Obávaný Taxisův příkop bude mírnější, rozhodl Dostihový spolek po smrti Sottoventa

Novou podobu získá Velký Taxisův příkop na Dostihovém závodišti Pardubice. Rozhodlo o tom představenstvo Dostihového spolku po několika nehodách z posledních let. Později během sezony by mohly následovat ještě další úpravy.

Velký Taxisův příkop
Zdroj: ČTK Autor: Roman Vondrouš

Skok na jedné z nejslavnějších dostihových překážek světa by měl být lehčí. Velký Taxisův příkop nechá Dostihový spolek změlčit a vznikne pozvolná plocha bez doskokové hrany. Živý plot bude zešikmen, k optickému zvýraznění příkopu přispěje hnědá zemina.

„Věříme, že se nám společně s odborníky podařilo nalézt vhodnou variantu zvýšení bezpečnosti koní a jezdců na Pardubickém závodišti. Shodli jsme se s expertní skupinou, že její činnost bude pokračovat i nadále. Bude sledovat vývoj dostihů a dopad přijatých opatření, abychom je mohli průběžně vyhodnocovat a případně činit další kroky,“ uvedl ředitel Dostihového spolku Jaroslav Müller.

Během sezony padne rozhodnutí o případné instalaci odskokové bariéry – bílé kládě před živým plotem, která je u většiny překážek na pardubickém závodišti. O její vhodnosti diskutují odborníci a zatím se neshodli.

Jistě se však změní překážka číslo dvě, živý plot s příkopem za ním, která se podobá Taxisovu příkopu. „Rozhodli jsme se změlčit příkop a odstranit doskokovou hranu. Tu naznačíme vysypaným pásem pilin tak, jak to bývá u Taxisu. Příkop zvýrazníme opticky, a to zeminou bez trávy. Překážka se tak typově stane menší ,kopií‘ Taxisova příkopu a koně budou mít příležitost během sezony tento skok natrénovat,“ popsal Müller.

Ke změnám přistoupilo představenstvo spolku kvůli zvýšení bezpečnosti po několika nehodách v posledních letech a po konzultaci se skupinou expertů. Diskuse začaly po smrtelném zranění koně Sottoventa na Taxisu v loňském ročníku Velké pardubické.

Ve čtrnáctičlenné expertní skupině jsou mimo jiné osminásobný vítěz dostihu Josef Váňa, kouč Čestmír Olehla, žokejové Josef Bartoš, Martin Liška a Jaroslav Myška, veterináři, správce dráhy či zástupce zemědělské univerzity.

Největší změnou prošel Velký Taxisův příkop po roce 1992, kdy si změny v profilu překážek vynutili ochránci zvířat. Byl částečně zasypán a změnil se i úhel doskokové hrany. „Je zcela zřejmé, že na základě těchto úprav statisticky klesl počet fatálních zranění a provedené úpravy měly pozitivní dopad,“ uvedl Dostihový spolek.