Recenze: Estonský Listopad přináší zimu se závějemi podivností

Filmový festival se vedle snímků se závažnými tématy neobjede bez vytříbeného mainstreamu, při němž si diváci zmožení analýzou společenských errorů odpočinou a který letos například zastupuje akční muzikál Baby Driver. Také se ale vyskytne ryzí obskurnost. Těm letošním kraluje Listopad, uváděný v Karlových Varech v hlavním programu mimo soutěž.

Estonský režisér Rainer Sarnet zde předkládá filmovou adaptaci bestselleru, který údajně v jeho domovské zemi zná asi každý. Byť se v jádru jedná o milostný příběh z dávných dob, v němž dívka touží po chlapci, který má ale oči pro jinou, pod nánosem mytologických bizarností je zápletka téměř přehlédnutelná, což není nikdy dobře, protože to značí vítězství formy nad obsahem. V případě Listopadu je to tak mohutná převaha, až znamená pro film prohru.

Tvůrci totiž nápady nešetří a jdou do všemožných extrémů. Několik prvních ještě okouzlí svou originalitou i manuálním zpracováním, které má blízko k švankmajerovské poetice. Týká se to tvorů kratti, které člověk ovládne, když upíše ďáblu duši, a které vypadají jak oživlé směsky nářadí a starého harampádí. Pak se začnou nabalovat další a další věci včetně duchů nebo vlčího člověka.

Problém nastává s tím, že režisér vyprávění pojímá hrozně škrobeně, snad aby navodil dojem starých časů. Herci deklamují, ale neprožívají, což v černobílém formátu vyznívá ještě křečovitěji, byť samotná hra s barvou a světlem je v černé a bílé nádherná. Zkrátka našňořená podivnost, která se hýbe jen klopotně a míří k pádu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Filmový festival v Karlových Varech

I obchodníci mají na festivalu ve Varech svoje ceny. Třeba o 239 korun předražený nákup

O víkendu skončil v Karlových Varech 52. ročník filmového festivalu. Organizátoři si pochvalují návštěvnost, diváci promítané snímky. Od koho ale chvála slyšet není, je Česká obchodní inspekce. Třetina z kontrolovaných obchodníků během festivalu své zákazníky šidila.
11. 7. 2017

Šary Vary: Festival končí, ozvěny začínají

Festival ve Varech končí, ozvěny začínají. Výběr festivalových snímků se opět objeví i na programu některých pražských a brněnských kin. Přehlídka Šary Vary do nich dovezla na třicítku snímků. Některé z nich se později dostanou i do běžné tuzemské kinodistribuce.
9. 7. 2017

Glosa: Cukrář proti Křižáčkovi. O diváky se hraje na širokém hřišti

Z nefavorita vítězem – dá se říct o Křižáčkovi českého režiséra Václava Kadrnky, který z festivalu v Karlových Varech odjíždí s Křišťálovým glóbem za nejlepší film. Letošní výběr v hlavní soutěži je dokonale ukázkovým příkladem široké mezery mezi festivalovými snímky.
9. 7. 2017

Ohlédnutí za festivalem: Který film byl nejfilmovější a která hvězda nejhvězdnější

Dvanáct a půl hodiny se radila porota, než vybrala oceněné snímky. Mezi nimi i ten nejlepší – meditativního Křižáčka Václava Kadrnky. Rozhodla podle filmových publicistů porota „správně“? Který film byl „nejfilmovější“ a která hvězda „nejhvězdnější“ – a proč byl velký zájem o Jeana-Paula Belmonda, který na festivalu osobně vůbec nebyl? To vše v ohlédnutí za 52. ročníkem. Akreditovalo se na něj téměř 13,5 tisíc diváků, což je rekordní počet, a prodalo se bezmála 140 tisíc vstupenek.
9. 7. 2017

Křižáček dobyl Karlovy Vary. Český film zvítězil po 15 letech

Po patnáci letech vyhrál hlavní soutěž filmového festivalu ve Varech domácí snímek. Křišťálový glóbus 52. ročníku za nejlepší film si odnáší Křižáček. Meditativní drama o otcovství je inspirováno neznámou básní Jaroslava Vrchlického. Do hlavní role obsadil režisér a spoluscenárista Václav Kadrnka Karla Rodena. „Jsem rád, že náš film vytváří emoce,“ přijal ocenění filmař.
8. 7. 2017Aktualizováno8. 7. 2017

První ceny z Varů: za debuty o válce, rodině a lásce

Křišťálové glóby v hlavních kategoriích zůstávají ještě ve vitrínách, své ceny ale už udělily nestatutární poroty. Ve všech případech ocenily hrané debuty. Slavnostní ceremoniál s vyhlašováním a předáváním všech ocenění odvysílá ČT1 dnes ve 20:00. Od 21:05 se pak mohou diváci na ČT24 ohlédnout za letošním ročníkem.
8. 7. 2017

Recenze: Menaše je proti pravidlům

Izraelský tvůrce Joshua Z Weinstein si pro svůj hraný debut vybral nelehký úkol - proniknout do komunity ultraortodoxních židů. Do jemného a hluboce lidského dramatu o otci, který navzdory pravidlům chce sám vychovávat syna, obsadil převážně chasidské neherce. Film Menaše patřil k hitům letošního festivalu Sundance. Vary snímek uvedly v sekci Jiný pohled. Jaký zanechal dojem tam, prozradí stručná recenze.
8. 7. 2017

Promítači sotva stačí

Více práce než loni mají letos na karlovarském festivalu promítači. Kvůli velkému diváckému zájmu přibylo projekcí - ale příliš nepřibylo promítačů. Sehnat jich dostatek začíná být rok od roku těžší.
8. 7. 2017
Načítání...