ŘSD zkouší zpevnit podloží na D8 i pomocí vrtů s pryskyřicí

Na úseku D8 v Českém středohoří začali dělníci pumpovat do podloží vysokotlakou injektáží pryskyřici. Pilotní zpevňování dálnice pod prackovickou mostní estakádou poté experti vyhodnotí a rozhodnou, zda a v jakém rozsahu k tomuto poslednímu kroku v rámci stabilizace podloží dojde. Na úterý a středu jsou připraveny čtyři vrty, provoz ve směru na Německo je proto sveden do jednoho pruhu.

Vrt pro pilotní injektáž pod prackovickou mostní estakádou D8
Zdroj: ČTK Autor: Ondřej Hájek

V červnu 2013 zavalil sesuv rozestavěný úsek dálnice D8 v délce asi dvě stě metrů a poškodil nedalekou železniční trať. Geolog Václav Cílek už dříve uvedl, že na posledním zprovozněném úseku hrozí pravděpodobně další sesuvy.

Dálnice se řidičům otevřela na konci roku 2016, dělníci poté začali svah zabezpečovat. U Prackovic byl kvůli tomu provoz svedený pouze do jednoho pruhu. Vystavěla se podzemní kamenná zeď, která má za úkol odvádět spodní vodu pod mostní konstrukci, stavaři kotvili i opěrné zdi a umístili na 120 pilotů, které navzájem provázali.

Pryskyřice má dát mostu stoletou životnost 

Před rokem se dálnice otevřela v plné šíři. A nyní, po dvou letech, stráň sledují desítky čidel a data z nich vyhodnocují geologové. Svah ohrožující stabilitu dálničního tahu na Drážďany se podle nich uklidnil. „Může se stát, že se tady objeví sesuv, nicméně stavbu jako takovou by neměl ohrozit,“ řekl geotechnik Jiří Záruba.

Vysokotlaká injektáž pryskyřicovými materiály je poslední krok ke stabilizaci území. „V tuto chvíli nemáme za cíl nějaký konkrétní stabilizační definitivní efekt. Testujeme, jak se podloží v hloubce 21 a 24 metrů v klíčových místech založení stavby bude chovat,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Dělníci napumpují pod estakádu několik desítek litrů pryskyřičné směsi. Pilotní injektáže mají ukázat, jak se bude materiál chovat. „Zkoušíme, jakým způsobem bude odpovídat prostředí, které budeme penetrovat, a jaké budou odezvy stavby a okolí,“ uvedl Rýdl. Cílem prací je dát mostní konstrukci zhruba stoletou technickou životnost.

Odezvu na injektáž zachycuje více než sto měřicích bodů. „Odezva na injektáž je odhadována v horizontu dvou až tří hodin. Vše sledujeme on-line, neustále máme zpětnou vazbu, jakým způsobem stavba reaguje,“ dodal Rýdl.

Odpoledne Rýdl dodal, že odezva na první dva injekty je prakticky nulová. „Sledujeme dál. Zatím je test zcela úspěšný,“ řekl. Na přelomu září a října se sejdou experti a rozhodnou, zda a v jaké intenzitě se celá injektáž případně realizuje. V případě, že by se zemina dala znovu do pohybu, je pak Ředitelství silnic a dálnic připraveno problematický úsek uzavřít.