Glosa: Cukrář proti Křižáčkovi. O diváky se hraje na širokém hřišti

Z nefavorita vítězem – dá se říct o Křižáčkovi českého režiséra Václava Kadrnky, který z festivalu v Karlových Varech odjíždí s Křišťálovým glóbem za nejlepší film. Letošní výběr v hlavní soutěži je dokonale ukázkovým příkladem široké mezery mezi festivalovými snímky.

Karlovarský festival dává pochopitelně větší prostor domácí kinematografii než jiné velké mezinárodní festivaly. Středověké putování, natočené podle námětu málo známé básně z 19. století od Jaroslava Vrchlického, je vysoce umělecký film, který osloví jen poučené publikum, naladěné na stejnou vlnovou délku.

Ocenění od mezinárodní poroty vyslalo snímek na oběžnou dráhu festivalů. To je pro Křižáčka velmi dobrý festivalový start. Druhým testem pro film ale bude také vstup do české distribuce začátkem srpna.

2 minuty
Trailer: Křižáček
Zdroj: ČT24

Cukrářovo dilema

Oproti Křižáčkovi stojí na druhém pólu letošní miláček publika, izraelsko-německý film Cukrář (The Cakemaker, režie Ofir Raul Graizer). V divácké anketě se bodově ocitl na stejné první příčce jako vítězný americký nesoutěžní Wind River (režie Taylor Sheridan), od hlavní poroty ale vyšel naprázdno.

Cukrář je typický film pro tradiční karlovarské festivalové publikum – to má rádo příběhy většinou mladých lidí, kteří řeší svá více či méně závažná dilemata. Zde je v centru dění mladý homosexuální Němec, který se vydá do Jeruzaléma zjistit, co stojí za smrtí jeho přítele.
Oproti Křižáčkovi to není vysoce artistní filmové umění se specifickou kamerou a dialogy, ale dobře filmově zvládnutý festivalový divácký titul. Na existenci mají právo oba druhy snímků.

Ostatní karlovarské soutěžní snímky jako by kopaly právě na hřišti vymezeném Křižáčkem a Cukrářem.

Minulost o přítomnosti

Obecně filmy reagovaly na současný svět, a i když se jejich tvůrci vraceli do minulosti, přesahy k tématům dnešních dní jsou patrné. Někteří hráči se představují spíš jako filmy pro náročnějšího diváka, jiní jsou k divákovi vstřícnější, ale ze svých filmových kvalit neslevují.

K těm prvním patří například polský Ptáci zpívají v Kigali (Ptaki śpiewają w Kigali, režie Joanna Kos-Krauze a Krzysztof Krauze), vracející se ke genocidě ve Rwandě. Příběh o rwandské azylantce, která se v Polsku v 90. letech snaží obnovit svůj život, evidentně naráží na aktuální téma uprchlíků v Evropě, potažmo v rezervované východní Evropě. Režisérka film dokončila po smrti svého manžela, s nímž tvořila výrazný umělecký tandem.

Podobně závažná témata s odkazem k dnešku tlumočí i koprodukční film Bosny a Hercegoviny, Slovinska, Chorvatska a Německa, debut Chlapi nepláčou (Muškarci ne plaču, režie Alen Drljević) o mužích, které dohání jejich minulost z války a rozpadu Jugoslávie.

Jdi za svým srdcem

Na druhé straně ve stejném soutěžním poli jsou i divácky vstřícnější filmy, z nichž diváci i porota vyzdvihli například slovensko-ukrajinský film Čára (Čiara, režie Peter Bebjak) nebo americký debut Drobné si nechte (Keep the Change, režie Rachel Israel). Čára je řemeslně velmi dobře zvládnutý film, který věrohodně podává obraz „na konci světa“, na slovensko-ukrajinských hranicích. Ukazuje, že místo rozděluje nová, ještě přísnější unijní hranice, ale sjednocuje ho svět mafiánů a korupčníků.

Drobné si nechte zavádí diváky mezi svět autistů a jejich práva na lásku a plnohodnotný život. A podobně jako v Cukráři i tady se řeší hlavní otázka, jak překonat určité bariéry – náboženské, společenské, psychologické či jiné, aby člověk vyslyšel hlas svého srdce. Takovým hrdinům karlovarské publikum fandí. I když je tolerantní a na festivalu je schopno vyprodat i nejbláznivější experiment. Ale s diváckou vstřícností se nemůže experimentovat příliš často.

