Estonský Listopad přináší zimu se závějemi podivností

Filmový festival se vedle snímků se závažnými tématy neobjede bez vytříbeného mainstreamu, při němž si diváci zmožení analýzou společenských errorů odpočinou a který letos například zastupuje akční muzikál Baby Driver. Také se ale vyskytne ryzí obskurnost. Těm letošním kraluje Listopad, uváděný v Karlových Varech v hlavním programu mimo soutěž.
8. 7. 2017

Recenze: Drobný příběh (ne)tradiční lásky

Americká režisérka Rachel Israelová natočila jako svůj debut autistickou romanci. Snímek Drobné si nechte vybral karlovarský festival do hlavní soutěže. Je drobným příběhem, o němž si můžete přečíst opravdu drobnou recenzi.
7. 7. 2017

Recenze: Cukrář pracuje s křehkým těstem

Vedle festivalových porot rozhodují o vítězném filmu ve Varech také diváci. Na rozdíl od porotců nejsou omezeni ničím - hlasovat mohou napříč kategoriemi. Žebříček den před koncem festivalu vede izraelský Cukrář z hlavní soutěže. Čím si tak diváky získal? Napoví recenze. Jestli si získá i porotce, se uvidí už v sobotu.
7. 7. 2017

Recenze: Breaking News si neosobní svět médií berou osobně

Rumunský film si v posledních letech vysloužil festivalovou slávu. Mezi hity z východoevropské země by mohl zamířit i snímek Breaking News, který usiluje v hlavní soutěži karlovarského festivalu o Křišťálový glóbus. Propojuje osobní příběh s neosobním světem médií.
7. 7. 2017

Recenze: Měsíc Jupitera levituje nad tématem uprchlictví

Syrský uprchlík je při pokusu o přechod maďarských hranic postřelen. Následky zranění jsou ale nečekané – získává schopnost levitovat. Maďarský snímek Měsíc Jupitera míchá fantaskní téma s tématem, které je v současnosti pro Evropu zásadní. Je možné je vůbec propojit? Přečtěte si recenzi. Měsíc Jupitera, který karlovarský festival uvádí v sekci Horizonty, je už od 8. června k vidění také v tuzemských kinech.
7. 7. 2017

Recenze: Film Kámen je jako z kamene

Údajný návrat ztraceného syna a kolektivní mýty. Turecký film Kámen soutěží v sekci Na východ od Západu. A kámen taky připomíná, tvrdí následující recenze.
6. 7. 2017

Recenze: Křižáček je odvážný

Na filmové poetické pouti Křižáček pracoval Václav Kadrnka několik let. Ve středu obrazový snímek ze středověku poprvé představil světu na festivalu v Karlových Varech, který film jako jediného českého zástupce vybral do hlavní soutěže. Do tuzemských kin vstoupí 3. srpna. Najde Křižáček nejen cestu k otci, ale i k divákovi? Přečtěte si recenzi.
6. 7. 2017
Načítání...