V Brně by mělo být od konce dubna plně funkční parkoviště P+R (park&ride) v Líšni u Zetoru. Město vybralo firmu, které zaplatí přes osm milionů korun za instalaci závor a kamer a další nutné technické vybavení. Jedná se teprve o druhé parkoviště P+R v Brně, první je u Ústředního hřbitova. Magistrát připravuje dalších třináct záchytných ploch a parkovacích domů.
Do konce dubna bude v Brně další parkoviště P+R. Město jich plánuje ještě třináct
Parkoviště v Líšni už funguje, zatím ale neoficiálně, chybí osvětlení a systém závor. Firma, kterou město vybralo, by ho měla do konce dubna dovybavit. Parkovací plocha je blízko zastávky páteřní tramvajové linky 8 a nabídne přes dvě stě míst.
Ceník parkování zatím není nastaven, podle primátorky Markéty Vaňkové (ODS) by měl řidiče motivovat k pokračování v cestě veřejnou dopravou. Město zatím s provázáním parkovného s jízdenkou na MHD nepočítá.
„Pokud vím, v Praze od toho upustili. Nicméně cena parkovného by měla být taková, aby byla motivační i v případě nákupu jízdenky. Jen tak můžeme alespoň částečně při stavbě dalších parkovišť ulevit dopravě ve městě,“ řekla primátorka Markéta Vaňková. Na parkovišti by měly být automaty na jízdenky i infopanely dopravního podniku, aby lidé viděli, jak odjíždějí spoje MHD. Kromě tramvaje odsud jezdí i trolejbusy a autobusy.
První snahy o stavbu parkovišť či parkovacích domů na okraji města učinilo Brno ve volebním období mezi lety 2010 a 2014, kdy si vyhlédlo některé lokality. Vedení města v dalším volebním období otevřelo první parkoviště P+R tak, že osadilo závorami existující parkoviště. Současná koalice loni na jaře vytipovala patnáct lokalit a postupně je prověřuje.
Ještě letos by měla začít stavba dvou parkovacích domů
Brno neplánuje jen klasická parkoviště, ale také parkovací domy. „Každé místo s sebou nese nějaké problémy i přínosy a je otázka, kde stavět parkoviště a kde je možné postavit i parkovací dům. Už letos v dubnu by se měl začít stavět parkovací dům se sto dvaceti místy v Polní ulici, blízko jsme také stavbě parkovacího domu se zhruba šesti sty místy v Šumavské ulici,“ zmínila Markéta Vaňková lokalitu u souboru tří výškových budov. Tam by se mohlo stavět příští rok.
Podle primátorky města jsou všechny prověřované lokality dobré z toho hlediska, že nejde o zásah do zeleně, ale všude už nějaká zpevněná plocha existuje. Výjimkou je Purkyňova ulice v Králově Poli. Snížit intenzitu dopravy ve městě mají pomoct i P+R parkoviště u železničních stanic a zastávek, odkud je dobré spojení vlakem do Brna. Velmi dobře funguje už například v Blansku nebo v Tišnově.