Chybějící čipy omezily výrobu aut. Do problémů se už dostávají i subdodavatelé

6 minut
Kvůli omezení výroby mají problémy i subdodavatelé automobilek
Zdroj: ČT24

Automobilový průmysl v Česku má i nadále velký problém s nedostatkem čipů, které se používají v palubní elektronice. Například Škoda Auto musela už dříve zaparkovat tisíce nedokončených vozidel na letišti v Hradci Králové, kromě toho ale omezuje i další výrobu. To se dotýká i subdodavatelů Škodovky, které výrobci aut dodávají další potřebné komponenty. Problémy tak má například družstvo Sněžka Náchod, které vyrábí opěrky hlavy do osobních aut.

Kvůli nedostatku zakázek už muselo družstvo v Náchodě nechat doma desítky zaměstnanců. Týká se to nejen pracovníků náchodské pobočky, ale také té v Hradci Králové. Pracovníci nyní dostávají šedesát procent mzdy. „Toto omezení znamená pro družstvo statisícové náklady,“ uvedla redaktorka ČT Věra Hofmanová.

Vedení náchodského družstva nyní čeká další jednání s automobilkou Škoda Auto, chce vědět, kdy bude opět možné opěrky do aut opět vyrábět. „Podle posledních informací ani automobilka zatím nestanovila žádný termín, kdy se její výroba vrátí do starých kolejí,“ dodala Hofmanová. Na začátku července se Škodovka vyjádřila ve smyslu, že dostupnost čipů bude omezena natolik, že ucelená výroba zatím nebude možná. 

„Snažíme se komunikovat se Škodovkou, protože pokud by tato situace měla být dlouhodobě, tak musíme přijmout nějaká opatření, například najít nějaký jiný výrobní program mimo automobilový průmysl,“ řekla ekonomická ředitelka výrobního družstva Sněžka Jana Hetfleischová. 

Problémy má i Hyundai nebo Toyota

Kromě Škodovky se omezování výroby týká i dalších výrobců, například nošovické automobilky Hyundai. Ta už v červnu musela na celý den zastavit výrobu kvůli výpadku dílů od subdodavatele z Tuniska. Zaměstnanci podniku tak zůstali doma a dostali osmdesát procent svého běžného výdělku. 

Už v březnu musela kvůli nedostatku čipů zastavit produkci také kolínská Toyota. Výrobní linky se tehdy musely zastavit až na dva týdny. Nedostatek čipů však není jenom v Česku, podle odborníků na automobilový průmysl jde o globální problém. V případě české Škodovky je však výraznější. 

„Jsou automobilky, které se na to připravily, například Toyota, Hyundai nebo další asijské firmy. Ty nemají v současné době takové problémy s výrobou svých aut. Ne každá společnost se dokázala připravit na to, že když bude chtít po svých dodavatelích znovu mikročipy, tak už jich nebude moci mít tolik jako dříve,“ řekl automobilový novinář Ondřej Chamilla. 

Důležité komponenty mohou chybět ještě dlouhé měsíce

Automobilky v Česku odhadují, že čipů by mohlo být dostatek možná až koncem letošního roku. Podle odborníků se tak dá očekávat nejen nárůst cen nových vozů, ale také vyšší ceny ojetých aut, kterým v současné době neklesá tolik prodejní cena jako dříve. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 8 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 8 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 22 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
12. 12. 2025

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
12. 12. 2025
Načítání...