Opravy mostů komplikují dopravu na jižní Moravě. Správa a údržba silnic jich letos v kraji plánuje opravit 66. V některých místech práce skončí už letos, nový most v Černé Hoře bude stát na konci roku. Jinde se naopak omezení protáhnou. Dopravu na mostu přes novomlýnské nádrže bude semafor řídit možná i dva roky.
Cesta k moři se protáhne. Semafor na novomlýnských nádržích bude omezovat dopravu nejméně rok, možná i dva
Řidiči na cestě z Brna do Vídně využívají už čtyřicet let most, který odděluje Mušovskou a Věstonickou nádrž v rámci vodního díla Nové Mlýny. Most je ale v havarijním stavu – do konstrukce zatéká, statika je narušená a po posledním zátěžovém testu jej technici přeřadili do šesté kategorie na sedmistupňové škále, tedy do druhé nejhorší.
Most na silnici I/52 u Pasohlávek je proto nutné opravit. Kyvadlově se po něm začalo jezdit první květnový týden, semafory zde ale budou dopravu řídit nejméně rok. „V tuto chvíli se zabýváme harmonogramem, který by měl stanovit, jestli tam dopravní omezení bude jen v sezoně 2019, nebo i 2020,“ prohlásil ředitel závodu ŘSD Brno David Fiala.
V současné době se pracuje na projektové dokumentaci k opravě mostu, hotová by měla být na podzim. Už dnes je ale jasné, že opravy budou velmi složité. Práce budou probíhat ve vodě na pontonech, stavba by přitom měla být celou dobu průjezdná. Právě spojení těchto faktorů stavbu protáhne do řádu let.
Nepříjemná zpráva je to kromě místních také pro řidiče, kteří míří na dovolenou k moři ve směru do Rakouska, Slovinska a Chorvatska. Už před začátkem prázdnin je trasa vytíženější než obvykle a tvoří se na ní kolony.
Objížďka přes Znojmo nebo Břeclav
Pokud se tak cestující chtějí vyhnout zdržení, mohou most objet přes Znojmo nebo Břeclav. Přes tato města původně mohla vést objízdná trasa, nakonec ale stavaři most neuzavřeli úplně, zavedli pouze kyvadlovou dopravu. Zástupci obou jihomoravských měst se proti objížďkám vedoucích po jejich území ohradili.
„Myšlenka, že sem pustíme další kamiony na dobu neurčitou, je nepřijatelná,“ řekl v dubnu starosta Břeclavi Pavel Dominik (Pro Region). „Znojmo není schopno pojmout další stovky nebo tisíce aut natož kamionů,“ prohlásila mluvčí Znojma Zuzana Pastrňáková. Přes novomlýnskou nádrž denně před omezením projelo 12 tisíc aut, z toho 3 tisíce kamionů.
Po novém mostu v Černé Hoře projedou první auta už na konci roku
Na mostu se pracuje také v Černé Hoře na Blanensku. Kvůli havarijnímu stavu byl uzavřený od loňského června. Letos v dubnu ho dělníci během tří týdnů zbořili a na jeho místě budují most nový. První auta by po něm měla projet na konci roku.
Přes menší problémy zde stavba postupuje podle plánů. V minulých dvou týdnech, kdy Českem procházely bouře, řešili i dělníci na stavbě černohorského mostu průtrže mračen. „Přišly dost závažné deště. Most je přes rokli, napršelo tolik vody, že se řeka zvedla asi o pět metrů, celou spodní stavbu nám to zatopilo,“ uvedl vedoucí střediska Firesta-Fišer Ivo Habarta.
Déšť zalil pracoviště vodou, kterou museli dělníci složitě vysoušet. Podle vedení stavby i brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic se termín dokončení mostu přes zdržení posouvat nebude. Na konci roku by se tak mohlo ulevit centru městysu, přes který vede objížďka. Kromě osobních aut a kamionů zde totiž komplikuje dopravu i odvoz suti ze staveniště.