Drobné si nechte (2017, režie: Rachel Israelová)
Zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

I na velkých festivalech v některých letech zvítězily vysoce umělecké filmy, divácky ne tolik přitažlivé, jako například turecký Med v Berlíně nebo thajský Strýček Búnmí v Cannes. Zpět na začátek k novému vítězi karlovarského festivalu: teď bude zajímavé, zda a jak člověk s režijním umem a zkušeností jako Václav Kadrnka natočí film spíš o nás než o sobě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Filmový festival v Karlových Varech

I obchodníci mají na festivalu ve Varech svoje ceny. Třeba o 239 korun předražený nákup

O víkendu skončil v Karlových Varech 52. ročník filmového festivalu. Organizátoři si pochvalují návštěvnost, diváci promítané snímky. Od koho ale chvála slyšet není, je Česká obchodní inspekce. Třetina z kontrolovaných obchodníků během festivalu své zákazníky šidila.
11. 7. 2017

Šary Vary: Festival končí, ozvěny začínají

Festival ve Varech končí, ozvěny začínají. Výběr festivalových snímků se opět objeví i na programu některých pražských a brněnských kin. Přehlídka Šary Vary do nich dovezla na třicítku snímků. Některé z nich se později dostanou i do běžné tuzemské kinodistribuce.
9. 7. 2017

Glosa: Cukrář proti Křižáčkovi. O diváky se hraje na širokém hřišti

Z nefavorita vítězem – dá se říct o Křižáčkovi českého režiséra Václava Kadrnky, který z festivalu v Karlových Varech odjíždí s Křišťálovým glóbem za nejlepší film. Letošní výběr v hlavní soutěži je dokonale ukázkovým příkladem široké mezery mezi festivalovými snímky.
9. 7. 2017

Ohlédnutí za festivalem: Který film byl nejfilmovější a která hvězda nejhvězdnější

Dvanáct a půl hodiny se radila porota, než vybrala oceněné snímky. Mezi nimi i ten nejlepší – meditativního Křižáčka Václava Kadrnky. Rozhodla podle filmových publicistů porota „správně“? Který film byl „nejfilmovější“ a která hvězda „nejhvězdnější“ – a proč byl velký zájem o Jeana-Paula Belmonda, který na festivalu osobně vůbec nebyl? To vše v ohlédnutí za 52. ročníkem. Akreditovalo se na něj téměř 13,5 tisíc diváků, což je rekordní počet, a prodalo se bezmála 140 tisíc vstupenek.
9. 7. 2017

Křižáček dobyl Karlovy Vary. Český film zvítězil po 15 letech

Po patnáci letech vyhrál hlavní soutěž filmového festivalu ve Varech domácí snímek. Křišťálový glóbus 52. ročníku za nejlepší film si odnáší Křižáček. Meditativní drama o otcovství je inspirováno neznámou básní Jaroslava Vrchlického. Do hlavní role obsadil režisér a spoluscenárista Václav Kadrnka Karla Rodena. „Jsem rád, že náš film vytváří emoce,“ přijal ocenění filmař.
8. 7. 2017Aktualizováno8. 7. 2017

První ceny z Varů: za debuty o válce, rodině a lásce

Křišťálové glóby v hlavních kategoriích zůstávají ještě ve vitrínách, své ceny ale už udělily nestatutární poroty. Ve všech případech ocenily hrané debuty. Slavnostní ceremoniál s vyhlašováním a předáváním všech ocenění odvysílá ČT1 dnes ve 20:00. Od 21:05 se pak mohou diváci na ČT24 ohlédnout za letošním ročníkem.
8. 7. 2017

Recenze: Menaše je proti pravidlům

Izraelský tvůrce Joshua Z Weinstein si pro svůj hraný debut vybral nelehký úkol - proniknout do komunity ultraortodoxních židů. Do jemného a hluboce lidského dramatu o otci, který navzdory pravidlům chce sám vychovávat syna, obsadil převážně chasidské neherce. Film Menaše patřil k hitům letošního festivalu Sundance. Vary snímek uvedly v sekci Jiný pohled. Jaký zanechal dojem tam, prozradí stručná recenze.
8. 7. 2017

Promítači sotva stačí

Více práce než loni mají letos na karlovarském festivalu promítači. Kvůli velkému diváckému zájmu přibylo projekcí - ale příliš nepřibylo promítačů. Sehnat jich dostatek začíná být rok od roku těžší.
8. 7. 2017
Načítání...