Na trať v Opavské ulici v Ostravě se vrátí tramvaje. Budou mít nižší hlučnost a vyšší životnost

Více než 1,6 kilometru dlouhý úsek tramvajové trati v Opavské ulici v Ostravě-Porubě má za sebou modernizaci za 236 milionů korun. Z klasického kolejového roštu se trať změnila na systém pevné jízdní dráhy, jízda tak bude tišší a s menšími vibracemi. Kvůli přestavbě tam měly tramvaje celé prázdniny výluku, po upravené trati začnou do Poruby znovu jezdit ve čtvrtek.

Provoz na trati začne o půlnoci. „Je jasné, že dokončovací práce budou ještě probíhat i během provozu, ale už nebudou bránit tramvajové dopravě, aby mohla jezdit podle standardních jízdních řádů,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys. Dokončovací práce zahrnují také úpravu tří zastávek, které dostanou mobiliář v současném městském standardu.

Přestavba se týkala úseku Opavské ulice mezi křižovatkami s ulicemi 17. listopadu a Martinovskou. Jde o nejdelší takto zmodernizovaný úsek ve městě. Z 85 procent stavbu zaplatí dotace. Omezení silniční dopravy tam potrvá až do poloviny září, už se ale otevře klíčová křižovatka ulic Opavské, Porubské a Sokolovské.

Trať má travnatý koberec

Morys řekl, že spolu se snížením hlučnosti a vibrací bude mít nová trať s pevnou jízdní dráhou i výrazný ekonomický přínos. Bude mít delší životnost.

„Naším cílem rozhodně není každé prázdniny v podstatě přerušit tramvajovou dopravu a opravovat nějakou část tramvajové trati. My vlastně tou koncepcí prodlužujeme životnost tramvajové trati a ve velmi brzké době dokončíme modernizaci všech klíčových úseků tak, aby přes prázdniny i tramvajová doprava ve všech částech Ostravy nemusela být omezena nějakou stavbou,“ poznamenal. Zatravňovací koberec na trati má mít i estetický přínos.

Porubě se podle tamní starostky Lucie Baránkové Vilamové (ANO) uleví také díky otevření křižovatky u vozovny, jejíž uzavření působilo v dopravě velké problémy. Přínosem bude i nový kruhový objezd na křižovatce Francouzské ulice u Jilemnického náměstí, který se rovněž otevře ve čtvrtek. 

Dokončení dalších staveb

DPO v současnosti finišuje také další důležitou stavbu, rekonstrukci tramvajového mostu v Plzeňské ulici v Zábřehu, která má zhruba dva týdny zpoždění. Po jejím dokončení začne modernizovat další část tramvajové trati – úsek mezi zastávkami Josefa Kotase a Václava Jiřikovského na pomezí sídlišť Dubina a Bělský Les.

„Získáme tím další tišší a rychlejší úsek. V Ostravě se jedná už o čtvrtý úsek, kde budou moct naše tramvaje jezdit až osmdesátikilometrovou rychlostí,“ řekl Morys. Podél trati tam jako na prvním místě ve městě přibudou nízké protihlukové stěny osazené směsí rostlin. Úpravy potrvají do listopadu a přijdou na více než 85 milionů korun.